Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Francia Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BBI-FRA-114F
- Cím
- Francia nyelvfejlesztés 4. (Perfectionnement linguistique 4)
- Tervezett félév
- Tavaszi
- Meghirdetve
- 2024/25/2
- ECTS
- 2
- Nyelv
- fr
- Oktatás célja
- Nyelvtani rendszerező gyakorlatok. Alaktani és mondattani alapozó Oktató: Zimonyi Péter Általános tudnivalók, a szeminárium leírása • A szeminárium az 1. félévben a Francia nyelvfejlesztés 1. FRA-111/e,f órákon elkezdett intenzív munka szerves folytatása, amelynek során nagy hangsúlyt kap a rendszeres tanulás, az otthoni, önálló felkészülés. • Továbbra is a B2 (középfok) szintű francia nyelvtan legfontosabb pontjainak átismétlését, a hallgatók meglévő nyelvtani ismereteinek rendszerezését és ezek C1 (erős haladó-felsőfok) szint irányába történő elmélyítését célozza. Mindez egyben eredményes felkészülés lehet a tanév végi alapvizsgára, valamint megalapozza a következő tanévek francia leíró nyelvtani tanulmányait. (Az BA tanulmányok végén C1 szintű nyelvtudással és ezt tanúsító nyelvvizsgával kell rendelkezniük az MA képzésre jelentkező minoros hallgatóknak. További tudnivalók a Francia Tanszék honlapján a Képzés fejezetben olvashatók.) • Az alábbi témákhoz kapcsolódó feladatsorokat az A) pontban fent megjelölt munkafüzetből végezzük. A ? jel a témakörökhöz csatlakozó, munkafüzetből elvégzendő nyelvtani feladatokra utal. A feladatokat két részre, kötelező és szorgalmi házi feladatokra osztottuk. A kötelezően elvégzendő házi feladatokat vastagon szedtük, de természetesen a szorgalmi feladatok elvégzésére is buzdítjuk a hallgatókat. Valamennyi feladat megoldása elhangzik majd az órán, ezt a hallgatók feljegyzik, és a megoldások alapján készülnek a dolgozatokra. A & jel a tárgyalt nyelvtani témakörre vonatkozó szabályokat, magyarázatokat, táblázatokat, megtanulandó példamondatokat jelöli a felkészüléshez használt nyelvtankönyvekben. • A hallgatók a félév során a munkafüzetből házi feladatnak kiadott feladatokat hétről-hétre, otthoni munkában kidolgozzák. A megoldott feladatokat az órán közösen ellenőrizzük, javítjuk, a felmerülő nehézségeket megvitatjuk. Ezek a feladatok szerepelnek a rövid, ellenőrző dolgozatokban. • Az óra nyelve kizárólag a francia. (Magyar nyelven történő magyarázatokat csak a hallgatók külön kérésére adunk.) Fontos, hogy a hallgatók képesek legyenek követni a célnyelven zajló óra menetét, hogy megértsék az elhangzó információkat, illetve, hogy elfogadható franciasággal tudjanak kérdezni és válaszolni, bizonyos kérdésekben spontán megnyilvánulni. • Elvárt, hogy a minor szakos hallgatók minden órán pontosan, az otthoni munkában kidolgozott feladatokkal jelenjenek meg és a feladatok ellenőrzésében aktívan részt vegyenek. A félév folyamán jelenléti ívet vezetünk, melyet a hallgató minden óra elején aláír. • A félév folyamán – indokolt esetben – legfeljebb 3 hiányzás engedélyezett. Orvosi igazolást kell bemutatni, amennyiben 3-nál több hiányzás fordulna elő. 3-nál több hiányzás vagy 3-nál több hiányzást kitevő késések/óra vége előtti eltávozások esetén, érvényes igazolás híján a hallgató nem kaphat jegyet a félév végén. • A félévi jegy lezárásához a hallgatóknak minden dolgozatot meg kell írniuk. Hiányzás esetén az elmaradt dolgozat pótlása automatikusan a következő heti órán történik! A dolgozatokon kötelező a megjelenés. Dolgozatról csak indokolt egészségi vagy magánéleti okok miatt fogadható el a hiányzás. Az igazolást ezekben az esetekben is be kell mutatni.
- Tantárgy tartalma
- Részletes félévi tematika: az elméleti anyag és az elvégzendő feladatok Formes verbales: radicaux et terminaisons. La conjugaison des verbes réguliers et irréguliers. L’infinitif présent et l’infinitif passé (február 8. és 15.) & FNYM: 251-440, 442-450. pont FLNYGY: 198-233. oldal FNYL: Igenevek, Igeragozás ? 350 exercices: A) 11. fejezet / 1., 2. (csak subjonctif présent-ban és passé simple-ben kell ragozni), 4., 6. (öt tetszőleges igét kell kiválasztani), 7. (két tetszőleges feladatsor, csak subjonctif présent-ba kell rakni a zárójelben lévő főmondat után), 9., 10., 11., 12., 13., 14., 17. (A), 20., 21., 23., 25. feladatô B) 13. fejezet / 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 11., 12., 14. (A), 15., 16., 18. (A,B) feladat f Les voix active et passive. La forme pronominale. Le participe présent, l’adjectif verbal, le gérondif. Le participe passé conjugué avec les auxiliaires avoir et etre (február 22.) & FNYM: 217-225, 277-282, 326-334, 451-462. pont FLNYGY: 276-284, 309-316, 591-596. oldal FNYL: Igenevek, Határozói igenév, Melléknévi igenév, Múlt idő, Szenvedő szerkezet, Visszaható ige ? 350 exercices: A) 12. fejezet / 1., 2., 3., 4., 5. (A,B), 14. (A,B,C), 18. (egy tetszőleges feladatsor), 21. Csak elolvasandó: 13., 16. feladat.ô B) 14. fejezet / 1. (két tetszőleges feladatsor), 2., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10. (A,B), 11. (A), 12., 13., 14., 15., 16. feladat ? Modes et temps du verbe français: l’indicatif, le conditionnel, le subjonctif, l’impératif (február 29.) & FNYM: 251-324. pont FLNYGY: 375-433. oldal, de főleg 402-433. oldal. (Fontos rész a dolgozathoz: 410-415. oldal, Subjonctif személytelen szerkezetek után) FNYL: Igemódok, Feltételes mód, Felszólító mód, Kijelentő mód, Subjonctif, Igeszemlélet Kiegészítő anyag az e-learning-en: a) Principaux emplois du passé composé et de l’imparfait, b) Les emplois du subjonctif 1,2 ? 350 exercices: 15. fejezet / 22. (A), 23., 24. (A), 25., 26. feladat ? La coordination. Les conjonctions de coordination (március 7.) & FNYM: pont FLNYGY: 19-28. oldal FNYL: A francia mondat szerkezete és fajtái ? 350 exercices: 16. fejezet / 3., 4., 6. (A,B,C) feladat ? La subordination-1 : La proposition subordonnée complétive. Le mode dans la complétive: verbes principaux suivis de l’indicatif ou du subjonctif. La construction impersonnelle (március 21.) & FNYM: 203-216, 314-318, 541-545., 573-582. pont FLNYGY: 514-545. oldal FNYL: A francia mondat szerkezete és fajtái Kiegészítő anyag az e-learning-en: a) Az összetett mondatok a magyar nyelvben, b) La phrase complexe, c) Les subordonnées complétives, d) Les emplois du subjonctif 1,2 ? 350 exercices: 17. fejezet / 1., 6., 8., 9., 11., 12., 13., 14., 15., 23., 31. (két tetszőleges feladatsor: indicatif vagy subjonctif?) feladat. Érdekes, tanulságos szorgalmi feladatok: 24., 25., 26., 30. feladat ? La subordination-2 : L’expression du temps, la proposition subordonnée temporelle. Les conjonctions de temps. Le choix des temps verbaux (április 4.) & FNYM: 685-695. pont FLNYGY: 574-578. oldal ? 350 exercices: 18. fejezet / Elegendő elolvasni, a megoldásokat és a mondatok fordítását fejben átgondolni: 1. és 2. feladat. Kötelező feladatok: 10., 11., 12., 13. feladat ^ La subordination-3 : L’expression de la cause, de la conséquence et du but. Les propositions subordonnées causale, consécutive et finale. Les conjonctions et locutions conjonctives exprimant la cause, la conséquence et le but. Le mode dans la subordonnée finale (április 11.) & FNYM: 685-695. pont FLYGY: 578-587. oldal ? 350 exercices: A) 19. fejezet / 2., 4. (5 tetszőleges mondat), 5. (ha nehéznek bizonyul, akkor csak a kötőszavakat, a mondatok jelentését kell tanulmányozni), 7., 8., 10., 11. feladatô B) 20. fejezet / 1., 2., 4., 5. (5 tetszőleges mondat), 11., 12. és 13. (3-3 tetszőleges mondat), 14. feladat (a mondatokat csak le kell fordítani) ô C) 21. fejezet / 1., 2., 7. feladat ? La subordination-4 : L’expression de la condition et de l’hypothese. Conjonctions et locutions conjonctives de condition. Autres moyens d’expression de la condition et de l’hypothese (április 18.) & FNYM: 685-695. pont FLNYGY: 383-401. oldal ? 350 exercices: 22. fejezet / 1., 2., 3., 8., 9. 20., 21. feladat ? La subordination-5 : L’expression de l’opposition, de la concession et de la comparaison. Emploi des modes. Conjonctions dans les concessives et les comparatives (április 25.) & FNYM: 685-695. pont FLNYGY: 587-590. oldal ? 350 exercices: A) 23. fejezet / 3., 8., 10., 11., 12., 13., 20. fejezetô B) 24. fejezet / 1., 2., 4., 5., 10., 11., 13., 16. feladat 11. Maniere de rapporter un énoncé: le discours indirect. Passage du discours direct au discours indirect. Emploi des temps. Les propositions incises. L’exclamation (május 2.) & FNYM: 233-250. pont FLNYGY: 529-545. oldal Kiegészítő anyag az e-learning-en: Tableau comparatif des pronoms interrogatifs directs/indirects et des pronoms relatifs ? 350 exercices: 25. fejezet / 9., 18., 19., 20., 21., 22., 23. (A), 33., 34., 35., 36. feladat (A fenti feladatokon túl javasoljuk még: Körmendy, M. – Staub, V.: Nyelvtani gyakorlatok, fordítás idegen nyelvre, fogalmazás. Francia nyelv. Középfok, Akadémiai Kiadó, ITK, Budapest, 1999. c. gyakorlókönyvből a 11-75. oldalon található nyelvtani feladatsorokat. Kitűnően alkalmasak a B2 szintű nyelvtani ismeretek bővítésére, rendszerező gyakorlásra, az alapvizsgára történő színvonalas felkészülésre. A könyv tartalmazza a megoldásokat is.)
- Számonkérés és értékelés
- A számonkérés módja A témakörök, az elsajátítandó anyag és a dátumok pontos megjelölésével, lehetőségek szerint kétheti rendszerességgel a) két rövid, az elvégzett feladatokból összeállított (kb. 20 perces) dolgozat és b) három hosszabb (kb. 45 perces) ragozási dolgozat, illetve c) egy, a tanévet lezáró, elméleti jellegű (kb. félórás) záróteszt (Test final en terminologie et en analyse grammaticales. Synthese en théorie) várható, összesen 6 dolgozat a félév során. (l. A nyelvtani dolgozatok naptára. A dolgozatokban szereplő témakörök és feladattípusok)
- Irodalomjegyzék
- • Cadiot, J. et al.: Exerçons-nous. Grammaire. Cours de civilisation française de la Sorbonne. 350 exercices. Niveau supérieur I., Hachette, Paris, 1992. (350 exercices) B) A felkészüléshez használt nyelvtankönyvek • Bárdosi, V. – Karakai, I.: A francia nyelv lexikona, Corvina, Budapest, 1996. (FNYL) • Karakai, I.: Francia nyelvtan magyaroknak, Librairie Le Pont, Budapest, 1999. (FNYM) • Kurián, Á. – Nemes, I. – Salgó, J.: Francia leíró nyelvtan gyakorlatokkal, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. (FLNYGY) C) Ajánlott gyakorlókönyvek, kézikönyvek • Descotes-Genon, C. et al.: L’exercisier. Manuel d’expression française, Presses universitaires de Grenoble, Grenoble, 2005. • Duplaissy, N. – Staub, V.: Gyakorlókönyv a francia írásbeli nyelvvizsgához. Közép- és felsőfok, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1999. • Karakai, I.: 220 francia nyelvtani gyakorlat megoldással, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1993. • Körmendy, M. – Staub, V.: Nyelvtani gyakorlatok, fordítás idegen nyelvre, fogalmazás. Francia nyelv. Középfok, Akadémiai Kiadó, ITK, Budapest, 1999. • Molnár, Á. – Szabó, D.: Tour de France en 350 exercices. Francia nyelvtani gyakorlókönyv, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. • Staub, V.: Írásbeli feladatok a nyelvvizsgán. Alapfok. Középfok. Felsőfok, Akadémiai Kiadó, ITK, Budapest, 2002. • Vernay-Lekanov, M.: Tesztek a nyelvvizsgán. Középfok, Akadémiai Kiadó, ITK, Budapest, 2000. (Az egyes e-learning dokumentumokban előforduló GFC rövidítés a későbbi évfolyamokon használt egyetemi leíró nyelvtanra vonatkozik: Kelemen, J. (szerk.): Grammaire du français contemporain, Tankönyvkiadó, Budapest, 1985.)