Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Spanyol Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BBI-SPA17-334
- Cím
- A spanyol-amerikai irodalom története 1. (Historia de la literatura hispanoamericana 1.)
- Tervezett félév
- Tavaszi
- ECTS
- 4
- Nyelv
- es
- Oktatás célja
- A tantárgy célja, hogy a hallgatók tudást szerezzenek a XX. századi latin-amerikai irodalom legmeghatározóbb irányzatairól, műveiről, legfontosabb előzményeiről és azokat képesek legyenek felelősen értékelni. Önálló munka (szövegolvasás, érvelés) révén megismerik a sokszínű spanyol-amerikai szövegek és kulturális jelenségek befogadásának szakmailag elfogadott eljárásait és azok sokféleségét. A) Tudás/ismeret A hallgató ● legalább C1 szintű, használható nyelvtudással, interkulturális kommunikatív kompetenciával rendelkezik. ● ismeri a beszélt és írott spanyol nyelv szabályait, regisztereit, képes a spanyol nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. ● ismeri a modern spanyol-amerikai kultúrák jellemző szellemi és művészeti irányzatait, megjelenési formáit, műveit, különös tekintettel a spanyol-amerikai irodalomra és annak társadalmi vetületeire. ● ismeri a spanyol nyelvű irodalmak tanítása-tanulása során felhasználható információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit, a tankönyveket, kutatásmódszertani alapvetéseket. B) Képesség A hallgató ● képes a spanyol nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. ● képes eredeti spanyol nyelvű irodalmi szövegeket értőn olvasni és irodalomkritikai módszerekkel elemezni. ● ismereteit képes a célnyelv folyékony használata és pedagógiai tevékenysége során helyesen, a kontextushoz illően alkalmazni. ● képes kutatási eredményeit szabatosan összefoglalni, és egyéni kreatív szövegelemzéseit szóbeli prezentáció és írásbeli érvelő esszé formájában bemutatni. C) Attitűd A hallgató ● törekszik arra, hogy új ismeretekre és készségekre tegyen szert ● elkötelezett a fejlődés iránt többek között az elérhető technológiai eszközök segítségével ● fontosnak tartja a tanulók tudásának és képességeinek folyamatos fejlesztését. ● reálisan ítéli meg a spanyol nyelv és kultúra oktatásában betöltött szerepét. ● törekszik arra, hogy szaktárgyi, szakmódszertani és interkulturális tudását folyamatosan, egyénileg fejlessze. ● fontosnak tartja az etnikumok és nemzetiségek iránti tolerancia kialakítását. ● nyitottak a számukra új jelenségek iránt, és azokat képesek legyenek kritikával is szemlélni. D) Autonómia/felelősségvállalás A hallgató ● elkötelezett az intenzív tanulás iránt ● önállóan végzi el a tanuláshoz kapcsolódó feladatokat ● felelősséget vállal a saját munkájáért, fejlődéséért, elért eredményeiért és kudarcaiért ● jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
- Tantárgy tartalma
- Szövegolvasás és érvelés. A XX. századi spanyol-amerikai irodalom legfontosabb irányzatai, jelenségei, műfajai, szerzői a történeti avantgárdtól az újprózáig, valamint legfontosabb irodalomtörténeti előzményei (lovagregény, a pikareszk regény, krónikák). A spanyol-amerikai modernizmus után bekövetkező, radikális esztétikai paradigmaváltásnak, amely előbb a költészetben, aztán az elbeszélő irodalomban is megmutatkozik. A spanyol-amerikai avantgárd költészet és próza, a tájregény, az egzisztencialista próza, az indigenista regény, a neorealizmus, a mágikus realizmus, a fantasztikus irodalom, a kísérletező próza.
- Számonkérés és értékelés
- Szemináriumi munka, folyamatos értékelés, szóbeli előadás, szóbeli és írásbeli érvelés, esszé. Értékelés ötfokú skálán.
- Irodalomjegyzék
- José Miguel Oviedo (2001) Historia de la literatura hispanoamericana. III-IV. Madrid: Alianza. Scholz László (2005). A spanyol-amerikai irodalom története. Budapest: Gondolat. Jorge Schwartz (1991). Las vanguardias latinoamericanas. Madrid: Cátedra. Donald L. Shaw (1999). Nueva narrativa hispanoamericana. Madrid: Cátedra. Saúl Yurkievich (1971). Fundadores de la nueva poesía latinoamericana. Barcelona: Barral. További olvasmányok a kurzusleírásban szerepelnek.