Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Portugál Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BMI-PORD-142P
- Cím
- Az újlatin nyelvek kialakulása (Formação das línguas novilatinas)
- Tervezett félév
- Őszi
- ECTS
- 3
- Nyelv
- Oktatás célja
- Cél: Az óra célja áttekinteni a latin nyelv későókori és koraközépkori átalakulását, valamint az újlatin nyelvek új tipológiai sajátosságait és ezen keresztül megközelíteni a nyelvi változás általános problematikáját. Különös hangsúly esik az újlatin összehasonlító nyelvtudomány módszereinek kialakulására és történetére. Alkalmazott módszer: információ közlése, tanári közlés és értelmező magyarázat, gyakorlatok megoldása. Kompetenciák: kognitív kompetenciák fejlesztése, ismeretszerző képesség fejlesztése, általánosítás és konkretizálás képessége.
- Tantárgy tartalma
- Tematika: I. A korábban (BA-szinten) már tanulmányozott romanisztikai anyag áttekintése a nyelvi változás és a tipológia általános kérdéseinek szempontjából 1. Az újlatin nyelvek kialakulásának külső történeti kerete 2. A latin nyelv területi differenciálódásának tényezői 3. A latin hangrendszer átalakulása. Új prozódiai viszonyok; a szegmentális fonémák rendszerének változásai 4. A latin nyelvtani rendszer átalakulása, különös tekintettel a névszó morfoszintakszisának megváltozására, egyes igei kategóriák sorsára, a mondat egészét illetően pedig a szórendre és a klitikumokra 5. A latin szókincselemek és szemantikai értékük változásának tendenciái II. Az újlatin összehasonlító nyelvészet tudománytörténeti szempontból 1. Előzmények. A romanisztika kialakulása az indoeurópai nyelvtudomány létrejöttéhez kapcsolódva. A történeti-összehasonlító módszer 2. Az újgrammatikus iskola a romanisztikában. Az alapvető munkaeszközök (szótárak, nyelvtörténetek) megalkotása 3. Törekvés az újlatin nyelvi sokféleség feltárására: dialektológia, nyelvföldrajz. A nyelvatlaszok 4. A XX. századi nyelvtudományi koncepciók hatása a romanisztikában. Fonológiai leírások, strukturális és generatív nyelvtanok 5. Az újlatin nyelvek tipológiájának kialakulása 6. Strukturális, szociológiai és variációs szempontok a latin-újlatin nyelvi átmenet értelmezésében
- Számonkérés és értékelés
- Számonkérés: szóbeli vizsga. A számonkérés alapját az előadásokon elhangzottak képezik.
- Irodalomjegyzék
- Bibliográfia: Tamás Lajos: Bevezetés az összehasonlító neolatin nyelvtudományba. Budapest, Tankönyvkiadó, 1969. Herman József: A vulgáris latin. Az újlatin nyelvek kialakulásának útja. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2003. L. Renzi – G. Salvi: Nuova introduzione alla filologia romanza. Bologna, Il Mulino, 1994. L. Renzi – A. Andreose: Manuale di linguistica e filologia romanza. Bologna, Il Mulino, 32009. G. Salvi: La formazione della struttura di frase romanza. Tübingen, Niemeyer, 2004. I. Iordan: Einführung in die Geschichte und Methoden der romanischen Sprachwissenschaft. Berlin, Akademie-Verlag, 1962. J.-M. Klinkenberg: Des langues romanes. Introduction aux études de linguistique romane. Gembloux, Duculot, 1994. Megjegyzés: További tájékozódásként igénybe vehető gyakorlati szempontból Fodor István (szerk.): A világ nyelvei (Budapest, Akadémiai Kiadó, 1999), tudományos áttekintés és elmélyülés céljából pedig G. Holtus – M. Metzeltin – Chr. Schmitt (szerk.): Lexikon der Romanistischen Linguistik I-VIII, Tübingen, Niemeyer, 1988-2005.