Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Orosz Nyelvi és Irodalmi Tanszék
Kód
BMI-ENGSEMIO-332
Cím
Korszakparadigmák és korszakváltások a zene- / művészettörténetben
Tervezett félév
Tavaszi
Meghirdetve
2024/25/2
ECTS
4
Nyelv
en
Oktatás célja
A) Tudás a kurzus elvégzésével a hallgatók megismerkednek a zeneszemiotika, zenei narrativitás és a zenei jelentés elméleteivel megismerkednek a zenét kulturális gyakorlatként felfogó elméletekkel ismerik a zene, mint médium mediális sajátosságait és azt, hogy milyen módon kapcsolódik más médiumokhoz különböző kulturális szövegekben és gyakorlatokban ismerik a zeneművek önmaguk és saját médiumuk jelentésképző kapacitására reflektáló értelmezéseit alátámasztó elméleteket B) Képesség a kurzus elvégzésével a hallgatók képesek szemiotikai keretben elemezni a zenei jelentésképződést képesek a zeneműveket és azok előadását felhasználásuk szocio-kulturális kontextusában értelmezni képesek elemezni olyan eseteket, amelyekben a zeneművek más médiumokra utalnak, vagy más médiumokat használnak fel képesek elemezni olyan eseteket, amelyekben más médiumok használnak fel zeneműveket, vagy zeneművek részleteit képesek értelmezni a zeneművekben felbukkanó önreflexív folyamatokat C) Attitűd széleskörű kulturális tájékozottság a művek kulturális kontextusban történő megértésére való törekvés a kulturálisan képződő pragmatikai jelentés megértésére való törekvés a zene önreflexivitásra képes médiumként való értelmezésére való törekvés D) Autonómia/felelősség a hallgatók képesek önállóan véleményt alkotni a zenei szignifikációról és az ezt megvalósító, felhasználó kulturális gyakorlatokról
Tantárgy tartalma
A kurzus során végigvesszük a zeneművek kulturális kontextusban való használatának különböző módjait, illetve a zenei jelentés egyéb médiumokkal való kapcsolatának elméleti és gyakorlati problémáit. Témák: a zenei jelentés, szemantika és pragmatika a zene mediális sajátosságai a zene, mint kulturális gyakorlat zeneművek felhasználása egyéb médiumokban, kulturális szövegekben és gyakorlatokban más médiumok felhasználása és reprezentációja zeneművekben
Számonkérés és értékelés
Ötfokozatú szóbeli vizsga vagy beadandó dolgozat.
Irodalomjegyzék
Cook, Nicholas: Theorizing Musical Meaning. Music Theory Spectrum 2001/2. 170-195. Fludernik, Monika: An Introduction to Narratology. Routeledge, 2009. Grabócz, Márta (szerk.): Narratologie musicale. Topiques, théories et stratégies analytiques.  Paris: Hermann, 2021 Kramer, Lawrence: Music as Cultural Practice, 1800-1900. Univ. of California Press, 1993. Langer, Susanne K.: Feeling and Form: A Theory of Art. New York: Scribner, 1953. Monelle, Raymond: The Sense of Music. Semiotic Essays. Princeton University Press, 2001. Trachtenberg, Marvin: Architecture and Music Reunited: A New Reading of Dufay's "Nuper Rosarum Flores" and the Cathedral of Florence, Renaissance Quarterly 54/3 (2002).
Ajánlott irodalom
Grabócz, Márta: Musique, narrativité, signification. L’Harmattan, 2011. Grimalt, Joan: Mapping Musical Signification. Springer, 2021. Monelle, Raymond: The Musical Topic: Hunt, Military, and Pastoral. Indiana University Press, 2006. Tarasti, Eero: Semiotics of Classical Music: How Mozart, Brahms, and Wagner Talk to Us.  De Gruyter-Mouton, 2017. Rosen, Charles. The classical style. New York: W. W. Norton, 1998.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
szemiotika (BTK-I-MSZEMI-NMEN) en 7 Kötelező 2/2
szemiotika (BTK-MSZEMI-NMEN) en 7 Kötelező 2/2
Vissza