Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Informatikai Kar
- Szervezet
- IK Információs Rendszerek Tanszék
- Kód
- IPM-22fpiSESCE
- Cím
- Szolgáltatások tudomány Ea.
- Tervezett félév
- Tavaszi
- Meghirdetve
- 2024/25/2
- ECTS
- 3
- Nyelv
- en
- Leírás
- Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása A szervezeti/vállalati architektúra fogalma, információ, szoftver architektúra. Zachman keretrendszer és ontológia vállalati architektúra. Alapok: Mi a szolgáltatás? Miért válnak egyre fontosabbá a társadalomban? Mi a szolgáltatási rendszer? Hogyan vannak strukturálva? Hogyan viszonyulnak az árukhoz? Elektronikus szolgáltatások: Milyen fejlődés tette lehetővé a szolgáltatások elektronikus szolgáltatásokba történő átalakítását? Milyen különböző típusú elektronikus szolgáltatások léteznek? Milyen technológiák állnak rendelkezésre a megvalósításukhoz? Szolgáltatásinnováció: Mi a szolgáltatásinnováció? Milyen rendelkezésre álló módszerek támogatják az új szolgáltatások fejlesztésére irányuló projekteket? Szolgáltatástervezés : Hogyan viszonyul a szolgáltatás tervezés a szolgáltatási innovációhoz?. Milyen ismert módszerek és technikák állnak rendelkezésre a tervezési szolgáltatások számára? Szolgáltatásszemantika Hogyan lehet gazdagítani az elektronikus szolgáltatások leírását szemantikus tudással? Milyen előnyökkel jár a szolgáltatók? Szolgáltatási adatok elemzése: Hogyan lehet elemezni a szolgáltatások által generált nagy mennyiségű adatokat? Milyen jelentősebb eljárások és módszerek állnak rendelkezésre? Szolgáltatásoptimalizálás: Milyen matematikai modellek alkalmazhatók a szolgáltatási területre vonatkozó tervezési problémák megoldására? Milyen eszközöket használhat a mérnökök támogatására? Szolgáltatások együttes érték előállítása. Az együttes érték létrehozás, a szolgáltatási események, a szolgáltatás minősége és a szolgáltatás termelékenysége alapfogalmai. Milyen módszerekkel lehet őket kezelni? Szolgáltatási piacok Hogyan lehet a szolgáltatási rendszereketa piacra vinni, értékesíteni a szolgáltatásokat? Milyen módszerekkel lehet versenyképes szolgáltatási piacokat létrehozni? Milyen keretrendszer létezik a piacok modellezésére? Szolgáltatáskutatás. Miért fontosak a jelenlegi kutatási irányok a szolgáltatási rendszerek számára mint például a szolgáltatási hálózat elemzése és a szolgáltatási szintek tervezése? Miért fontosak a szolgáltató hálózatok egy összekapcsolt világ számára? A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) Kötelező irodalom Cardoso, J. (2015). Fundamentals of Service Systems. H. Fromm, S. Nickel, G. Satzger, R. Studer, & C. Weinhardt (Eds.). Springer. Qiu, R. G. (2014). Service Science: The foundations of service engineering and management. John Wiley & Sons. Marc Lankhorst et al., Enterprise Architecture at Work, 2005, Springer-Verlag Berlin Eric Newcomer, Greg Lomow, Understanding SOA with Web Service, Addison Wesley Profession, 2004, ISBN: 0-321-18086-0 Emilia Mendes • Nile Mosley (Eds.), Web Engineering, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2006 Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul tudás Komplex és aktuális ismeretekkel rendelkezik informatikai szakterületének innovatív, kutatói szintű műveléséhez szükséges általános, matematikai és számítástudományi elvek, szabályok, összefüggések terén, különösen - választott specializációjának megfelelően - a következő témakörökben: algebrai, lineáris algebrai, számelméleti módszerek és alkalmazásaik, a matematikai analízis speciális területei, numerikus módszerek és alkalmazásaik; diszkrét matematika, gráfelmélet, logika és alkalmazásaik; sztochasztikus modellezés és statisztika elméleti alapjai és alkalmazásai; statisztikai adatelemzés első- és másodfajú módszerei, operációkutatás; algoritmikus módszerek a matematikában, a számítástudomány formális modelljei és eszközei, algoritmusok bonyolultság- és hatékonyság-elmélete, alkalmazási területek speciális algoritmusai. Rendelkezik az informatikai szakterület specifikus eszközeinek átfogó és naprakész ismeretével, különösen - választott specializációjának megfelelően - az alábbi területeken: numerikus számítási rendszerek, modellelemzés, tudományos számítási módszerek, számítógépes jel- és képfeldolgozás, mesterséges intelligencia módszerei, operációkutatás és optimalizálás szoftvertechnológia módszerei, modern programozási nyelvek és paradigmák, a korszerű programozási nyelvek használata, információs rendszerek elméleti alapjai és alkalmazásai, osztott és párhuzamos rendszerek, szakértői rendszerek, információs technológiai és alkalmazásbiztonsági ismeretek, térinformatika, egészségügyi informatikai rendszerek felépítése és szervezése, információmenedzselés és szervezés új módszerei, a szervezeti (vállalati, üzleti) információ-rendszerek, szervezeti (vállalati, üzleti) folyamatokat megvalósító információ-rendszerek szolgáltatásai, számítógépes jel- és képfeldolgozás, komputergrafika, WEB-es és multimédia alkalmazások, médiainformatika. Rendelkezik az üzleti, szervezeti, vállalati folyamat-, információ-, adat-, szoftver és műszaki-technológiai architektúra elveinek ismeretével, az architektúra leírás és tervezés módszereinek ismeretével. Rendelkezik azokkal az alapvető szervezési és menedzselési, minőségbiztosítási és kontrolling ismeretekkel, amelyek segítségével szakterületéhez kapcsolódó vezetői feladatokat láthat el. Rendelkezik az üzleti, szervezeti, vállalati folyamat-, információ-, adat-, szoftver és műszaki-technológiai architektúra elveinek ismeretével, az architektúra leírás és tervezés módszereinek ismeretével. Magas szinten, részleteiben ismeri, érti az informatikai szakterület szakmai szókincsét, kifejezési és fogalmazási sajátosságait angol nyelven. képességek Képes szolgáltatás szervezési elvek és módszerek professzionális alkalmazására, Képes az informatikai szakterületen felmerülő komplex szakmai problémák formalizálására, a szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására és a probléma megoldására. Képes tervezési, fejlesztési, üzemeltetési és irányítási feladatok ellátására komplex szoftver rendszerek, adatbázis kezelő rendszerek, vállalati információs rendszerek, döntéstámogató rendszerek, szakértői rendszerek működtetése esetében. Képes az informatikai szakterületéhez tartozó folyamatok átfogó, vezetői szintű értelmezésére, tervezésére, szervezésére, irányítására és ellenőrzésére. Képes kezdeményező együttműködésre, projekt- (csoport-)munkára informatikai és más szakterületek szakembereivel. Képes elemezni és alkalmazni informatikai szakterületének új probléma megoldási módszereit és eljárásait. Képes informatikai ismereteit alkalmazni változatos, multidiszciplináris szakmai környezetben. Magas szinten képes a szakterület szakmai szókincsével anyanyelvén és legalább angolul írásban és szóban megnyilvánulni, vitában részt venni, jelentést készíteni, tudományos, műszaki szakmai anyagokat (szakmai könyv, fejezet, cikk stb.) feldolgozni és alkotó módon hasznosítani. Képes a szakmai információforrások professzionális használatára, a megoldandó problémához szükséges ismeretanyag kinyerésére, annak kritikai értelmezésére, értékelésére. Képes szakmai irányítás mellett önálló tudományos kutatómunkát végezni, felkészülni tanulmányainak posztgraduális képzés keretében történő folytatására. attitűd Figyelemmel kíséri a képesítésével, informatikai szakterületével kapcsolatos szakmai, technológiai fejlődést. Elkötelezett az önvizsgálaton alapuló kritikai visszacsatolás és értékelés iránt. Elkötelezett az élethosszig tartó tanulás iránt, nyitott új informatikai szakmai kompetenciák elsajátítására. Elfogadja és munkatársaival is betartatja a munka- és szervezeti kultúra, továbbá az informatikai tudományos kutatás etikai elveit. Saját tudását megosztja, fontosnak tartja az informatikai szakmai eredmények közvetítését. Fontosnak tartja a környezettudatos magatartás és társadalmi felelősségvállalás közvetítését és megvalósítását, az informatika eszközeivel elősegíti azt. Elkötelezett a minőségi követelmények betartatására és informatikai eszközökkel történő elemzésére. Nyitott a kezdeményező együttműködésre, az informatikai és más szakterületek szakembereivel. autonómia és felelősség Informatikai tevékenysége során hozott szakmai döntéseiért felelősséget vállal. Felelősséget vállal a határidők betartására és betartatására. Felelősséget vállal a saját és az irányítása alatt dolgozó, illetve a vele együtt (egy projektben) tevékenykedő munkatársai munkájáért. Működéskritikus szolgáltatási rendszerek esetén szakmai kompetenciáinak megfelelő fejlesztési-üzemeltetési felelősséggel ruházható fel.