Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Spanyol Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BBI-SPA11-102
- Cím
- Bevezetés a romanisztikai (spanyol) irodalmi tanulmányokba (Introducción a los estudios de la literatura hispánica)
- Tervezett félév
- Tavaszi
- Meghirdetve
- 2024/25/2
- ECTS
- 3
- Nyelv
- es
- Leírás
- Oktatás célja
- A kurzus célja, hogy a résztvevő hallgatók megismerkedjenek a spanyol nyelvű irodalom, kultúrák, művészeti ágak és média alapfogalmaival, alapvető jelenségeivel és műfajaival. A hallgatók képesek lesznek spanyol nyelvű elméleti és kritikai szövegek értő olvasására, műfaji és esztétikai jellegzetességek (líra, próza, dráma, képző- és hangzóművészet, populáris műfajok) felismerésére és időbeni elhelyezésére. Elsajátítják a stilisztika, a retorika és a verselés alapjait, valamint a kutatásmódszertan alapvető követelményeit. A) Ismeretek A hallgatók ● ismerik a beszélt és írott spanyol nyelv szabályait és regisztereit, képesek folyékonyan, helyesen, magabiztosan használni a spanyol nyelvet adott kontextusokban. ● ismerik a spanyolajkú kultúrák, irodalom és művészetek tanítása és tanulása során felhasználható információforrásokat, az ezek megismerésének lehetőségeit, tankönyveket, taneszközöket, a tanulásszervezés módjait, a legfontosabb módszereket, tanítási és tanulási stratégiákat. ● alapvető irodalmi és kultúratudományi ismeretekkel rendelkezzen. ● ismerje a spanyol szövegek stilisztikai, retorikai, poétikai stratégiáit és elemzési módszereiket. B) Képesség A diákok ● képesek folyékonyan, helyesen, magabiztosan használni a spanyol nyelvet adott kontextusokban. ● képesek ismereteiket helyesen és kontextusfüggően alkalmazni a célnyelv folyékony használata és a pedagógiai tevékenységek során. ● képesek a szakmájukkal kapcsolatos szakirodalom felkutatására, áttekintésére és értelmezésére egy adott kutatási témában, saját szakmai fejlődésük megtervezéséhez. ● képesek közvetíteni a kultúrák között és fejleszteni az interkulturális kompetenciát. C) Attitűd A hallgatók ● törekszenek új ismeretek és készségek elsajátítására. ● elkötelezettek a fejlődés iránt, többek között a rendelkezésre álló technológiák felhasználásával. ● reálisan értékelik a spanyol nyelv szerepét a nyelv és a kultúra tanításában. ● arra törekszenek, hogy folyamatosan és egyénileg fejlesszék tárgyi, szakmai és interkulturális ismereteiket. ● fontosnak tartják az etnikumok és nemzetiségek iránti tolerancia fejlesztését. D) Önállóság és felelősség A tanulók ● elkötelezettek az intenzív tanulás iránt. ● önállóan végzik a tanulással kapcsolatos feladatokat. ● felelősséget vállalnak saját munkájukért, fejlődésükért, eredményeikért és kudarcaikért. ● jelentős fokú önállósággal rendelkeznek szakmájuk átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és kidolgozásában, szakmai nézeteik képviseletében és indoklásában.
- Tantárgy tartalma
- Irodalom-, kultúra- és médiatudomány (a spanyol nyelvű irodalom történeti áttekintése, korszakok és határok, főbb fejlődési tendenciák, a főbb szerzők és műveik olvasása, irodalmi műfajok és szövegek, szövegértelmezés, a stilisztika, retorika és költészet tanulmányozásának alapjai, irodalmi művészetek és populáris kultúra a spanyol nyelvű világban, kutatási módszertan. Nyelvi fejlődés és spanyol szakkifejezések.
- Számonkérés és értékelés
- Írásbeli és/vagy szóbeli vizsga. Értékelés 1-5.
- Irodalomjegyzék
- Bal, Mieke (1990). Teoría de la narrativa. Madrid: Cátedra. Brioschi, Granco – Di Girolamo, Costanzo (2000). Introducción al estudio de la literatura. Barcelona: Ariel. Cabo Aseguinolaza, Fernando – Cebreiro Rábade Villar, María do (2006). Manual de Teoría de la Literatura. Madrid: Castalia. Garrido, Miguel Ángel (2001). Nueva introducción a la teoría de la literatura. Madrid: Síntesis. Mattelard, Armand-Neveu, Éric (2004). Introducción a los estudios culturales. Barcelona: Paidós. Further required reading is part of every course syllabus.