Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Francia Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BMI-FRAD17-171F
- Cím
- Francia nyelvészet (Linguistique française)
- Tervezett félév
- Tavaszi
- Meghirdetve
- 2024/25/2
- ECTS
- 5
- Nyelv
- fr
- Oktatás célja
- A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat a diskurzuselemzés és a pragmatika kulcsfogalmaival. A különböző médiaműfajok elemzését a diszkurzív ethosz, más szóval az önreprezentáció fogja átszövni. A kurzus elsősorban a Maingueneau (2002) és Amossy (2010) által kidolgozott elméletre támaszkodva a tanulók kritikai képességének fejlesztésére törekszik, ezáltal tudatos és kompetens médiafogyasztókká téve őket. Ennek érdekében a kurzus elemezni fogja mind az írott és a szóbeli sajtóban jelen lévő manipulációt, mind pedig az identitás fogalmát és a közösségi hálózatokra jellemző interperszonális kapcsolatok természetét. A megfelelő nyelvi és diszkurzív források elsajátítása után a hallgatók a francia youtuberek által készített videók egyéni elemzéséhez fognak eljutni.
- Tantárgy tartalma
- Tervezett fő egységek : - Bevezetés: média- és diskurzuselemzés -Írott és szóbeli sajtó: meggyőzés, az éthosz mint retorikai elem. -Televízió és mozi: kommunikációs helyzet és regiszter -Társadalmi hálózatok: műfaji kérdések -YouTube: paraszociális kapcsolatok és sztereotip beszédaktusok -Félév vége: összefoglaló
- Számonkérés és értékelés
- Miután elsajátították a megfelelő nyelvi és diszkurzív eszközöket, a hallgatóknak a francia youtuberek által készített videók egyéni elemzését kell elvégezniük.
- Irodalomjegyzék
- Bibliographie indicative : Adam Jean-Michel (2012), « Discursivité, généricité et textualité. Distinguer pour penser la complexité des faits de discours », Recherches, no 56, p. 9-27. Adam Jean-Michel (2015), La linguistique textuelle, Paris, Armand Colin. Adam Jean-Michel (2017), Les Textes : types et prototypes, Paris, Armand Colin. Amossy Ruth (2010), La présentation de soi : Ethos et identité verbale, Paris, Presses Universitaires de France. Amossy Ruth (2012), L’argumentation dans le discours, Paris, Armand Colin. De Beaugrande Robert, Dressler Wolfgang (2000) Bevezetés a szövegnyelvészetbe, Budapest, Corvina. Filyó Fanni (2021), « Notoriété sur YouTube et production musicale de Squeezie : comment les variétés de langue non standard construisent l’identité », Revue d’Études Francaises 25. Filyó Fanni (2021a), « Nouveau type de stars, nouveaux actes de langage ? La construction de l’ethos discursif de youtubeurs français à travers les rituels d’ouverture et de clôture de leurs vidéos », E-Scripta Romanica, vol. 9, Łódź, p. 158-170. Garric Nathalie, Calas Frédéric (2007), Introduction à la pragmatique, Paris, Hachette. Glózer Rita, Guld Ádám (2015), « Új média – új típusú sztárok? A YouTube magyar hírességei », Információs társadalom vol. 15, no 2, p. 18-33. Kerbrat-Orecchioni Catherine (2016), Les actes de langage dans le discours. Théorie et fonctionnement, Paris, Armand Colin. Maingueneau Dominique (1994), L’Énonciation en linguistique française, Paris, Hachette livre. Maingueneau Dominique (2002), « L’ethos, de la rhétorique à l’analyse du discours » http://dominique.maingueneau.pagesperso-orange.fr/pdf/Ethos.pdf Maingueneau Dominique (2009), Les termes clés de l’analyse du discours, Paris, Éditions du Seuil. Marshall David P. (2010), « The Promotion and Presentation of the Self: Celebrity as a Marker of Presentational Media », Celebrity Studies, vol. 1, no 1, p. 35–48. Moirand Sophie (2007), Les discours de la presse quotidienne : Observer, analyser, comprendre, Paris, PUF.