Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Anglisztika Tanszék
- Kód
- OT-ANG17-310/i
- Cím
- Modern angol és amerikai irodalom és művészet: Politikai humortörténet: ír, brit, és amerkai karikatúrák, szatíra és stand up comedy a 20. században
- Tervezett félév
- Mindkét
- Meghirdetve
- 2024/25/2, 2025/26/1
- ECTS
- 3
- Nyelv
- en
- Oktatás célja
- A tantárgy célja, hogy a félév során a hallgatókat megismertesse az interdiszciplináris humortudomány jellemzőivel és legfőbb alkalmazásaival. A szeminárium során a diákok elmélyítik majd politikai, kulturális és társadalomtörténeti ismereteiket, különösképpen a 20. századi brit, ír és amerikai humor (karikatúrák, szatíra, stand up és sketch comedy) tekinteteben, azoknak tematikus és kritikai elemzésén keresztül abból a célból, hogy ezeket majd tanítasuk soran is fel tudják használni. a) Tudás Tisztában van a huszadik századi európai, brit, és amerikai történelem hagyományos korszakolásával, és ebbe a rendszerbe integrálva tudja értelmezi a humort tartalmazó forrásokat Nyelvi és szakszókészleti tudás biztonságos alkalmazása, mind szövegértés, mind szövegalkotás terén Különféle irodalmi, történelem és kulturális értelmezések, irányzatok és trendek ismerete a humortudomány keretein belül b) Képesség Képes az elsődleges és másodlagos forrásokat angol nyelven olvasni /meghallgatni és értelmezni Önálló tanulásra, tájékozódásra és releváns kutatás végzésére képes szükség esetén Képes a források kulturális és történelmi kontextusba helyezésére a szakirodalom segítségével Képes az alapvető összefüggéseket átlátni és ezekről világosan, helyes angolsággal beszámolni Képes a források (szöveges vagy audiovizuális) és azok kulturális/történelmi kontextusa közötti összefüggéseinek felismerésére Képes a homort tartalmazó műveket tágabb értelemben is, a mindennapi életünkre levetítve elemezni c) Attitűdök Nyitottan áll az órán felmerülő témákhoz, módszerekhez, véleményekhez Nyitottság a jelentések és értelmezések sokféleségének lehetőségére Elfogadó saját véleményével akár ellentétes nézetekkel kapcsolatban is Törekszik többféle elemzői módszer elsajátítására Törekszik a felmerülő nyelvi problémák kiküszöbölésére, egy-egy nehezebbnek ígérkező humort tartalmazó forrás esetében is megőrzi nyitottságát Készen áll konstruktív vitában, beszélgetésben részt venni csoporttársaival és tanárával d) Autonómia és felelősség Az olvasmányok és órán elhangzottak alapján képes több műfajba tartozó, humort tartalmazó forrás önálló feldolgozására Saját, önálló vélemény szóbeli megfogalmazása és ütköztetése csoporttársai és tanárai véleményével Szükség szerint önálló kutatás végzése, az eredmények szabatos megfogalmazása önállóan A kurzus anyagával kapcsolatban is kritikus és nyitott gondolkodás jellemzi A tájékozott vélemények türelmes meghallgatása, azok iránti tisztelet Művelt és etikailag felelős vélemény kialakítása, leendő diákjai felé készen áll ezeket közvetíteni
- Tantárgy tartalma
- Hogyan járulhat hozzá a humor vizsgálata a 20. századi diktatúrákról és demokráciákról alkotott ismereteinkhez? Miután betekintést nyújt a humorkutatás interdiszciplináris jellegébe és módszertanába, a kurzus azt vizsgálja meg, hogy a humor és a nevetés hogyan válhatott politikai fegyverré a huszadik század folyamán. A kurzus során a diákok elemezni fogják az első világháborút (1914-1918); a két világháború közötti éveket, a totalitárius ideológiák térnyerésének időszakát; a második világháborút és a holokausztot (1939-1945); a hidegháborús USA-t és Nagy-Britanniát, valamint a „kelta tigris” Írországát és a Brexit utáni Nagy-Britanniát. A humor társadalmi és politikai felhasználására összpontosítunk a 20. századi történelem során, politikai karikatúrák és karikatúrák (David Low), szatíra és fekete humor (Joseph Heller), viccek, stand-up comedy előadások (Lenny Bruce, Eddie Izzard, James Acaster és Trevor Noah), valamint rádió- és televíziós szkeccsek (Monty Python és Key & Peel) tematikus és kritikai elemzése alapján.
- Számonkérés és értékelés
- Gyakorlati jegy; ötfokú értékelés. A kurzus folyamatos értékelést alkalmaz a félév során, és három (3) részből áll. A hallgatók órákon való aktív részvétele és a heti olvasmányaik alapján a beszélgetésekhez és vitákhoz való hozzájárulásuk teszi ki végső jegyük 30%-át; mindezek célja, hogy fejlesszék a diákok olvasási, kritikai elemző és beszédkészségét. További 20% a szövegértési és írásbeli készségeiket méri fel a Moodle 4-en beadandó, rövid házi feladatok formájában. A fennmaradó 50% a félév végén beadandó esszé, ami egy szabadon választott humoros primér forrás elemzését tartalmazza, a félév során elsajátított és gyakorolt humorelméletekre építve. A beadandó dolgozat fontos részét képezi az óraterv, amely a releváns történelmi folyamatok és kulturális kérdések megértését méri fel a humor lencséjén keresztül. A tantermi vitákban való folyamatos részvétel és a házi feladatok megírása felkészíti a hallgatókat arra, hogy hogyan gyakorolják az érveik tömör megfogalmazásának készségét, valamint azt, hogy képesek legyenek sokféle elsődleges forrást értelmezni és azokat a megfelelő társadalmi-kulturális kontextusba helyezni.
- Irodalomjegyzék
- Carpenter, Whitney. “Laughter in a Time of Tragedy: Examining Humor during the Holocaust.” Denison Journal of Religion 9: 3 (2010). Collins, Ronald K L. “Comedy and Liberty: The Life and Legacy of Lenny Bruce,” Social Research 79:1 (Spring 2012), pp. 61-86 Genova, Dafina.“Grasping political cartoons? Not an easy matter.” European Journal of Humour Research 6:1 (2018), pp. 85-99. Madigan, Edward. “‘Sticking to a Hateful Task’: Resilience, Humour and British Understandings of Combatant Courage, 1914-1918.” War in History 20:1 (2013), pp. 76-98. “The Secret Life Of Brian: Documentary on the Monty Python film,” https://www.youtube.com/watch?v=hdU_6jUQI9s&ab_channel=cbbuntz McGonigle, Lisa. “‘Doesn’t Mary Have a Lovely Bottom?’: Gender, Sexuality and Catholic Ideology in Father Ted.” Études irlandaises 37:1 (2012), pp. 89-102. Weaver, Simon. “The ‘Other’ Laughs Back: Humour and Resistance in Anti-racist Comedy.” Sociology 44:1 (2010), pp. 31-48.