Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Természettudományi Kar
Szervezet
TTK Etológiai Tanszék
Kód
kogneusb22em
Cím
Kognitív- és neuroetológia EA
Tervezett félév
Tavaszi
ECTS
3
Nyelv
en
Oktatás célja
Kompetenciák: Tudás: Átlátja az összehasonlító kognitív idegtudomány magas szintű jellegzetességeit. Ismeri az összehasonlító kognitív idegtudomány megértéséhez szükséges fogalmakat, azok használatát. Érti az összehasonlító kognitív idegtudomány összefüggéseit. Érti az interdiszciplináris megközelítés jelentőségét. Ismeri az összefüggéseket a különböző tárgyak keretében elsajátított ismeretkörök között. Képesség: Képes az összehasonlító kognitív idegtudomány fogalmainak szakszerű, magas szintű használatára. Képes a különböző természettudományos szakterületek tudás- és ismeretanyaga közötti összefüggések felismerésére, integrációjára. Tudományos szempontok szerint képes rendszerezni ismerethalmazokat, azokat elemzi és értékeli. Képes eredményeit szóban és írásban magas színvonalon közölni. Képes a megszerzett tudását alkalmazni az összehasonlító kognitív idegtudományi jelenségek magas szintű tudományos magyarázatára. Attitűd: Törekszik, hogy a területen megszerzett tudását integráló szemlélettel használja az élő rendszerek működésének megértéséhez. Nyitott az újabb biológiai és más természettudományos kutatási eredmények megismerésére. Betartja és betartatja a kutatásetika szabályait. Aktívan terjeszti a szaktudomány eredményeit. Elkötelezett és nyitott a tudományos megalapozottságú ismeretekre, integratív szemléletre Elkötelezett a biológia szakterületén tudása folyamatos gyarapítására. Autonómia és felelősség: Képes önállóan végiggondolni alapvető szakmai kérdéseket. Szakmai és nem szakmai körökben felelősen nyilvánít véleményt biológiai, kutatásetikai és bioetikai kérdésekről. Felelősséget érez azért, hogy elsajátítsa az összehasonlító kognitív idegtudomány témaköréhez tartozó magasabb szintű ismeretanyagot. Eligazodik a munka világában, segíti partnereit a tudatos, célorientált feladat-végrehajtásban.
Tantárgy tartalma
A tárgy célja az összehasonlító kognitív idegtudomány főbb ismeretanyagának bemutatása. Az előadás fontosabb témái: A kurzus mélységi áttekintést ad az összehasonlító kognitív idegtudomány egyes fejezeteinek legújabb konceptuális és módszertani fejleményeiről. A fókusz a szociális-kommunikációs képességeket támogató agyi mechanizmusokon, és a kutya agyi képalkotáson van. (1) Hangfeldolgozás fajok közt. A voice areák funkcionális jellemzése. belsőállapot-feldolgozás fajok közt. Hangadó-azonosítás fajok közt. (2) Beszédfeldolgozás fajok közt. Mintázat-felismerés és statisztikai tanulás fajok közt. Beszédérzékelés, nyelvek megkülönböztetése. Lexikális feldolgozás fajok közt. Érzelmi prozódia és jelentésteliség. Fonetikai érzékenység. Tárgynevek tanulása. (3) Vizuális szociális feldolgozás fajok közt. A természetes világ kategorizációja különböző fajokban. Arcérzékenység fajok közt. Agyi specializációk a vizuális modalitásban.
Számonkérés és értékelés
k5 = kollokvium jegy (5) A szorgalmi időszakban a hallgatóknak aktívan részt kell venniük az előadások során felvetett kísérlettervezési, elemzési és interpretációs problémák megoldásában. A vizsgaidőszakban szóbeli kollokvium. A kollokviumra az előadások anyagából és a megadott szakirodalomból kell felkészülni (konceptuális és technikai). A kollokvium jegyét a részvételi aktivitás minősítése (20%) és a szóbeli vizsga (80%) eredménye adja.
Irodalomjegyzék
Kiadott előadásanyagok (pdf) Bunford N, Andics A, Kis A, Miklósi Á, Gácsi M (2017) Canis familiaris As a Model for Non-Invasive Comparative Neuroscience, Trends in Neurosciences, 40(7): 438-452 Andics A, Miklósi Á (2018) Neural processes of vocal social perception: Dog-human comparative fMRI studies, Neuroscience & Biobehavioral Reviews 85: 54-64. Andics A, Faragó T (2019) Voice perception across species. In: S. Frühholz, P. Belin (Eds.), Oxford Handbook of Voice Perception. Oxford, UK: Oxford University Press (pp. 363-392). doi: 10.1093/oxfordhb/9780198743187.013.16
Ajánlott irodalom
Cuaya LV, Hernández-Pérez R, Boros M, Deme A, Andics A (2021) Speech naturalness detection and language representation in the dog brain. NeuroImage https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2021.118811

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
bioinformatikus (TTK-BIOLÓGUS-BIOINFORMAT-NMEN) en 7 1/2
Biológus MSc - Idegtudomány és Humánbiológia szakirány (TTK-BIOLÓGUS-IDEGTUDHUMB-NMHU) hu 7 1/2
Biológus MSc - Molekuláris genetika, Sejt- és fejlodéstudomány szakirány (TTK-BIOLÓGUS-MOLGSEJTFEJ-NMHU) hu 7 1/2
Biológus MSc - Molekuláris-, Immun- és Mikrobiológia szakirány (TTK-BIOLÓGUS-MOLIMMMIKRO-NMHU) hu 7 1/2
Biológus MSc - Ökológia, Evolúció- és Konzervációbiológia szakirány (TTK-BIOLÓGUS-ÖKOEVOKONZ-NMHU) hu 7 1/2
Erasmus program keretében (TTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
idegtudomány és humánbiológia (TTK-BIOLÓGUS-IDEGTUDHUMB-NMEN) en 7 1/2
molekuláris genetika, sejt- és fejlődésbiológia (TTK-BIOLÓGUS-MOLGSEJTFEJ-NMEN) en 7 1/2
molekuláris, immun- és mikrobiológia (TTK-BIOLÓGUS-MOLIMMMIKRO-NMEN) en 7 1/2
növénybiológia és mikológia (TTK-BIOLÓGUS-NÖVBIOLMIKOL-NMEN) en 7 1/2
növénybiológia és mikológia (TTK-BIOLÓGUS-NÖVBIOLMIKOL-NMHU) hu 7 1/2
ökológia, evolúció- és konzervációbiológia (TTK-BIOLÓGUS-ÖKOEVOKONZ-NMEN) en 7 1/2
Vissza