Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Germanisztikai Intézet
- Kód
- BBI-NEM11-331
- Cím
- Bevezetés a kultúratudományba (Einführung in die Kulturwissenschaft)
- Tervezett félév
- Tavaszi
- ECTS
- 3
- Nyelv
- de
- Oktatás célja
- a) Tudás: A kortárs kultúratudomány elméleteinek átfogó ismerete konkrét szövegek alapján, a tárgykör alapvető tényei, határai és irányai. Ismeri a szakterületéhez kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert. Ismeri az kultúratudomány fő elméleteinek ismeretszerzési és probléma-megoldási módszereit. Ezzel párhuzamosan a társadalmi események, a személy helye a saját korában, az identitás és az emlékezés viszonya is elemzésre kerül. b) Képesség: A hallgató legyen képes a német, illetve a közép-európai német nyelvű kultúra jelenségeit és összefüggéseit a szakirodalom segítségével önállóan feldolgozni, elemezni és azokat a félévet lezáró vizsgán prezentáció formájában ismertetni. Az elemzések célja a kognitív kompetenciák kifejlesztése, amely az kultúratörténeti kontextualizálás módszerével történik. Ilyen módon a nyelvi kompetenciák fejlesztése primátust élvez, a művek széles szókincsét a hallgatók passzívan megtanulják és alkalmazzák az produktív nyelvhasználatban. A nyelvi produkciónak mint kompetenciának a fejlesztése elsődleges. Folyamatosan monitorizálja szakterülete ismeretrendszerét alkotó diszciplínák alapfokú analízisét, az összefüggések szintetikus megfogalmazását és adekvát értékelését, alkalmazza szakterülete eljárásrendjét, legfontosabb elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát feladatai végrehajtásakor alkalmazza. Megérti és használja szakterületének jellemző online és nyomtatott szakirodalmát magyar és idegen nyelven, rendelkezik a hatékony információkeresés és -feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában. A kurzus elvégzésével a hallgatók képessé válnak önállóan beszélni a kulturális jelenségek esztétikai dimenzióiról és műfaji determináltságról. A szimbolikus nyelvhasználat differenciálódik, ezért interaktív kompetenciák jelennek meg az oktatás folyamatában. Megért, illetve értelmez összefüggő kulturális tendenciákat, valamint vizuális jelekkel, tipográfiai eszközökkel, ikonokkal tagolt szövegeket, táblázatokat, adatsorokat, vizuális szövegeket mozgó-, állóképeket, térképeket, diagramokat. Rutin szakmai problémákat azonosít, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati hátteret, azokat standard műveletek gyakorlati alkalmazásával megoldja. c) Attitűd: Vállalja és hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz. Nyitott szakmája átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működése alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására. Törekszik arra, hogy önképzése a szakmai céljai megvalósításának egyik eszközévé váljon. Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését. d) Autonómia és felelősség: Váratlan döntési helyzetekben is önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását. Szakmai útmutatás alapján végzi átfogó és speciális szakmai kérdések reflexióját és adott források alapján történő kidolgozását. Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
- Tantárgy tartalma
- A modern, alapvetően interdiszciplináris kultúratudományok megismerése: az identitás, kulturális emlékezet, kultúrszemiotika, gender-tanulmányok, kultúrantropológia, médiatörténet.
- Számonkérés és értékelés
- szóbeli vagy írásbeli vizsga (1-5).
- Irodalomjegyzék
- Assmann, Aleida: Einführung in die Kulturwissenschaften. Berlin: Erich Schmidt 2017. Erll, Astrid: Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler 2005.