Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszék
Kód
BBI-OFI-410
Cím
Nyelvészeti szövegek olvasása (Lettura di testi di linguistica)
Tervezett félév
Őszi
ECTS
3
Nyelv
Oktatás célja
OFI-410 Nyelvészeti szövegek olvasása A kurzus célja: a bibliográfiában megjelölt négy nyelvészeti szöveg órán való feldolgozása, az ezekkel szorosabban/tágabban összefüggő nyelvészeti ismeretek megszilárdítása, a nyelvészeti terminológia elsajátítása, ill. begyakorlása, a hagyományos nyelvtan és a modern nyelvészet közötti összefüggések feltárása Alkalmazott módszer: kontaktóra-gyakorlat, előzetes ismeretek számbavétele és ezekre való alapozás, szövegolvasás, fordítás, nyelvészeti analógiák keresése más nyelvekkel, mindenekelőtt az anyanyelvvel Kompetenciák: A diákok képesek lesznek olasz nyelvészeti szakszövegeket olvasni, értelmezni, magyarra fordítani. Bővül, ill. megszilárdul az olasz nyelvészeti szakszókincsük, fejlődik a logikai/elemző/rendszerező képességük.
Tantárgy tartalma
Kurzusleírás: 1-3. Az első szöveg feldolgozása. Az inakkuzativitás mibenléte, problémái. A valenciaelmélet, és ennek kiterjesztése a főnévi csoportra. 4-6. A második szöveg feldolgozása. A névelővel vagy más determinánssal bevezetett főnévi igeneves szerkezetek strukturális, ill. nyelvhasználati problémái. 7-9. A harmadik szöveg feldolgozása. Az olasz összetett szavak szerteágazó problematikája (fej, többes szám kérdése stb.) 10-12. A negyedik szöveg feldolgozása. Az olasz nyelv kialakulásának, korszakolásának, ill. történeti forrásainak problémái. 13. Számonkérés, zárthelyi dolgozat megíratása, benyújtott szemináriumi dolgozatok értékelése
Számonkérés és értékelés
övetelmény: a tanulmányi rendben meghatározott óralátogatási kötelezettségeken kívül a diákoknak óráról órára készülniük kell a kijelölt szövegek feldolgozásával, a bennük található olasz példaanyag kiszótározásával. A kurzus végén a tanultakról egy átfogó zárthelyi dolgozat formájában is számot kell adniuk. Ez a dolgozat helyettesíthető egy olyan szemináriumi dolgozat benyújtásával, amelyben a diák a négy olvasott szöveg valamelyikének anyagát összehasonlító elemzésben vizsgálja valamely más nyelvhez köthető analóg jelenségekkel.
Irodalomjegyzék
1. Graffi, Giorgio: Sintassi, Bologna, il Mulino, 1994.     2. 3. 4. Due tipi di verbi intransitivi 56-58.     2. 4. La categoria nome e le varie classi di nomi 58-62. 2. Renzi, Lorenzo-Salvi, Giampaolo (a cura di): Grande Grammatica Italiana di Consultazione,     volume II, Bologna, il Mulino, 1991.     IX. 10. L’infinito come testa del sintagma nominale (infinito con l’articolo o altro     determinante) 559-569. 3. Graffi, Giorgio- Scalise, Sergio: Le lingue e il linguaggio. Introduzione alla linguistica, il     Mulino, 2002.     5. 11. Composti dell’italiano 136-144. 4. Maiden, Martin: Storia linguistica dell’italiano, Bologna, il Mulino, 1998.     1. 2. La nascita dell’italiano 17-25.     1. 3. Cronologia e fonti storiche 25-27.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
újlatin nyelvek és kultúrák (olasz) (BTK-I-BUJOLA-NBIT) it 6 Kötelező
Vissza