Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Társadalomtudományi Kar
Szervezet
TÁTK Szociológia Tanszék
Kód
ESZOCBA18
Cím
School and Society
Tervezett félév
Tavaszi
Meghirdetve
2025/26/1
ECTS
5
Nyelv
en
Oktatás célja
A kurzus fő célja, hogy betekintést nyújtson az iskola társadalomban betöltött szerepébe. Ez magában foglalja az intézményesült oktatás történetének áttekintését, valamint a 21. századi globalizált oktatási rendszer főbb jellemzőinek bemutatását. A kurzus középpontjában az iskola mint társadalmi intézmény működése és társadalmi funkciói állnak. Emellett a nevelésről szóló klasszikus társadalomelméletek is tárgyalásra kerülnek.
Tantárgy tartalma
Schedule of the class -main topics Introduction. Main topics of the semester; requirements The social history of schooling; the social history of education. Formal and informal learning. Modern society and compulsory schooling. Reading: Durkheim: The First Element of Morality: The Spirit of Discipline  (in: Arum, 2015) Education as a mobility channel; education and the reproduction of social inequalities; education and socialization Readings: Willis: Learning to Labour (in: Arum, 2015) Education as a mobility channel; education and the reproduction of social inequalities; education and socialization 2 Reading: Lareau: Invisible inequality (in: Arum, 2015) Durst, Judit, and Ábel Bereményi. ‘“I Felt I Arrived Home”: The Minority Trajectory of Mobility for First-in-Family Hungarian Roma Graduates’. In Social and Economic Vulnerability of Roma People, edited by Maria Manuela Mendes, Olga Magano, and Stefánia Toma, 229–49. Cham: Springer International Publishing, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-030-52588-0_14. available on Canvas! Some classic theories on education: Bourdieu and capital conversion; Bernstein and linguistic codes Readings:  Collins: Functional and Conflict Theories of Educational Stratification (in: Arum, 2015) Some classic theories on education: Bourdieu and capital conversion; Bernstein and linguistic codes II. Readings: Lamont-Lareau: Cultural Capital: Allusions, Gaps, and Glissandos in Recent Theoretical Developments (in: Arum, 2015) Issues on school segregation. Socio geographical issues; school choice; school tracking Readings: Angela Oría , Alejandra Cardini , Stephen Ball , Eleni Stamou , Magda Kolokitha , Sean Vertigan & Claudia Flores‐Moreno (2007) Urban education, the middle classes and their dilemmas of school choice, Journal of Education Policy, 22:1, 91-105 http://dx.doi.org/10.1080/02680930601065791   available on Canvas What’s going on in schools? Curriculum and Hidden curriculum Readings: Apple: The politics of a National Curriculum (in Sadovnik, 2018) Educational policies; the global educational context Readings: Lingard, B., Sellar, S. (2013). Globalisation and Sociology of Education Policy: The Case of PISA. In: Brooks, R., McCormack, M., Bhopal, K. (eds) Contemporary Debates in the Sociology of Education. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1057/9781137269881_2 Presentations about your school system along the dimensions discussed during the semester in class in pairs Presentations about the films in pairs Presentations about the films in pairs Summary Individual consultations on the final essays
Számonkérés és értékelés
A félév során a hallgatóknak két egyéni projektet kell elkészíteniük, és ezek eredményeit a félévzáró esszéjükben kell bemutatniuk. A két projekt közül az egyikről szóbeli prezentációt is kell tartaniuk. A projektek a következők: A: annak az iskolának és iskolarendszernek a leírása és szociológiai elemzése, amelyet a hallgató személyesen ismer (leginkább a saját maga által látogatott iskola). Az elemzés szempontjait a félév első részében megismert iskolai és oktatási szociológiai elemzési dimenziók adják. B: egy, az oktatásszociológia szempontjából releváns probléma elemzése (olyan, amely a félév során bemutatott témákhoz kapcsolódik), amely a megadott filmekben jelenik meg (lásd alább). Követelmények: aktív részvétel az órákon; elkészített házi feladatok; időben elkészített prezentáció; félévzáró esszé. Érdemjegy összetevői: Heti órai munka és házi feladatok: 40% Rövid prezentáció az A vagy B témáról [részletes leírás fent], kb. a 9–10. héten: 20% Félévzáró esszé az A ÉS B projektről (két külön mini-esszé, egyenként 1500 szó ±10%): 40% Hiányzás: Legfeljebb 3 hiányzás engedélyezett. Aki ezt túllépi, nem kaphat érdemjegyet. Akik betegség miatt hiányoznak vagy nem tudják elkészíteni a házi feladatot, haladéktalanul vegyék fel a kapcsolatot az oktatóval! Késedelmes beadás: A házi feladat késedelmes beadása 25%-os pontlevonással jár. A beadástól számított 8 napon túl már nem számít beadhatónak, és hiányzónak minősül. Több mint 4 hiányzó házi feladat esetén a házi feladatra adható összes pont (40%) elveszik. A félévzáró esszéhez kapcsolódó házi feladatok bármelyikének hiánya 10%-os levonást eredményez a záró esszé pontszámából.
Irodalomjegyzék
Main course book: Jeanne H. Ballantine, Joan Z. Spade, Jenny M. Stuber: Schools and Society (2017): A Sociological Approach to Education,,Sixth Edition, Sages. (excerpts) Sources for the readings (available on Canvas): Alan R. Sadovnik, Peter W. Cookson, Jr., Susan F. Semel and Ryan W. Coughlan (2018):  Exploring Education - An Introduction to the Foundations of Education. Routledge, London. (Selected readings) Richard Arum – Irenee R. Beattie – Karly Ford (eds 2015.): The Structure of Schooling: Readings in the Sociology of Education. (Selected readings) Levinson and Sadovnik (2002): Education and Sociology. An Encyclopedia. Routledge. All other articles to be read that are not in the above readers will be available on Canvas!

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
Erasmus program keretében (TáTK/BA) (TÁTK-ERASMUS-B-NXXX) en
szociológia (TÁTK-SZOC-NBEN) en 6
Vissza