Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Francia Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BMI-FRAD17-151F
- Cím
- A modern regény születése (La genese du roman moderne)
- Tervezett félév
- Őszi
- Meghirdetve
- 2024/25/1
- ECTS
- 4
- Nyelv
- fr
- Oktatás célja
- Az oktatás célja áttekintést adni az európai regény történetéről a kezdetektől a 20. század végéig. A kurzus felhívja a figyelmet arra, hogy ha meg akarjuk érteni a francia regény egymást követő változatainak kialakulását, akkor a francia irodalom történetét világirodalmi kontextusban, más európai irodalmakkal való kölcsöhatásában kell tanulmányoznunk. A kurzusnak ugyanakkor az is célja, hogy rámutasson a ma « modernnek » tartott regénytechnikai eljárások felbukkanására akár már egyes ókori, középkori vagy 16. regényekben is, tehát jóval az irodalmi modernség kialakulása előtt.
- Tantárgy tartalma
- 1. Bevezetés. A regény műfaja. A regény története : az ókori görög és latin regény, a bizánci hagiográfiai regény, a középkori regény (Chrétien de Troyes), a pikareszk regény (Lazarillo de Tormes). Cervantes : Don Quixote. 2. Rabelais. A heroikus regény. A lélekelemző regény. Madame de La Fayette : Cleves hercegnő. 3. Dialógus az olvasóval. A regényforma megújítója : Thomas Sterne (Tristram Shandy). Diderot : A fatalista Jakab. 4. Az önéletrajzi ihletésű irodalom kezdetei. Le pacte autobiographique. Jean-Jacques Rousseau : Vallomások, Chateaubriand : Sírontúli emlékiratok. 5. A fejlődésregény. Goethe : Wilhelm Meister tanulóévei. A fejlődésregény 19. és 20.századbeli változatai. 6. A történelmi regény. Walter Scott: Waverley. Lukács György a történelmi regényről. Balzac történelmi regényei. Balzac és az Emberi Színjáték : realizmus és romantika 7. Romantika és irónia. Stendhal : A pármai kolostor. Fabrice del Dongo a waterloo-i csatatéren. 8. Flaubert : Érzelmek iskolája. Frédéric Moreau : hős és antihős. Flaubert stílusa. 9. Gide és a regény regénye. A Mocsaraktól A Vatikán pincéin át A pénzhamisítókig. Dosztojevszkij hatása Gide-re. 10. Marcel Proust : Egy hivatás története. A személyiség szétesése, az idő szubjektivizálódása és a kronológia felbomlása (Az eltűnt idő nyomában). 11. Az önéletrajzi ihletésű irodalom (Folytatás : Gide, Sartre, Duras és Robbe-Grillet regényes önéletrajzainak referencialitása). 12. Az új regény mint az elődök újításainak továbbvivője. Vizsgakérdések: · Le genre du roman. L’histoire du roman du roman antique a La Princesse de Cleves. · Le roman au 18e siecle – Tristram Shandy et Jacques le Fataliste.
- Számonkérés és értékelés
- A hallgató tudásáról szóbeli vizsga során ad számot a félév végén.
- Irodalomjegyzék
- Godard, Henri: Le roman mode d’emploi. Paris, Gallimard, 2006. Mitterand, Henri: Le roman a l’ouvre. Genese et valeurs. Paris, PUF, 1998. Raimond, Michel : Le roman. Paris, Armand Colin, 1989. Tadié, Jean-Yves: Le roman français au XXe siecle. Paris, Belfond, 1990. Karafiáth, Judit (szerk.): Huszonöt fontos francia regény. Budapest, Maecenas, 1996 · Kötelező olvasmányok: Diderot : Jacques le Fataliste Stendhal : La Chartreuse de Parme Flaubert : L’Éducation sentimentale Gide : Paludes Proust : A la recherche du temps perdu I. Du côté de chez Swann Butor : La modification