Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Néprajzi Intézet
Kód
BMA-NEPD-413
Cím
Kortárs társadalom etnológiája
Tervezett félév
Tavaszi
ECTS
5
Nyelv
hu
Oktatás célja
A tantárgy célja, hogy a kortárs (posztmodern) társadalom működésének feltárásával, az azt uraló korszellem elemzésével ellensúlyozzuk azt a tényt, miszerint a néprajzi – antropológiai kutatások a modernitás korszakában intézményesültek, és mind a fogalmi apparátus, mind a megközelítési mód is megragadt a modernitás korszakában. Márpedig a posztmodern társadalom kutatása nem csupán a jelenkutatással foglalkozóknak hasznos, hanem azoknak is, akik bármelyik másik korszakkal foglalkoznak.
Tantárgy tartalma
Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor kötetének (Látható és láthatatlan világok az ezredfordulón és utána. Typotex, 2013.) tematikáján keresztül haladva, elsősorban a gasztronómia jelenségét példának hozva próbáljuk értelmezni a kortárs társadalomban végbemenő folyamatokat. Főbb témák: A posztmodern társadalom korszelleme. A szegénység és a gazdagság polarizációja. Mitől fél és szorong az ezredforduló környékének embere? Egészségkultusz – biokultusz – természetkultusz. Lakásmód az ezredforduló környékén – az étel tárolása, készítése és fogyasztásának rítusai. Utcakép a posztmodernitásban. Ünnepek, ünneplési szokások. Hétköznapiság. Gyermekvilág és gyermekjátékok. Családformák generációs és nemi szerepek átalakulása (X-, Y- és Z-generáció). Identitások, határelmosódások. A gyorsaság és a hatékonyság kultusza. Az otthontól távol. Modellek az időben. Modellek a térben. Magatartásformák a tömegkommunikációban. Művészet és ízlés. Általános képzetek: pénzuralom, fragmentálódás, nemzetközi jelleg, multikulturalitás és globalitás, információ szerepének felértékelődése. Virtuális valóság (online közösségépítés és szabadidőeltöltés). A természettel való viszony változása, a „természet meghódítása” szemlélettől a természettel való harmónia eszménye felé. Transzcendencia és hitigény (New Age, ezotéria, újpogány mozgalmak). Tradíció felé fordulás (közösség-, identitás és élménykeresés), az autentikus iránti igény. A mezőgazdasági kistermelés a posztmodernitásban. Az etnicitás tabusítása, elfedése és láttatása a posztmodernitásban. A „semmittevés” a posztmodernitásban. A nemzet a posztmodernitásban. Az „online” posztmodernitás. A nemek határainak elmosódása a posztmodernitásban. Gasztronómia a tévében, a gasztronómiai műsor mint szabadidős tevékenység. Az élelmiszer vásárlásának etnográfiája.
Számonkérés és értékelés
Az értékelés gyakorlati jegy adásával történik. A hallgatói munka értékelésének alapvonalait az ELTE BTK kari szabályozása rögzíti, mely leszögezi, hogy az átadott tudás és készségek természetére tekintettel az oktató választja ki a hallgatói munka értékelésének eszközeit. A gyakorlati jegyet a hallgatók a szorgalmi időszakban végzett egyéni és csoportos-, írásbeli és szóbeli és gyakorlati feladataik teljesítésére kapják.
Irodalomjegyzék
Báti, Anikó (2018) Mai menü: Néprajzi tanulmányok a változó táplálkozáskultúráról. Életmód és tradíció, 16. MTA BTK Néprajztudományi Intézet, Budapest. Bringéus, Nils-Arvid – Wiegelmann, Günter eds. (1971) Ethnological Food Research in Europa and USA. Lund Burnett, John – Ody, Derek J. eds. (1994) The Origins and Development of Food Policies in Europa. London-New York Kapitány Ágnes - Kapitány Gábor (2013) Látható és láthatatlan világok az ezredfordulón és utána. Typotex, Budapest. Pusztai Bertalan – Neill, Martin szerk. (2007) Fesztiválok, turizmus és helyi identitás. Halászléfőzés Baján. Edinburgh: University of Edinburgh.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
művészeti instruktor (BTK-MMUVINS-NMHU) hu 7 Kötelező 2/2
néprajz (BTK-MNÉPRA-NMHU) hu 7 2/2
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Vissza