Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BMI-OLAD-152I
- Cím
- Nyelvfejlesztés 2. (Corso di lingua 2.)
- Tervezett félév
- Tavaszi
- ECTS
- 4
- Nyelv
- Oktatás célja
- OLAD -152 Nyelvfejlesztés 2. A kurzus célja: a négy nyelvi kompetencia (hallás utáni értés, írott nyelv értése, írás, beszéd) integrált fejlesztése a C2 szintű nyelvi készség elérése céljából a kétéves ciklus végén. Az előző szemeszterben elkezdett tevékenység folytatása: a különféle nyelvi regiszterekben való jártasság elmélyítése, különös tekintettel az írott és a beszélt nyelv közötti különbségekre és a regionális köznyelveknek a sztenderd nyelvhasználatra kifejtett hatására (formális kontextusokban is), továbbá az olasz mint idegen nyelv tanításához szükséges nyelvi készségek fejlesztése. A fő célkitűzés mindemellett továbbra is az esetleges nyelvi tudásbeli hiányosságok kiküszöbölése (a helyesírás, a nyelvtan és a szókincs vonatkozásában) a két aktív (beszélt és írott) nyelvkészség területén. Alkalmazott módszer: kontaktóra – gyakorlat (szeminárium); Interaktív foglalkozások, melyek során a hallgatók aktív részvételével számolunk. Adott kommunikációs helyzetek modellálása. Kompetenciák: különféle, szociolingvisztikailag meghatározott nyelvi interakciókban való részvétel. Különbségtétel a nyelvi norma és a tényleges nyelvhasználat között. Az olasz nyelvhez kötődő szakmai kompetenciákat megkövetelő pályákon szükséges nyelvi tájékozottság.
- Tantárgy tartalma
- Kurzusleírás: - 1. hét: Az előző félév anyagának átismétlése. A jelen félév tematikájának bemutatása, elolvasandó könyvek kijelölése (fejenként 2, vagy minden hallgató számára azonos, vagy az egyéni érdeklődés figyelembe vételével. Egy az adott héten aktuális olaszországi esemény rövid megbeszélése és a rá vonatkozó cikk elolvasása, elemzése Az otthoni írásbeli munkák hibáinak kijavítása és megbeszélése. Videofelvétel vagy híradórészlet vagy riport megtekintéses és megvitatása - 2. hét: Videofelvétel vagy híradórészlet vagy riport megtekintéses és megvitatása - 3. hét: film megtekintése, tartalmi és nyelvi elemzése. Színpadi mű eléemzése és összevetése az előbbivel. - 4. hét: Erasmus-vendégtanár előadása az általa ajánlott (vele egyeztetett) témákban - 5. hét: részvétel az IIC valamely programján, az esemény megvitatása és bemutatása beszámoló formájában. - 6. hét: ellenőrző teszt - 7. hét: találkozás meghívott íróval (Culicchia); irodalmi műhelymunka - 8. hét: Nyelhasználatbeli bizonytalanságok, jellemző hibák - 9. hét: Teljes olvasmánnyok bemutatása, elemzése és megvitatásae discussione - 10. hét: Az aktív és a passzív tanítási gyakorlat során felmerülő kérdések megvitatása - 11. hét: Az olasz nyelv az iskolában: a főbb tantárgyak (szak)nyelve - 12. hét: az előző héten felvetett témákhoz kapcsolódó gyakorlatok - 13. hét: félév végi dolgozat, viszga és értékelése Megjegyzés: a heti bontás tájékoztató jellegű, az IIC programjai, vendégoktatók tartózkodásának időpontjai és egyéb a kurzus szempontjából fontos alkalmak miatt esetenként változhat.
- Számonkérés és értékelés
- Értékelés: - 2 írásbeli teszt (évközi és év végi) 2 jegy - írásbeli dolgozat (recenzió, rövid cikk breve, stb.): 1 jegy - szóbeli vizsga: 1 jegy, az órák során végzett tevékenység és/vagy az oktatóval egyeztetett témában tartott előadás alapján - aktív részvétel az órákon + házi feladatok: 1 jegy A félévi jegy a fenti jegyek átlaga
- Irodalomjegyzék
- Szakirodalom: Nocchi, Susanna; Tartaglione Roberto, Grammatica avanzata della lingua italiana con esercizi, Alma Edizioni, Firenze, 2006 Trifone, Maurizio; Filippone, Antonella; Sgaglione, Andreina, Affresco Italiano C2 Le Monnier, 2010 Az oktató által félévenként frissített válogatás aktuális cikkekből, tanulmányokból, riportokból