Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Néprajzi Intézet
- Kód
- BMA-NEPD17-304
- Cím
- Forrásismeret 2. szeminárium
- Tervezett félév
- Tavaszi
- Meghirdetve
- 2024/25/2
- ECTS
- 5
- Nyelv
- hu
- Oktatás célja
- A kurzus célja a hallgatók forráskritikai érzékének, tudásának és tudatosságának fejlesztése, valamint a prezentációs és íráskészségek mikrorétegeinek begyakorlása.
- Tantárgy tartalma
- A kurzus a forrásismeret, forráskritika, forráskiadás és a forrásközpontú tudományelmélet(ek) négyes felosztását követi, a forrásismeret 1. című tárgy folytatása. A szeminárium a posztmodern és jelenkori folklorisztika főbb irányvonalait tekinti át a szövegfogalom, különböző narratívák, a szövegszervezési eljárások középpontba helyezésével, a folklórszövegek elméleti „elrendezésétől” elszakadva, a kevésbé kiaknázott források és az új közösségi média mint kutatási terepen át, az etnográfus metadiszkurzív eljárásaiig bezárólag.
- Számonkérés és értékelés
- A hallgatók egyénileg és párban, csoportban is dolgoznak a félév során. Minden órához mikrofeladatok tartoznak, amelyekre pontokat szereznek. A félév végére önálló forrásfeltáró és értelmező munkán alapuló szemináriumi dolgozatot nyújtanak be. Feladatok és értékelés Aktív órai munka – 10 pont A hallgatók minden órához az adott témában előzetes otthoni feladatokat kapnak, ezek lehetnek mikrofeladatok mindenki számára (5 pont/ óra) vagy prezentációval egybekötött egyéni feladat a csoport egy tagja számára (20 pont) Szemináriumi dolgozat egy előre választott témában. A cél problémafelvető, az elmúlt évtized szakirodalmát feldolgozó, érveket egymással ütköztető tanulmány írása előre választott témában – 50 pont
- Irodalomjegyzék
- 1. óra: Megnyíló titkosszolgálati archívumok, témák, kutatástechnikai megfontolások (február 17. és február 24.) Milyen forrásértékkel bírnak a titkosszolgálati akták a magánélet és a privát szféra alakulásának vizsgálatához a 20. századi társadalmakban? Milyen módszertani megközelítéseket alkalmazhatnak a kutatók a titkosszolgálati dokumentumok elemzésében, hogy elkerüljék a források torzításait? HESZ Ágnes: ”Légy szíves ezt a levelet elégetni, ha elolvastátok”: vernakuláris vallás a titkosrendőrségi aktákban. Ethnographia. 2021. 45–66. HESZ, Ágnes: Secret Police Informer Files as Sources for the Study of Vernacular Religion under Communism Ágnes Hesz. In: KAPALÓ, James – POVEDÁK, Kinga (eds.): The Secret Police and the Religious Underground in Communist and Post-Communist Eastern Europe, 2022. POVEDÁK, Kinga: Photographs of the Religious Underground: Tracing images between Archives and Communities. In: KAPALÓ, James – POVEDÁK, Kinga (eds.): The Secret Police and the Religious Underground in Communist and Post-Communist Eastern Europe, 2022. VERDERY, Katherine: Secrets and Truths: Ethnography in the Archive of Romania’s Secret Police. Budapest: CEU Press, 2014. podcast: KAPALÓ, James: Minority Religion in the Secret Police Archives. http://www.religiousstudiesproject.com/podcast/minority-religions-in-the-secretpolice-archives/ (az átírás is megtalálható a honlapon) 2. óra: Társadalmi nyilvánosság és nyitottság, a feldolgozás útjai a titkosszolgálati archivális anyag tükrében Garde, Ulriche: The Stasi Files on Center Stage: Life Writing, Witnessing, and Memory in Recent Performance. In: XVVVV Secret Police Files from the Eastern Bloc: Between Surveillance and Life Writing Verdery, Katherine: My Life as a Spy: Investigations in a Secret Police File. 2018. Ajánlott olvasmány: anBlokk. Megfigyelési ügyek_2009_3. szám Segédanyagok és kreatív anyagok a további tájékozódáshoz: Német egység a Balatonnál http://www.ndk.hu/zs/emlekez/hetek_100730.pdf * ld. továbbá: https://magyar.film.hu/filmhu/magazin/forgacs-peter-uj-filmje-installaciokent-cottbusban-forgacs-peter-nemet-egyseg-a-balatonnal-hamos-gusztav https://balatonfured.hu/2010/09/20/nemet-egyseg-a-balatonnal/ , trailer: https://www.youtube.com/watch?v=4c5OjSsMowo http://www.la-croix.com/France/Dans-archives-secretes-Seconde-Guerremondiale-2016-03-16-1200747151 ajánlott: ÁBTL podcastsorozat, youtube csatorna 3-4. Látogatás az ÁBTL-ben, Szekér Nóra vezetésével (március 3.) 5-6. Látogatás a Blinken OSA Archívumban: betekintés a levéltári anyagba és interaktív részvétel az „Életmód a 80-as években” témában 7. Az autoetnográfia mint írástechnika és módszer. Az etnoregény kísérlete AUGÉ, Marc (2013): Séta a Luxemburg-kerten át: Párizs, 1984. július 20. : etnoregény: egy nap története Franciaországban a szokások, az elmélet és a boldogság szemszögéből vizsgálva. (Fordította és jegyzetekkel ellátta: Fáber Ágoston). Budapest, Műcsarnok AUGÉ, Marc (2013): Egy etnológus a metróban. Budapest, Műcsarnok 8-9. Terepnapló, terepmunka, kortárs dilemmák. Az elmúlt két évtizedben az antropológusoknak újra kellett gondolniuk az etnográfiai kutatás természetét, a terepmunka jelentését és az etnográfusok szerepét. Bár a terepmunka kulturális, társadalmi és politikai vonatkozásait széles körben megvitatták és alkalmazták, az etnográfusok képzése még mindig hagyományos mintákat követ. Touna, Vaia – Newton, Richard – Martin, Craig: Fieldnotes in the critical study of religion, 2023. 10. A folklorisztika posztmodern és posztkoloniális kritikája. A folklorisztika társadalmi hatása, felelőssége. Dorothy Noyes „Humble theory”-ja Noyes, Dorothy: Humble Theory. Folklore's Grasp on Social Life, 2016. Jegyzetelje ki a könyv elméleti részét és válasszon egy gyakorlati fejezetet! Ezek alapján írjon esszét az alábbi kérdések egyikéről! Az órán az esszé vitaalap lesz, ezért minél több aspektust ragadjon meg! 11. Social media, internet mint megváltozott terep. Elméleti felvezetés, narratívák, módszertanok. Egy példa: az összeesküvés-elméletek Trevor J. Blank: Folklore and the Internet: Vernacular Expression in a Digital World (2009) * Introduction: Old Practices, New Media Andrew Peck. In (Blank, Trevor J. – Pack) Folklore and Social Media, 2020. Haidy Geismar és Hannah Knox (eds.): Digital Anthropology, Routledge, 2021. Elisabetta Costa, Patricia G. Lange, Nell Haynes és Jolynna Sinanan: The Routledge Companion to Media Anthropology. The Anthropology of Digital practices. Bouvier, Gwen – Rasmussen, Joel: Qualitative Research Using Social Media, 2016. Lajos Veronika: Internet és etnográfiai jelenkorkutatás. Tárgyi és módszertani kérdések, etikai természetű dilemmák Replika. Belépés csak jelszóval! című száma Segédanyag: Social Media. A critical introduction. KREKÓ Péter (2018): Tömegparanoia – Az összeesküvéselméletek és álhírek szociálpszichológiája. Budapest, Atheneum KREKÓ Péter (2021): Tömegparanoia 2.0 – Összeesküvés-elméletek, álhírek és dezinformáció. Budapest, Atheneum POVEDÁK István (2018): Tapasztalatból hallottam: az alternatív világképek és összeesküvés elméletek kutatásához. In: Tapasztalatból hallottam… Alternatív világképek, MTA-SZTE Vallási Kultúrakutató Csoport, Budapest, Szeged, 9–12. KAPITÁNY Ágnes (et alii): Az összeesküvéselméletek néhány szociokulturális összetevője. In: Tapasztalatból hallottam… Alternatív világképek, MTA-SZTE Vallási Kultúrakutató Csoport, Budapest, Szeged, 27–36. Benvenuto, Sergio: Városi legendák, 2016. 12. Április 28. Részvételi antropológia (Lajos Veronika) A részvételi antropológia gyakorlata Workshop 13. Gulyás Judit workshopja. A kortárs mesekutatás dilemmái
- Ajánlott irodalom
- Beattie, Liana: Symbiothic Autoethnography Marcus, George E.. Notes toward an ethnographic memoir of supervisiong graduate research through anthropology’s decades of transformation. In: James D. Faubion and George E. Marcus (eds.): Fieldwork Is Not What It Used to Be: Learning Anthropology's Method in a Time of Transition, pp. 1–34. Mészáros Csaba: Participant Observation, Inclusion, and Language Skills On the Authenticity of Anthropological Fieldwork DOI: 10.54742/tabula.2020.1-2.05 Nagy Károly Zsolt: A kulturális antropológiai terepmunka módszertana. Tabula, 2019. Wilhelm Gábor: Terepmunka, módszertan és antropológiai muzelógia. Tabula, 2019. Uhrin, Michal: Field diaries, emotions, subjectivity, and their role in anthropological research.