Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Orosz Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BMI-ENGSEMIO-332
- Cím
- Korszakparadigmák és korszakváltások a zene- / művészettörténetben
- Tervezett félév
- Tavaszi
- Meghirdetve
- 2024/25/2
- ECTS
- 4
- Nyelv
- en
- Oktatás célja
- A) Tudás a kurzus elvégzésével a hallgatók megismerkednek a zeneszemiotika, zenei narrativitás és a zenei jelentés elméleteivel megismerkednek a zenét kulturális gyakorlatként felfogó elméletekkel ismerik a zene, mint médium mediális sajátosságait és azt, hogy milyen módon kapcsolódik más médiumokhoz különböző kulturális szövegekben és gyakorlatokban ismerik a zeneművek önmaguk és saját médiumuk jelentésképző kapacitására reflektáló értelmezéseit alátámasztó elméleteket B) Képesség a kurzus elvégzésével a hallgatók képesek szemiotikai keretben elemezni a zenei jelentésképződést képesek a zeneműveket és azok előadását felhasználásuk szocio-kulturális kontextusában értelmezni képesek elemezni olyan eseteket, amelyekben a zeneművek más médiumokra utalnak, vagy más médiumokat használnak fel képesek elemezni olyan eseteket, amelyekben más médiumok használnak fel zeneműveket, vagy zeneművek részleteit képesek értelmezni a zeneművekben felbukkanó önreflexív folyamatokat C) Attitűd széleskörű kulturális tájékozottság a művek kulturális kontextusban történő megértésére való törekvés a kulturálisan képződő pragmatikai jelentés megértésére való törekvés a zene önreflexivitásra képes médiumként való értelmezésére való törekvés D) Autonómia/felelősség a hallgatók képesek önállóan véleményt alkotni a zenei szignifikációról és az ezt megvalósító, felhasználó kulturális gyakorlatokról
- Tantárgy tartalma
- A kurzus során végigvesszük a zeneművek kulturális kontextusban való használatának különböző módjait, illetve a zenei jelentés egyéb médiumokkal való kapcsolatának elméleti és gyakorlati problémáit. Témák: a zenei jelentés, szemantika és pragmatika a zene mediális sajátosságai a zene, mint kulturális gyakorlat zeneművek felhasználása egyéb médiumokban, kulturális szövegekben és gyakorlatokban más médiumok felhasználása és reprezentációja zeneművekben
- Számonkérés és értékelés
- Ötfokozatú szóbeli vizsga vagy beadandó dolgozat.
- Irodalomjegyzék
- Cook, Nicholas: Theorizing Musical Meaning. Music Theory Spectrum 2001/2. 170-195. Fludernik, Monika: An Introduction to Narratology. Routeledge, 2009. Grabócz, Márta (szerk.): Narratologie musicale. Topiques, théories et stratégies analytiques. Paris: Hermann, 2021 Kramer, Lawrence: Music as Cultural Practice, 1800-1900. Univ. of California Press, 1993. Langer, Susanne K.: Feeling and Form: A Theory of Art. New York: Scribner, 1953. Monelle, Raymond: The Sense of Music. Semiotic Essays. Princeton University Press, 2001. Trachtenberg, Marvin: Architecture and Music Reunited: A New Reading of Dufay's "Nuper Rosarum Flores" and the Cathedral of Florence, Renaissance Quarterly 54/3 (2002).
- Ajánlott irodalom
- Grabócz, Márta: Musique, narrativité, signification. L’Harmattan, 2011. Grimalt, Joan: Mapping Musical Signification. Springer, 2021. Monelle, Raymond: The Musical Topic: Hunt, Military, and Pastoral. Indiana University Press, 2006. Tarasti, Eero: Semiotics of Classical Music: How Mozart, Brahms, and Wagner Talk to Us. De Gruyter-Mouton, 2017. Rosen, Charles. The classical style. New York: W. W. Norton, 1998.