Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BBI-OLA17-213
- Cím
- Olasz leíró nyelvtan 3. (Grammatica descrittiva dell’italiano 3.)
- Tervezett félév
- Mindkét
- ECTS
- 3
- Nyelv
- Oktatás célja
- Az oktatás célja: tudás: a szintaktikai elemzés alapkérdéseinek bemutatása. Ismeri a beszélt és írott olasz nyelv szabályait, regisztereit, azokat a mindenkori nyelvhasználat kontextusának megfelelően képes hatékonyan alkalmazni. képesség: képes lesz megérteni a modern nyelvészeti terminológiát és a szintaktikai rendszer működését (rendszerező képesség fejlesztése); tudatosulnak benne az eddig a nyelvhasználatban alkalmazott nyelvi eszközök, és fejlődik összefüggés-kezelő képessége. Képes az olasz nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. attitűd: mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét autonómia, felelősség: tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait
- Tantárgy tartalma
- Az oktatás tartalma: A mondattan célkitűzéseinek, alapfogalmainak, legfontosabb módszereinek, továbbá a hagyományos nyelvleírás és a modern szintaxis különbségeinek bemutatása után kortárs íróktól merített olasz egyszerű és összetett mondatokat elemzünk hagyományos és modern szempontok bevonásával, továbbá tárgyalunk olyan alapvető problémákat, mint a mondatok összetevős szerkezete, szemantikai szerepek, grammatikai funkciók, műveltető szerkezet.
- Számonkérés és értékelés
- Az értékelés rendszere: 2 írásbeli teszt
- Irodalomjegyzék
- Irodalom: Dardano, Maurizio – Trifone, Pietro: La lingua italiana. Bologna, Zanichelli, 1985. Fogarasi Miklós: Grammatica italiana. Roma, Bulzoni, 1983. Salvi, Giampaolo – Vanelli, Laura: Nuova grammatica italiana. Bologna, Il Mulino, 2004. Serianni, Luca – Castelvecchi, Alberto: Grammatica italiana. Torino, UTET, 1988. Szilágyi, Imre: Analisi sintattica moderna. Roma, Aracne, 2016.