Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BBI-OFI-410
- Cím
- Nyelvészeti szövegek olvasása (Lettura di testi di linguistica)
- Tervezett félév
- Őszi
- ECTS
- 3
- Nyelv
- Oktatás célja
- OFI-410 Nyelvészeti szövegek olvasása A kurzus célja: a bibliográfiában megjelölt négy nyelvészeti szöveg órán való feldolgozása, az ezekkel szorosabban/tágabban összefüggő nyelvészeti ismeretek megszilárdítása, a nyelvészeti terminológia elsajátítása, ill. begyakorlása, a hagyományos nyelvtan és a modern nyelvészet közötti összefüggések feltárása Alkalmazott módszer: kontaktóra-gyakorlat, előzetes ismeretek számbavétele és ezekre való alapozás, szövegolvasás, fordítás, nyelvészeti analógiák keresése más nyelvekkel, mindenekelőtt az anyanyelvvel Kompetenciák: A diákok képesek lesznek olasz nyelvészeti szakszövegeket olvasni, értelmezni, magyarra fordítani. Bővül, ill. megszilárdul az olasz nyelvészeti szakszókincsük, fejlődik a logikai/elemző/rendszerező képességük.
- Tantárgy tartalma
- Kurzusleírás: 1-3. Az első szöveg feldolgozása. Az inakkuzativitás mibenléte, problémái. A valenciaelmélet, és ennek kiterjesztése a főnévi csoportra. 4-6. A második szöveg feldolgozása. A névelővel vagy más determinánssal bevezetett főnévi igeneves szerkezetek strukturális, ill. nyelvhasználati problémái. 7-9. A harmadik szöveg feldolgozása. Az olasz összetett szavak szerteágazó problematikája (fej, többes szám kérdése stb.) 10-12. A negyedik szöveg feldolgozása. Az olasz nyelv kialakulásának, korszakolásának, ill. történeti forrásainak problémái. 13. Számonkérés, zárthelyi dolgozat megíratása, benyújtott szemináriumi dolgozatok értékelése
- Számonkérés és értékelés
- övetelmény: a tanulmányi rendben meghatározott óralátogatási kötelezettségeken kívül a diákoknak óráról órára készülniük kell a kijelölt szövegek feldolgozásával, a bennük található olasz példaanyag kiszótározásával. A kurzus végén a tanultakról egy átfogó zárthelyi dolgozat formájában is számot kell adniuk. Ez a dolgozat helyettesíthető egy olyan szemináriumi dolgozat benyújtásával, amelyben a diák a négy olvasott szöveg valamelyikének anyagát összehasonlító elemzésben vizsgálja valamely más nyelvhez köthető analóg jelenségekkel.
- Irodalomjegyzék
- 1. Graffi, Giorgio: Sintassi, Bologna, il Mulino, 1994. 2. 3. 4. Due tipi di verbi intransitivi 56-58. 2. 4. La categoria nome e le varie classi di nomi 58-62. 2. Renzi, Lorenzo-Salvi, Giampaolo (a cura di): Grande Grammatica Italiana di Consultazione, volume II, Bologna, il Mulino, 1991. IX. 10. L’infinito come testa del sintagma nominale (infinito con l’articolo o altro determinante) 559-569. 3. Graffi, Giorgio- Scalise, Sergio: Le lingue e il linguaggio. Introduzione alla linguistica, il Mulino, 2002. 5. 11. Composti dell’italiano 136-144. 4. Maiden, Martin: Storia linguistica dell’italiano, Bologna, il Mulino, 1998. 1. 2. La nascita dell’italiano 17-25. 1. 3. Cronologia e fonti storiche 25-27.