Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Társadalomtudományi Kar
Szervezet
TÁTK Kisebbségszociológia Tanszék
Kód
EKIP15.1
Cím
Research methods 2
Tervezett félév
Tavaszi
Meghirdetve
2023/24/2
ECTS
5
Nyelv
en
Oktatás célja
A szeminárium fő célja a kvantitatív elemzés megismertetése a hallgatókkal. Ezen túlmenően a kurzus betekintést és gyakorlati ismerteket ad az etnikai és kisebbségi tanulmányok adatainak elemzéséhez és az elemzések értelmezéséhez. A kurzus a JASP segítségével végzett statisztikai elemzésre összpontosít. A Módszertan II kurzust sikeresen befejező hallgatók képesek lesznek „lefordítani”, és statisztikai elemzéssel választ adni egy kutatási kérdésre megérteni, értelmezni és alkalmazni leíró statisztikai eljárásokat az adatkezelés alapjait statisztikai hipotézis tesztet a kontingenciatábla elemzésének alapjait a lineáris regresszió alapjait dimenziócsökkentési eljárások alapjait megérteni és használni a JASP statisztikai szoftver alapvető funkcióit egyszerű elemzést végezni kutatási kérdések alapján figyelembe véve a nemzetközi kutatás és a kutatás fő nehézségeit
Tantárgy tartalma
Február 12. Bevezetés a félévbe. Összefoglalás: kutatási kérdés, operacionalizálás, változók és a változók tulajdonságai. A félév során a kutatásba való bevezetés és az adathalmazok kerülnek felhasználásra. Olvasmányok: A Babbie változóinak operacionalizálása és tulajdonságai; kérdőíveket február 19. A JASP bemutatása. A leíró statisztikák okai és használata. Változó alapleírása: eloszlás, gyakoriság. Olvasmányok: nincs Február 26. Leíró statisztika: középérték és változékonysági mutatók. Olvasmányok: Társadalomstatisztika (5-6. előadás) március 4. Adatmanipuláció alapjai: változók, kvantilisek transzformálása a gyakorlatban. Házi feladat: Leíró statisztika és azok értelmezése 4 változóra (melyek közül legalább az egyik magas és legalább az egyik alacsony szintű). Pontos feladatleírás a Canvas-en! Pont: 15 március 11. Ok-okozati összefüggés és a változók közötti kapcsolat: függetlenség, független és függő változók, oksági feltételek. A kontingencia táblák alapjai: a kontingenciatábla megértése. Sor- és oszlopszázalék, Cramer V. Olvasmányok: Társadalomstatisztika (7. előadás) március 18. Összegzés és ismétlés. Elmélet: Változók tulajdonságai, középérték és változékonysági mutatók, kontingencia táblák Gyakorlat (JASP): egy kutatási kérdésen alapuló rövid elemzés leíró statisztikák és kontingenciatáblázatok felhasználásával. március 25. Leíró statisztika vagy statisztikai következtetés. Statisztikai becslés és statisztikai hipotézisvizsgálat. T-tesztek. Emlékeztető: mintavétel. Olvasmányok: Babbie (Statisztikai elemzés – Statisztikai következtetések) Április 08. A kontinenciatáblák elemzése, mint statisztikai következtetés: khi-négyzet próba. A kapcsolat kontrollálása: háromdimenziós kontingencia táblázatok. Olvasmányok: Babbie (Statisztikai elemzés – Statisztikai következtetések) Április 15. Látens változók használata: Indexek, skálák, főkomponens elemzés, faktorok. Olvasmányok: Babbie (Statisztikai elemzés – Faktorelemzés) Április 22. Korreláció és lineáris regresszió: linearitás, Pearson-féle korreláció, regressziós egyenlet, regressziós együtthatók, determinációs együttható. Házi feladat: index, PC-k vagy faktorok létrehozása, értelmezése. A létrehozott változó használata egy regressziós elemzés függő változójaként. Részletse feladat Canvas-on! Pontok: 25 Olvasmányok: Babbie (Statisztikai elemzés – regresszió), Társadalomstatisztika (9. előadás) Április 29. Regresszió részletesebben: feltételek és megsértésük – maradékelemzés, többváltozós regresszió, interakció, statisztikai következtetés a regresszióban, (GLM modell), Q-Q plot Május 06. Konszolidáció, összegzés. Május 13. Take home teszt: Kutatási kérdés megválaszolása tanult statisztikai eszközökkel és az eredmények értelmezése. Részletes feladat Canvas-on! (pont: 36)
Számonkérés és értékelés
Értékelés A tanulók értékelésének 40%-a házi feladatok alapján történik a félév során két házi feladat lesz (a határidőket a Canvas-on találhatók) (15+25 pont) A házi feladat megoldása egyénileg vagy két fős csoportokban lehetséges. Ez utóbbi esetben mindkét diák ugyanazt a fájlt töltje fel a Canvas-ra  a fájlnévnek tartalmaznia kell mindkét diák vezetéknevét a dokumentum első sorában jelezni kell, ha két tanuló közös házi feladatáról van szó az összegyűjtött házi feladatpontokat mindkét szerző jóváírja a házi feladatra összesen 40 pont jár. Az értékelés 36%-a az utolsó héten írt take home teszten alapul. A take home tesztet egyénileg vagy párban is elfogadom. Az utóbbi esetben mindkét diák ugyanazt a fájlt tölti fel a Canvas-ra, és a fájlnévnek tartalmaznia kell mindkét tanuló vezetéknevét. Az értékelés 24%-a a szemináriumok során végzett tevékenységen alapul (óránként 2 pont, összesen 24 pont) Minden rész (házi feladat, szemináriumi tevékenység, hazavitel teszt) legyen 50% felett a kurzus teljesítéséhez! Az értékelések a következő módon alakulnak: 1 (elégtelen): 0-49 % 2 (elégséges): 50-59 % 3 (közepes): 60-74 % 4 (jó): 75-84 % 5 (kiváló): 85-100 % Sikertelenség esetén (bármely részben 50% alatti teljesítés vagy a teljes egész 50% alatti teljesítése) az elégtelen érdemjegy beírásra kerül, amely a vizsgaidőszak első két hetében tartott szóbeli javítóvizsgán javítható. Az egyetemi szabályzat szerint a zárójegy javítása az elégtelen kivételével nem lehetséges. Az órán való részvétel kötelező. 4 vagy több hiányzás esetén értékelés nem adható. Utóbbi esetben a vizsgaidőszakban vizsgát sem lehet írni!
Irodalomjegyzék
Németh, Renáta ; Simon, Dávid: Tárasadalomstatiszitka. Budapest, Magyarország : Eötvös Loránd Tudományegyetem (2011) (elérhető a Canvas-on) Babbie, E. R. (2020). A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Cengage learning. Online Statistics Education: An Interactive Multimedia Course of Study. Developed by Rice University (Lead Developer), University of Houston Clear Lake, and Tufts University. Internet: https://onlinestatbook.com/2/index.html (useful resource, more statistical, but with many visualizations and simulations) JASP ingyenes nyílt forráskódú statiszitkai szoftver, amelyet az Amszterdami Egyetem támogat. Letölthető: https://jasp-stats.org/

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
Erasmus program keretében (TáTK/BA) (TÁTK-ERASMUS-B-NXXX) en
Erasmus program keretében (TáTK/MA) (TÁTK-ERASMUS-M-NXXX) en
kisebbségpolitika (TÁTK-KIP-NMEN) en 7 Kötelező 1/2
Vissza