Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Germanisztikai Intézet
Kód
MA-ERA-IGS-S.005
Cím
Digitale Kommunikationsformen
Tervezett félév
Tavaszi
ECTS
8
Nyelv
de
Oktatás célja
tudás: Ismeri a német nyelv, irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket. Választott szakterületének (német nyelvészet, német nyelvű irodalmak és kultúratudomány) legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik. Részleteiben átlátja a német nyelvészet, irodalom és kultúratudomány elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit.  képessége: Képes a különböző korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek értékelésére, önálló kritika kifejlesztésére és szükség esetén alternatív megoldások felvetésére. Képes ismeretei tudományos fórumokon való megjelenítésére, a megoldandó problémák megértése és megoldása terén önálló tevékenység kifejtésére és eredeti ötletek felvetésére, valamint a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és végrehajtására. attitűd: Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére. Nyitott választott tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire. Törekszik szakmai és nyelvi tudásának elmélyítésére és fejlesztésére. Folyamatosan követi és alkotó módon felhasználja a szakterület legújabb kutatási eredményeit.  autonómia és felelősség: Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben. Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel választott szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. Etikai és szakmai felelősséget vállal saját és az általa vezetett csoport produktumaiért. Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit. 
Tantárgy tartalma
A BA képzésben megszerzett szövegnyelvészeti ismeretekre alapozva, a kurzus a digitális kommunikáció nyelvészeti kutatásának néhány aktuális és interdiszciplináris aspektusának összpontosít. A digitális kommunikáció általános jellemzőinek megismerése után első lépésben elméleti jellegű kérdésfelvetésekre fókuszálunk: a digitális kommunikáció szövegeinek definiálhatósága a hagyományos szövegfogalommal vagy szükség van-e új szövegfogalomra; a digitális kommunikáció normái a hagyományos nyelvi normák tükrében; a digitális kommunikáció és a nyelvi változatok problematikája; a digitális kommunikáció és a multimodalitás. Második lépésben a digitális kommunikáció platformjainak, formáinak és szövegtípusainak nyelvészeti megközelítése és leírása áll a középpontban. Mindezeken kívül pedig bemutatásra kerülnek a digitális kommunikáció szövegei által alkotott online korpuszok és azok hasznosíthatósága a nyelvészeti kutatásokban.
Számonkérés és értékelés
gyakorlati jegy
Irodalomjegyzék
Marx, Konstanze/Weidacher, Georg (2014): Internetlinguistik: Ein Lehr- und Arbeitsbuch. Tübingen: Narr (Narr Studienbücher).   Spiegel, Carmen (2017): Kommunikation in Social Media. In: Der Deutschunterricht 4/2017: 64-74.  Konstanze Marx / Henning Lobin / Axel Schmidt (Hg.)(2020): Deutsch in Sozialen Medien. Interaktiv – multimodal – vielfältig. Berlin/New York: De Gruyter.  Dürscheid, Christa/Frick, Karina (2016). Schreiben digital. Wie das Internet unsere Alltagskommunikation verändert. (Einsichten 3). Alfred Kröner Verlag, Stuttgart: Alfred Körner.  Busch, Florian (2018): Digitale Schreibregister von Jugendlichen analysieren. In: Zigler, Arne (Hg.): Jugendsprachen. Berlin, 829-858. 

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Vissza