Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Spanyol Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BBI-SPA17-304
- Cím
- A spanyol irodalom története 1. (Historia de la literatura espanola 1.)
- Tervezett félév
- Őszi
- Meghirdetve
- 2024/25/1
- ECTS
- 4
- Nyelv
- es
- Oktatás célja
- A tantárgy célja, hogy a hallgatók közelebbről megismerkedjenek a 20. századi spanyol irodalom nemzedékeivel, a legkiemelkedőbb írók legfontosabb műveivel, és konkrét szempontok alapján elemezzék az irodalmi szövegeket. Ehhez szükséges a legfőbb irodalmi, műfaji, esztétikai és kulturális előzmények összefogalása is. A) Tudás/ismeret A hallgató ● Ismeri a XX. századi spanyol irodalom történelmi és kulturális hátterét, annak előzményeit. ● Ismeri a korszak jellemző szellemi és művészeti irányzatait, legfontosabb íróit és műveit. ● Legalább B2 szintű, használható nyelvtudással, interkulturális kommunikatív kompetenciával rendelkezik ebben a témában. ● Ismeri a spanyol nyelv tanítása-tanulása során felhasználható információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit; különös tekintettel az internet és az új eszközök nyújtotta lehetőségekre. B) Képesség A hallgató ● Képes a spanyol nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos kontextusba illő használatára, spanyol nyelvű irodalmi művek olvasására, megértésére és elemzésére. ● Ismereteit képes a célnyelv folyékony használata és pedagógiai tevékenysége során helyesen, a kontextushoz illően alkalmazni. ● Képes a kultúrák közötti közvetítésre és az interkulturális kompetencia fejlesztésére. C) Attitűd A hallgató ● érdeklődik a spanyol kultúra és a spanyol irodalom iránt ● törekszik arra, hogy új ismeretekre és készségekre tegyen szert ● elkötelezett a fejlődés iránt többek között az elérhető technológiai eszközök segítségével ● reálisan ítéli meg a spanyol nyelv és kultúra oktatásában betöltött szerepét ● célul tűzi ki az ismereteken alapuló, mérlegelő gondolkodás képességének kialakítását a tanulókban D) Autonómia/felelősségvállalás A hallgató ● elkötelezett az intenzív tanulás iránt ● önállóan végzi el a tanuláshoz kapcsolódó feladatokat, spanyol nyelvű irodalmi szövegeket olvas és elemez ● felelősséget vállal a saját munkájáért, fejlődéséért, elért eredményeiért és kudarcaiért
- Tantárgy tartalma
- A XX. századi spanyol irodalom korszakai (a 98-as nemzedék, az 1914-es nemzedék, a 27-es nemzedék, emigrációs irodalom, a polgárháború utáni korszak, az 1975 utáni irodalom) és fontosabb előzményei (például, az aranykori irodalom). Általános jellemzők után a 98-as és a 27-es nemzedékek részletes bemutatása, legfontosabb alkotóinak munkássága. Szövegolvasás, szemináriumi munka.
- Számonkérés és értékelés
- A hallgatóknak minden órán aktívan kell részt venniük, előadással készülnek a félév elején meghatározott egy-egy témából, majd a félév végén egy zárthelyi dolgozatban adnak számot ismereteikről, valamint rövid szemináriumi dolgozatot nyújtanak be szabadon választott témából. Félév végi érdemjegyüket minden eredményüket összevetve kapják. Értékelés ötfokú skálán.
- Irodalomjegyzék
- Mainer, José Carlos (1987). La Edad de Plata (1902-1939). Madrid: Ediciones Cátedra. Rico, Francisco (dir.) (2011). Historia y crítica de la literatura española, volumen 6: Modernismo y 98; volumen 7: Época contemporánea (1914-1939) y volumen 8: Época contemporánea (1939-1980) con sus respectivos complementos. Barcelona: Crítica. Ruiz Ramón, Francisco (1997). Historia del Teatro Español Siglo XX. Madrid: Ediciones Cátedra. Urrutia Cárdenas, Hernán (1999-2000). “La Edad de Plata de la literatura española (1868-1936)” en Cauce, número 22-23. Vázquez Medel, Manuel Ángel (1997-1998). “Antonio Machado: poesía última (y ultimidad de la poesía)” en Cauce, número 20-21. További olvasmányok a kurzusleírásban szerepelnek.