Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Anglisztika Tanszék
- Kód
- OT-ANG17-310.L1
- Cím
- Modern angol és amerikai irodalom és művészet: Brit szerzők késő 20. és korai 21. századi műveinek olvasása a nemzet és nacionalizmus témakörből
- Tervezett félév
- Őszi
- ECTS
- 3
- Nyelv
- Oktatás célja
- A szövegolvasási kurzus célja, hogy a hallgatókkal megismertesse a nemzet és nacionalizmus témakörében író legközismertebb brit szerzők műveinek szókincsét és fogalmi tartalmát. A felsorolt művek több európai és amerikai egyetemen az elmúlt évtizedekben létrejött nacionalizmus tanulmányok tudományos szakterület központi magvát alkotják. További célja a kurzunak a kritikus forrásértelmezés, forrásértékelés képességének elsajátítása. A szerzők: Ernest Gellner, Benedict Anderson, Eric Hobsbawm és Azar Gat a legkifinomultabb angol nyelvű szakirodalmi írók közé tartoznak, így a kurzus az olvasás kifejezett örömét is eredményezi.
- Tantárgy tartalma
- Az olvasószemináriumon az idézett művekből kiválasztott, ma már a témában klasszikusnak nevezhető szövegrészleteket fogunk elemezni. A kiemelt részletek kulturális, szociológiai, irodalmi és nyelvi szempontból árnyalt, komplex tartalmú szövegrészek. Minden héten egy mérsékelt (1-2 oldal) hosszúságú szövegrész kerül kiosztásra. Kiosztás után a hallgatók feladata, hogy a következő szemináriumig tanulányozzák, megértsék, elemeire bontsák a szövegeket. Egy-egy órán az adott szövegrész megbeszélésére kerül sor, a tanulók számot kell adjanak szövegértési képességükről. A szeminaristák felolvasnak egy vagy több mondatot az adott szövegből és válaszolnak az ezzel kapcsolatban feltett kérdésekre. A hallgatók minden lehetséges segítséget megkapnak ahhoz, hogy a szövegrészleteket és azok kontextusát megértsék. Amennyiben egy adott szövegrész túl nehéznek bizonyul egy hét távlatában, úgy a szövegre szánt időtartam meghosszabbítható. A megértés foka az angol nyelven történő átfogalmazás, magyarázás, kivételes esetekben fordítás révén kerül tesztelésre, lemérésre. A magyarul nem tudó hallgatók használhatják saját nyelvüket a fordításokhoz. Mindez nem csak nyelvi gyakorlat. Az olvasószeminárium ablakot nyit egy napjainkban egyre fontosabb témakör alapvető elemeire is. A háttérről szóló tanári bevezetések és otthoni felkészülésre feladott rövid, önálló háttértanulmányok biztosítják, hogy a szövegek intelligens módon, komplex történelmi, szociológiai és politikai jelentésük, jelentőségük ismeretében kerülnek elemzésre, értelmezésre.
- Számonkérés és értékelés
- A hallgatók értékelésének alapja: a) az órákon való részvétel, felkészültség minősége; b) egy félév közepén és egy félév végén irandó felmérő teszt, amiben a korábban tanulmányozott szövegekből rövid kiemelések kerülnek hiányzó szó behelyettesítésre, magyarázó átfogalmazásra vagy fordításra. Rövid dolgozatra a szókincs rögzítése céljából gyakrabban is sor kerülhet.
- Irodalomjegyzék
- A következő művekből kerülnek szövegrészletek feladásra: Benedict Anderson: Imagined Communities: Reflections on the Origins and Spread of Nationalism, London: Verso, 1983, 1991. Azar Gat: Nations: The Long History and Deep Roots of Political Ethnicity and Nationalism, Cambridge: Cambridge University Press, 2013. Ernest Gellner: Nations and Nationalism, Oxford: Basil Blackwell, 1983. Ernest Gellner: Culture, Identity and Politics, Cambridge: Cambridge University Press, 1987. Ernest Gellner: Nationalism, London: Weidenfeld & Nicolson, 1997. Eric J Hobsbawm és Terence Ranger, szerk.: The Invention of Tradition, Cambridge: Cambridge University Press, 1983. Eric J. Hobsbawm: Nations and Nationalism since 1780: Programme, myth, reality, Cambridge: Cambridge University Press, 1990.