Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Germanisztikai Intézet
Kód
BBI-NEM17-131
Cím
Írott nyelvi kommunikáció 1. (Schriftliche Kommunikation 1.)
Tervezett félév
Tavaszi
ECTS
3
Nyelv
Oktatás célja
A hallgatók szövegértési és szövegalkotási kompetenciájának fejlesztése, különös tekintettel a receptív készségek fejlesztésére B2-C1 szinten.  A hallgatók  Tudása: Ismeri a német nyelv írott változatának szabályait, a különböző szövegfajták sajátosságait, stílusjegyeit és formai kereteit. Ismeri a szövegértéshez kapcsolódó információszerzés eszközeit (kézikönyvek, szótárak). Tájékozott a német nyelv, kultúra és közélet körében.  Képessége: Képes általános és specifikus-funkcionális, publicisztikai és szépirodalmi szövegeket globálisan és részleteiben is megérteni. Képes a különböző szövegfajtákat felismerni, azokat egymástól megkülönböztetni. Képes néhány egyszerűbb publicisztikai és specifikus-funkcionális, a tanulmányok során szükséges szövegfajta (rövidhír, olvasói levél, önéletrajz, pályázat, hivatalos levél, jegyzőkönyv stb.) produkciójára. Szövege stílusát a címzett(ek)nek megfelelően tudja megválasztani. Képes tudását, az egyéni és szervezeti erőforrásokkal tudatosan gazdálkodva, önállóan fejleszteni.  Attitűdje: Elkötelezett írott nyelvi kommunikációs képességeinek fejlesztése iránt, törekszik megszerzett tudása kreatív felhasználására. Tudatában van annak, hogy nyelvtudásunk állandó fejlesztésére a szövegekkel való folyamatos munkán keresztül van a leginkább lehetőségünk. A német írott nyelvi kommunikáció iránt érdeklődést mutat és készen áll arra, hogy ugyanerre leendő diákjait is motiválja.   Autonómiája és felelőssége: A hallgató tudatában van annak, hogy a nyelvtudás egy ablak a világra, amely segítségével más kultúrákat, életformákat, gondolkodásmódokat ismerünk meg. Átérzi, hogy ez a lehetőség egyaránt felelősséget is jelent. Készen áll arra, hogy nyelvismeretét és írott nyelvi kommunikációs kompetenciáit személyiségének állandó fejlesztése szolgálatába állítsa. Felelősséget érez majdani tanítványai iránt, akiknek majd át kell adnia ezt az elkötelezettséget.
Tantárgy tartalma
Az írott nyelvi szövegértés gyakorlása aktuális nyomtatott vagy online médiaszövegek, irodalmi művek és speciális-funkcionális szövegek használatával. Egyes szövegfajták tartalmi, stilisztikai és formai sajátosságainak áttekintése, a hozzájuk kapcsolódó nyelvi kifejezőeszközök rendszerezése és gyakorlása, majd egyszerűbb publicisztikai és specifikus-funkcionális, a tanulmányok során szükséges szövegfajta (rövidhír, olvasói levél, önéletrajz, pályázat, hivatalos levél, jegyzőkönyv stb.) írása. 
Számonkérés és értékelés
gyakorlati jegy (1-5)
Irodalomjegyzék
Buchner, Patricia – Bayerlein, Oliver (2015): Campus Deutsch B2/C1. Schreiben. München: Hueber Verlag. Buchner, Patricia – Bayerlein, Oliver (2013): Campus Deutsch B2/C1. Lesen. München: Hueber Verlag. 2001
Ajánlott irodalom
Bácskai, Anna – Egyed, Éva – Hatvani, Renáta (1995): ABC der Textsortenkompetenz. Budapest: ELTE Bünting, Karl-Dieter et al. (1996): Schreiben im Studium. Ein Trainingsprogramm. Berlin: Cornelsen. Kruse, Otto (2010): Lesen und Schreiben. Der richtige Umgang mit Texten im Studium (= UTB 3355; Schlüsselkompetenzen. Studieren, aber richtig). Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
germanisztika (német) (BTK-I-BNÉME-NBDE) de 6 Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
Vissza