Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Germanisztikai Intézet
- Kód
- BMI-NEMD-234D
- Cím
- Irodalmi kölcsönhatások és intertextualitás (Literarische Transferprozesse und Intertextualität)
- Tervezett félév
- Tavaszi
- Meghirdetve
- 2024/25/2
- ECTS
- 3
- Nyelv
- de
- Oktatás célja
- tudás: A hallgató megismeri az irodalom és médiumok viszonyát, a szövegköziség és médiaköziség jellemzőit, konkrét példákon felismeri és intertextualitás elméletei szerint rendszerezni tudja az újraírottság, újrafogalmazás típusait különböző szövegek és médiumok viszonylatában. Ismeri az intertextualitás-intermedialitás elméleteit (Bahtyin, Kristeva, Derrida, Genette). képessége: Olyan interpretációs technikákat sajátít el, amelyek segítségével bölcsészként később is autonóm módon fejlesztheti irodalmi és médiaismereteit. Képessé válik annak felismerésére, hogy szövegek nem kezelhetők elszigetelt rendszerként, hanem más szövegek kontextusában vizsgálandóak. Képessé válik a különböző szövegeket összekötő tematikus és formai egyezések, hasonlatosságok kritikus vizsgálatára. attitűd: Nyitottá válik a különböző interkulturális, intertextuális és intermediális hagyományok összehasonlító befogadására és vizsgálatára, melyet sokoldalú módszertani megközelítéssel tud azzal a céllal elvégezni, hogy az autonóm gondolkodás attitűdje kialakuljon és erősödjön. autonómia és felelősség: A megszerzett ismereteit önművelésében, önismeretében használja. Átlátja annak jelentőségét, hogy a szövegek szövegekből építkeznek. Autonóm módon kezeli az intertextualitás és intermedialitás jelenségének vizsgálatához szükséges forrásokat és információkat.
- Tantárgy tartalma
- A kurzus során a hallgatók a hétköznapok intertextualitásából kiindulva megismerkednek az irodalmi szöveg- és médiaköziség jellemzőivel, magyarázataival és típusaival. A kurzus részletesen tárgyalja Bahtyin dialógusokon és idézeteken alapuló dialogicitását, Kristeva abszorbción és transzformáción alapuló intertextualitás-fogalmát, Barthes univerzalizáló tendenciáit, Derrida posztstrukturalizmusát, valamint Genette szisztematikus tipológiáját, az intertextualitás és intermedialitás nyitott kérdéseit (fogalomrendszer pluralizmusa, a texte général kérdése, szinkrón strukturalizmus és ahistórikus posztstrukturalizmus és a diakrón szövegelsőség összeegyeztethetetlensége).
- Számonkérés és értékelés
- kollokvium
- Irodalomjegyzék
- Buß, Angelika: Intertextualität als Herausforderung für den Literaturunterricht. Am Beispiel von Patrick Süskinds Das Parfum. Frankfurt/Main: Peter Lang 2006. Genette, Gérard: Palimpseste. Die Literatur auf zweiter Stufe. Übers. v. Wolfram Bayer und Dieter Hornig. Suhrkamp: Frankfurt/Main 1993. Härle, Gerhard: Intertextualität – eine Herausforderung für Literaturwissenschaft und Literaturdidaktik. In: Intertextualität und Bildung – didaktische und fachliche Perspektiven. Hg. v. Ralph Olsen, Hans-Bernhard Petermann und Jutta Rymarczyk. Frankfurt/Main: Peter Lang 2006. S. 21-45. Wicke, Andreas: Intertextualität in zeitgenössischen Theatertexten. In: Neue Formen des Poetischen. Didaktische Potenziale von Gegenwartsliteratur. Hg. v. Irene Pieper und Tobias Stark. Frankfurt/Main: Peter Lang 2016. S. 139-156.