Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Portugál Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BMI-PORD-112P
- Cím
- Portugál és brazil irodalmi formák (Formas literárias portuguesas e brasileiras)
- Tervezett félév
- Őszi
- ECTS
- 3
- Nyelv
- Oktatás célja
- A kurzus célja betekintést adni a XX. század második felének portugál és brazil irodalmába kiemelve a két ország irodalmi tendenciái közötti különbségeket és párhuzamokat. Az órák során arra a kérdésre keressük a választ, hogy milyen irodalmi formák alakultak ki a Modernismo avantgárd szakaszát követően, mik tekinthetőek a portugál és a brazil próza, líra és drámairodalom meghatározó irányzatainak az 1930-as évektől kezdve az 1990-es évekig. Az olyan különböző tendenciákkal, mint a brazil regionalista regény, a brutalista irodalom, a portugál neorealizmus és a Poesia 61 konkrét szövegek elemzése során ismerkedünk meg közelebbről. Tudása: Ismeri a beszélt és írott portugál nyelv szabályait, regisztereit, azokat a mindenkori nyelvhasználat kontextusának megfelelően képes hatékonyan alkalmazni. Ismeri a portugál nyelvű kultúrákat, azok sajátosságait, ismeri a portugál nyelvű kultúrák jellemző szellemi és művészeti irányzatait, megjelenési formáit, műveit, különös tekintettel a portugál nyelvű irodalomra, de ide értve a kortárs populáris kultúra elemeit is. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában. Képesség: Képes a portugál nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. Képes ismereteit tanulói fejlesztésére hatékonyan, motiválóan, nyelvtanítás céljára alkalmazni. Képes a kultúrák közötti közvetítésre és az interkulturális kompetencia fejlesztésére. Attitűd: Törekszik úgy nevelni, hogy tanítványai mások véleményét, értékeit tiszteljék. Célul tűzi ki az ismereteken alapuló, mérlegelő gondolkodás képességének kialakítását a tanulókban. Nyitott a személyiségfejlesztés változatos módszereinek folyamatos elsajátítására.
- Tantárgy tartalma
- A kurzus során a Modernismo avantgárd forradalmai után kibontakozó különböző irodalomtörténeti tendenciákkal ismerkedünk meg, melyek az 1930-as évtized és az ezredforduló közötti évtizedekben bontakoztak ki Portugáliában és Brazíliában. Brazil kontextusban az észak-keleti regényt követően Clarice Lispector és Guimarães Rosa életművével, majd a brutalista próza két nagy képviselőjének – Rubem Fonseca, Dalton Trevisan – a novelláival és regényeivel foglalkozunk. A kérdéses irodalmi formákkal párhuzamosan Portugáliában jellemzően más tendenciák határozták meg az irodalmi termelést, így a neorealista regény és líra (Alves Redol, Fernando Namora, Carlos de Oliveira, Vergílio Ferreira) után a Poesia 61 (Gastão Cruz, Luiza Neto Jorge, Maria Teresa Horta, Casimiro de Brito) esztétikájára és az 50-60-as évek során megjelenő későmodern prózairodalomra fókuszál a kurzus, lezárásképpen pedig a posztmodern költészet olyan meghatározó figuráival ismerkedünk meg, mint Ruy Belo, Herberto Helder és Al Berto.
- Számonkérés és értékelés
- Szóbeli vizsga
- Irodalomjegyzék
- Óscar Lopes – Maria de Fátima Marinho: História da Literatura Portuguesa. Vol 7. – As Correntes Contemporâneas. Lisboa, Publicações Alfa, 2002. Moisés, Massuad: História da Literatura Brasileira - Vol. 3: Desvairismo e Tendências Contemporâneas. São Paulo, Cultrix, 2019. Petar Petrov: O Realismo na ficção de José Cardoso Pires e de Rubem Fonseca. Lisboa, Difel, 2000. Carlos Reis: História Crítica da Literatura Portuguesa. Vol. IX. Do Neo-realismo ao Post-Modernismo. Lisboa, Verbo, 2006.