Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Orosz Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BMI-ENGSEMIO-332
- Cím
- Korszakparadigmák és korszakváltások a zene- / művészettörténetben
- Tervezett félév
- Tavaszi
- ECTS
- 4
- Nyelv
- en
- Oktatás célja
- Zenetörténeti korszakok… Az interdiszciplináris szemiotika MA második zenetörténeti kurzusa „A zenetörténet alapjai” című tárgyban foglalt ismeretekre támaszkodva a tanulmányozás középpontjába a zenetörténeti stílusparadigmák, a korszakjellemzők jelrendszerként történő értelmezését állítja. A kurzus első felében a zenei lejegyzés megértése kap bemutatási hangsúlyt, ezt követően a különböző történeti korszakok stílusairól esik szó, kitérve a korszakváltások és a zenei nyelv fejlődésének rendszerszerűségeire és az egyes alkotók életművében megfigyelhető egyedi vonásaira.
- Tantárgy tartalma
- Interdisciplinary semiotics is the second music history course of the MA training. It is based on the knowledge gained from the course called Fundamentals of Music History, but it focuses on the interpretation of musical style paradigms and period features as a system of signs. In the first half of the course the understanding of the musical notation is in the focus, which is followed by the musical language of the different ages, composers and genres, change of periods, individual features of the different oeuvres. Literature: Agawu, Kofi V. Music as discourse: semiotic adventures in romantic music. New York: Oxford University Press, 2009. Rosen, Charles. The classical style. New York: W. W. Norton, 1998. Tarasti, Eero. Signs of music: a guide to musical semiotics. Berlin: Mouton de Gruyter GmbH, 2002. Tarasti, Eero (ed.). Musical semiotics in growth. Bloomington: Indiana University Press, 1996.
- Számonkérés és értékelés
- Ötfokozatú írásbeli vagy szóbeli vizsga.
- Irodalomjegyzék
- Irodalom: Rosen, Charles: A klasszikus stílus. Budapest, Zeneműkiadó, 1977. Dobák Pál: A romantikus zene története. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1998. ORFEUSZ Hangzó Zenetörténet: Farkas Zoltán: Bécsi klasszika; Halász Péter: Romantika I.; Papp Márta: Romantika II.