Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Portugál Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BBI-POR17-321
- Cím
- A portugál nyelvű irodalmak története 1. (História das literaturas lusófonas 1.)
- Tervezett félév
- Őszi
- ECTS
- 3
- Nyelv
- Oktatás célja
- A kurzus célja, hogy a hallgatók történeti perspektívában átlássák a brazil irodalom és kultúra fejlődését a gyarmatosítás kezdetétől egészen a 19. és a 20. század fordulójáig, valamint hogy megismerjék az afrikai portugál nyelvű irodalmak és kultúrák kialakulásának sajátos társadalmi és gazdasági körülményeit a 19. században. A kurzus során a hallgatók megismerkednek a brazil és az afrikai irodalmi mezők sajátosságaival, társadalmi és történelmi kontextusával és végigkövethetik az irodalmi- és kultúrtörténeti paradigmák kialakulását és változásait, megismerik a tárgyalt periódus legjelentősebb szerzőit, életműveit és szövegeit, valamint átlátják a portugál gyarmatosítás történeti mintázatának dinamikáit. Tudása: Ismeri a beszélt és írott portugál nyelv szabályait, regisztereit, azokat a mindenkori nyelvhasználat kontextusának megfelelően képes hatékonyan alkalmazni. Ismeri a portugál nyelvű kultúrákat, azok sajátosságait, ismeri a portugál nyelvű kultúrák jellemző szellemi és művészeti irányzatait, megjelenési formáit, műveit, különös tekintettel a portugál nyelvű irodalomra, de ide értve a kortárs populáris kultúra elemeit is. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában. Képesség: Képes a portugál nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. Képes ismereteit tanulói fejlesztésére hatékonyan, motiválóan, nyelvtanítás céljára alkalmazni. Képes a kultúrák közötti közvetítésre és az interkulturális kompetencia fejlesztésére. Attitűd: Törekszik úgy nevelni, hogy tanítványai mások véleményét, értékeit tiszteljék. Fontosnak tartja a tanulók tudásának és képességeinek folyamatos fejlesztését. Fontosnak tartja az etnikumok és nemzetiségek iránti tolerancia kialakítását.
- Tantárgy tartalma
- A kurzus során egyrészről a brazil irodalom főbb tendenciáival és szerzőivel ismerkedünk meg a XVI. századi gyarmati tudósításoktól kezdve (Caminha, Gândavo, Soares de Souza, Vespucci, Staden, Léry, Thévet) a jezsuita irodalmon (Nóbrega, Anchieta, Cardim), a barokkon (Bento Teixeira, Gregório de Mattos, Padre Vieira) az arcadismo-n (Santa Rita Durão, Basílio da Gama) és a romantikán három generációján át (nemzeti romantika, ultraromantika, abolicionista romantika) egészen a realista-naturalista áramlatokig (Aluísio de Azevedo, Adolfo Caminha, Inglês de Souza) és a világirodalmi jelentőségű Machado de Assis életművéig, másrészről pedig megvizsgáljuk az afrikai portugál nyelvű irodalmak (Angola, Mozambik, Zöld-foki-szigetek, São Tomé és Príncipe) kialakulását és fejlődését egészen a XX. század elejéig. A kurzus során az egyes irodalomtörténeti tendenciák átfogóbb értelmezésének érdekében bemutatásra kerül a portugál gyarmatosítás sajátos diskurzusa és dinamikája, a gyarmati kultúra társadalmának és gazdaságának fejlődése, az irodalmi mezők kialakításának infrastrukturális nehézségei, valamint a nemzeti identitás mintázatának változásai.
- Számonkérés és értékelés
- Két zárhelyi dolgozat félév közben, előre egyeztetett szépirodalmi szövegekből Szóbeli vizsga
- Irodalomjegyzék
- Alfredo Bosi: História Concisa da Literatura Brasileira. São Paulo, Cultrix, 2001. Afrânio Coutinho (szerk.): A Literatura no Brasil. Introdução Geral – Vol. 1. Rio de Janeiro, Global Editora, 2003. Ana Mafalda Leite: Literaturas Africanas e Formulações Pós-Coloniais. Lisboa, Edições Colibri, 2003. Massaud Moisés: História da Literatura Brasileira. Das Origens ao Romantismo – Volume I. São Paulo, Cultrix, 2001. Luciana Stegagno-Picchio: História da Literatura Brasileira. São Paulo, Nova Aguilar, 2004.