Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Orosz Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BMI-ENGSEMIO-211
- Cím
- A zenetörténet alapjai - zene és lejegyzés
- Tervezett félév
- Őszi
- ECTS
- 4
- Nyelv
- en
- Oktatás célja
- A) Tudás - a kurzus elvégzésével a hallgatók ismerik a nyugati klasszikus (komponált) zene történetének főbb korszakait és azok jellemző stílusjegyeit - ismerik a zenei jelentés problémájának elméleti (szemiotikai és zeneesztétikai) aspektusait - ismerik az alapvető zenei formákat és stílusokat, illetve azok kialakulásának és használatának történeti, szocio-kulturális kontextusait - ismerik a zenei toposzelmélet alapjait B) Képesség - a kurzus elvégzése nyomán a hallgatók képesek felismerni különböző zenei stílusokat - képesek megkülönböztetni és azonosítani potenciálisan jelentéshordozó zenei paramétereket - képesek potenciálisan jelentéssel bíró folyamatként értelmezni a zenei formát - képesek zeneműveket azok megírásának, illetve előadásának, felhasználásának kulturális, társadalmi és történeti kontextusában értelmezni - képesek zenei toposzokat azonosítani és az adott mű kontextusában értelmezni C) Attitűd - zeneművek kritikus gondolkodás révén történő interpretációja - érzékenység a zenei kompozíció és interpretáció társadalmi-kulturális kontextusának figyelembe vételére - érzékenység a zenei reprezentációnak a kulturális gondolkodás egy formájaként való megértésére D) Autonómia/felelősség - önálló értelmezésre és kritikai elemzésre való képesség és hajlandóság - a zenei reprezentáció társadalmi-kulturális, adott esetben hatalmi kontextusának figyelembe vétele - a műértelmezés mint társadalmi kommunikációs praxis gyakorlása A kurzus a nyugati művészi (komponált) zene történetének kulcsfogalmaira koncentrál, különös tekintettel a zenei jelentés kérdésére. A félév során bemutatásra kerül, hogyan értelmeződnek a zeneművek különböző kulturális és történeti kontextusokban.
- Tantárgy tartalma
- Témák: - Bevezetés a zenével és a zenetörténettel kapcsolatos alapvető esztétikai és filozófiai kérdésekbe - A félév során felmerülő zeneelméleti koncepciók és fogalmak rövid magyarázata - A zenei jelentés szemiotikai alapjai - Zeneszemiotika és történeti kontextus - toposzelmélet - Zenei jelentés történeti és esztétikai kontextusban - Zenei jelentés és zenei forma - megjelöltség-elmélet, zenei narrativitás
- Számonkérés és értékelés
- Ötfokozatú szóbeli vizsga, vagy beadandó dolgozat.
- Irodalomjegyzék
- Agawu, Kofi: Music as Discourse: Semiotic Adventures in Romantic Music. Oxford University Press, 2008. Chandler, Daniel: Semiotics: The Basics. Routeledge, 2007. Fludernik, Monika: An Introduction to Narratology. Routeledge, 2009. Grabócz, Márta: Musique, narrativité, signification. L’Harmattan, 2011. Grabócz, Márta (szerk.): Narratologie musicale. Topiques, théories et stratégies analytiques. Paris: Hermann, 2021 Hatten, Robert: Musical Meaning in Beethoven: Markedness, Correlation, and Interpretation. Indiana University Press, 2004. Kramer, Lawrence: Musical Meaning: Toward a Critical History. University of California Press, 2002. Monelle, Raymond: The Sense of Music. Semiotic Essays. Princeton University Press, 2001. Monelle, Raymond: The Musical Topic: Hunt, Military, and Pastoral. Indiana University Press, 2006.
- Ajánlott irodalom
- Grimalt, Joan: Mapping Musical Signification. Springer, 2021. Peirce, Charles Sanders: The Essential Peirce. Vol. 2. Indiana University Press, 1998. Tarasti, Eero: Semiotics of Classical Music: How Mozart, Brahms, and Wagner Talk to Us. De Gruyter-Mouton, 2017.
Kurzus szakjai
Név (kód) | Nyelv | Szint | Kötelező | Tanév | ... |
---|---|---|---|---|---|
szemiotika (BTK-I-MSZEMI-NMEN) | en | 7 | Kötelező | 1/2 | |
szemiotika (BTK-MSZEMI-NMEN) | en | 7 | Kötelező | 1/2 |