Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Spanyol Nyelvi és Irodalmi Tanszék
Kód
BBI-SPA17-334
Cím
A spanyol-amerikai irodalom története 1. (Historia de la literatura hispanoamericana 1.)
Tervezett félév
Tavaszi
ECTS
4
Nyelv
es
Oktatás célja
A tantárgy célja, hogy a hallgatók tudást szerezzenek a XX. századi latin-amerikai irodalom legmeghatározóbb irányzatairól, műveiről, legfontosabb előzményeiről és azokat képesek legyenek felelősen értékelni. Önálló munka (szövegolvasás, érvelés) révén megismerik a sokszínű spanyol-amerikai szövegek és kulturális jelenségek befogadásának szakmailag elfogadott eljárásait és azok sokféleségét. A) Tudás/ismeret A hallgató ●      legalább C1 szintű, használható nyelvtudással, interkulturális kommunikatív kompetenciával rendelkezik. ●      ismeri a beszélt és írott spanyol nyelv szabályait, regisztereit, képes a spanyol nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. ●      ismeri a modern spanyol-amerikai kultúrák jellemző szellemi és művészeti irányzatait, megjelenési formáit, műveit, különös tekintettel a spanyol-amerikai irodalomra és annak társadalmi vetületeire. ●      ismeri a spanyol nyelvű irodalmak tanítása-tanulása során felhasználható információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit, a tankönyveket, kutatásmódszertani alapvetéseket. B) Képesség A hallgató ●      képes a spanyol nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. ●      képes eredeti spanyol nyelvű irodalmi szövegeket értőn olvasni és irodalomkritikai módszerekkel elemezni. ●      ismereteit képes a célnyelv folyékony használata és pedagógiai tevékenysége során helyesen, a kontextushoz illően alkalmazni. ●      képes kutatási eredményeit szabatosan összefoglalni, és egyéni kreatív szövegelemzéseit szóbeli prezentáció és írásbeli érvelő esszé formájában bemutatni. C) Attitűd A hallgató ●      törekszik arra, hogy új ismeretekre és készségekre tegyen szert ●      elkötelezett a fejlődés iránt többek között az elérhető technológiai eszközök segítségével ●      fontosnak tartja a tanulók tudásának és képességeinek folyamatos fejlesztését. ●      reálisan ítéli meg a spanyol nyelv és kultúra oktatásában betöltött szerepét. ●      törekszik arra, hogy szaktárgyi, szakmódszertani és interkulturális tudását folyamatosan, egyénileg fejlessze. ●      fontosnak tartja az etnikumok és nemzetiségek iránti tolerancia kialakítását. ●      nyitottak a számukra új jelenségek iránt, és azokat képesek legyenek kritikával is szemlélni. D) Autonómia/felelősségvállalás A hallgató ●      elkötelezett az intenzív tanulás iránt ●      önállóan végzi el a tanuláshoz kapcsolódó feladatokat ●      felelősséget vállal a saját munkájáért, fejlődéséért, elért eredményeiért és kudarcaiért ●      jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
Tantárgy tartalma
Szövegolvasás és érvelés. A XX. századi spanyol-amerikai irodalom legfontosabb irányzatai, jelenségei, műfajai, szerzői a történeti avantgárdtól az újprózáig, valamint legfontosabb irodalomtörténeti előzményei (lovagregény, a pikareszk regény, krónikák). A spanyol-amerikai modernizmus után bekövetkező, radikális esztétikai paradigmaváltásnak, amely előbb a költészetben, aztán az elbeszélő irodalomban is megmutatkozik. A spanyol-amerikai avantgárd költészet és próza, a tájregény, az egzisztencialista próza, az indigenista regény, a neorealizmus, a mágikus realizmus, a fantasztikus irodalom, a kísérletező próza.
Számonkérés és értékelés
Szemináriumi munka, folyamatos értékelés, szóbeli előadás, szóbeli és írásbeli érvelés, esszé. Értékelés ötfokú skálán.
Irodalomjegyzék
José Miguel Oviedo (2001) Historia de la literatura hispanoamericana. III-IV. Madrid: Alianza. Scholz László (2005). A spanyol-amerikai irodalom története. Budapest: Gondolat. Jorge Schwartz (1991). Las vanguardias latinoamericanas. Madrid: Cátedra. Donald L. Shaw (1999). Nueva narrativa hispanoamericana. Madrid: Cátedra. Saúl Yurkievich (1971). Fundadores de la nueva poesía latinoamericana. Barcelona: Barral. További olvasmányok a kurzusleírásban szerepelnek.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
újlatin nyelvek és kultúrák (spanyol) (BTK-I-BUJSPA-NBES) es 6 Kötelező
Vissza