Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Anglisztika Tanszék
Kód
OT-ANG17-390.7
Cím
Választható specializációs kurzus: Zöngésség és zöngétlenség
Tervezett félév
Őszi
ECTS
3
Nyelv
en
Oktatás célja
Cél Students can get acquainted with a particular sound pattern in different languages, involving the examination of the physical realizations of speech sounds from a laryngeal point of view and their behavior in different systems as well as the relationship between the two. Students can also learn about how laryngeal properties and phenomena can be represented phonologically. A hallgatók megismerkedhetnek egy adott hangmintázattal különböző nyelvekben, ami magában foglalja a beszédhangok fizikai megvalósulásának vizsgálatát laringális szempontból és azok viselkedését különböző rendszerekben, valamint a kettő közötti kapcsolatot. Arról is tanulhatnak, hogy hogyan ábrázolhatók fonológiailag a laringális tulajdonságok és jelenségek. Tartalom In phonology, the terms "voiced" and "voiceless" are often used to refer to obstruents such as /b, d, g/ and /p, t, k/, respectively. Approximately half of the world's languages are assumed to apply precisely this two-way laryngeal contrast in their obstruent series. But how can this opposition be represented phonologically for different languages, and what do we base these underlying representations on: how can this contrast be realized phonetically, and what kind of laryngeal phenomena can we observe across languages? In order to answer these questions, we look into languages like Hungarian, Polish, Italian, standard accents of English, Durham English, Yorkshire English, Alabama and Mississippi English, German, Swedish, Ukrainian, Meccan Arabic and Oromo. Moreover, Thai, Hindi and Igbo, for instance, show us that, unlike in the languages most of us might be familiar with, more than two series of laryngeally different obstruents are possible. The examination of these languages involves learning about phonological representations, distinctive features, phonetic realizations, vocal fold activities, voicing and aspirating languages, laryngeal assimilations, etc. A book chapter, an article or excerpts from several works are assigned every week. The readings are uploaded to the platform of the course a week in advance. The syllabus, the course materials, the home assignments and the results are made available on the platform of the course (in the Microsoft Teams group), where announcements are also posted, so it is the student's responsibility to check it for updates on a regular basis. A fonológiában gyakran a "zöngés" és a "zöngétlen" kifejezésekkel utalunk az olyan zörejhangokra (obstruensekre), mint a /b, d, g/ és a /p, t, k/. A világ nyelveinek megközelítőleg fele pontosan ezt a kettős laringális szembenállást alkalmazza az zörejhangsorainál. De hogyan lehet fonológiailag ábrázolni ezt a szembenállást a különböző nyelvek esetében, és mire alapozzuk ezeket a mögöttes ábrázolásokat: hogyan valósulhat meg ez a kontraszt fonetikailag, és milyen laringális jelenségeket figyelhetünk meg a nyelvek között? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolására olyan nyelveket vizsgálunk meg, mint a magyar, a lengyel, az olasz, az angol központi nyelvváltozatai, a durhami angol, a yorkshire-i angol, az alabamai és mississippi angol, a német, a svéd, az ukrán, a mekkai arab és az oromo. Továbbá a thai, a hindi és az igbo példáján láthatjuk, hogy – a legtöbbünk által ismert a nyelvekkel ellentétben – egy rendszerben több mint két, laringális szempontból eltérő zörejhangsor lehetséges. Ezeknek a nyelveknek a vizsgálata során megismerkedünk olyan fogalmakkal, mint fonológiai ábrázolások, megkülönböztető jegyek, fonetikai megvalósulások, hangszalag-tevékenységek, zönge- és aspiráló nyelvek, laringális hasonulás stb. Az olvasmány minden héten egy könyvfejezet, egy cikk vagy részletek több műből, melyek elérhetők egy héttel előre a kurzus informatikai felületén. A féléves ütemterv, a tananyagok, a házi feladatok és az eredmények, valamint bejegyzések is ezen a felületen (a Microsoft Teams csoportban) kerülnek megosztásra, így a hallgató felelőssége, hogy folyamatosan nyomon kövesse a változásokat. Értékelés Students are expected to actively participate in the class work, to regularly do their home assignments and to read the obligatory readings prior to the classes. Assessment will be based on a midterm test (40%) and an end-term test (60%), which can be substantially modified by the student's in-class participation and the submitted assignments. Regular attendance is necessary; a maximum of three absences can be tolerated. Elvárás az órai munkában való részvétel, a házi feladatok rendszeres elkészítése és a feladott szövegek elolvasása az adott órákra. Az értékelés alapja egy félévközi dolgozat (40%) és egy félév végi dolgozat (60%) eredménye, melyet jelentősen módosíthat az órai teljesítmény és a beadott házi feladatok. Az órák rendszeres látogatása kötelező, legfeljebb három távollét engedhető meg. Irodalom A book chapter, an article or excerpts from several works are assigned every week. Az olvasmány minden héten egy könyvfejezet, egy cikk vagy részletek több műből.
Tantárgy tartalma
Cél Students can get acquainted with a particular sound pattern in different languages, involving the examination of the physical realizations of speech sounds from a laryngeal point of view and their behavior in different systems as well as the relationship between the two. Students can also learn about how laryngeal properties and phenomena can be represented phonologically. A hallgatók megismerkedhetnek egy adott hangmintázattal különböző nyelvekben, ami magában foglalja a beszédhangok fizikai megvalósulásának vizsgálatát laringális szempontból és azok viselkedését különböző rendszerekben, valamint a kettő közötti kapcsolatot. Arról is tanulhatnak, hogy hogyan ábrázolhatók fonológiailag a laringális tulajdonságok és jelenségek. Tartalom In phonology, the terms "voiced" and "voiceless" are often used to refer to obstruents such as /b, d, g/ and /p, t, k/, respectively. Approximately half of the world's languages are assumed to apply precisely this two-way laryngeal contrast in their obstruent series. But how can this opposition be represented phonologically for different languages, and what do we base these underlying representations on: how can this contrast be realized phonetically, and what kind of laryngeal phenomena can we observe across languages? In order to answer these questions, we look into languages like Hungarian, Polish, Italian, standard accents of English, Durham English, Yorkshire English, Alabama and Mississippi English, German, Swedish, Ukrainian, Meccan Arabic and Oromo. Moreover, Thai, Hindi and Igbo, for instance, show us that, unlike in the languages most of us might be familiar with, more than two series of laryngeally different obstruents are possible. The examination of these languages involves learning about phonological representations, distinctive features, phonetic realizations, vocal fold activities, voicing and aspirating languages, laryngeal assimilations, etc. A book chapter, an article or excerpts from several works are assigned every week. The readings are uploaded to the platform of the course a week in advance. The syllabus, the course materials, the home assignments and the results are made available on the platform of the course (in the Microsoft Teams group), where announcements are also posted, so it is the student's responsibility to check it for updates on a regular basis. A fonológiában gyakran a "zöngés" és a "zöngétlen" kifejezésekkel utalunk az olyan zörejhangokra (obstruensekre), mint a /b, d, g/ és a /p, t, k/. A világ nyelveinek megközelítőleg fele pontosan ezt a kettős laringális szembenállást alkalmazza az zörejhangsorainál. De hogyan lehet fonológiailag ábrázolni ezt a szembenállást a különböző nyelvek esetében, és mire alapozzuk ezeket a mögöttes ábrázolásokat: hogyan valósulhat meg ez a kontraszt fonetikailag, és milyen laringális jelenségeket figyelhetünk meg a nyelvek között? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolására olyan nyelveket vizsgálunk meg, mint a magyar, a lengyel, az olasz, az angol központi nyelvváltozatai, a durhami angol, a yorkshire-i angol, az alabamai és mississippi angol, a német, a svéd, az ukrán, a mekkai arab és az oromo. Továbbá a thai, a hindi és az igbo példáján láthatjuk, hogy – a legtöbbünk által ismert a nyelvekkel ellentétben – egy rendszerben több mint két, laringális szempontból eltérő zörejhangsor lehetséges. Ezeknek a nyelveknek a vizsgálata során megismerkedünk olyan fogalmakkal, mint fonológiai ábrázolások, megkülönböztető jegyek, fonetikai megvalósulások, hangszalag-tevékenységek, zönge- és aspiráló nyelvek, laringális hasonulás stb. Az olvasmány minden héten egy könyvfejezet, egy cikk vagy részletek több műből, melyek elérhetők egy héttel előre a kurzus informatikai felületén. A féléves ütemterv, a tananyagok, a házi feladatok és az eredmények, valamint bejegyzések is ezen a felületen (a Microsoft Teams csoportban) kerülnek megosztásra, így a hallgató felelőssége, hogy folyamatosan nyomon kövesse a változásokat. Értékelés Students are expected to actively participate in the class work, to regularly do their home assignments and to read the obligatory readings prior to the classes. Assessment will be based on a midterm test (40%) and an end-term test (60%), which can be substantially modified by the student's in-class participation and the submitted assignments. Regular attendance is necessary; a maximum of three absences can be tolerated. Elvárás az órai munkában való részvétel, a házi feladatok rendszeres elkészítése és a feladott szövegek elolvasása az adott órákra. Az értékelés alapja egy félévközi dolgozat (40%) és egy félév végi dolgozat (60%) eredménye, melyet jelentősen módosíthat az órai teljesítmény és a beadott házi feladatok. Az órák rendszeres látogatása kötelező, legfeljebb három távollét engedhető meg. Irodalom A book chapter, an article or excerpts from several works are assigned every week. Az olvasmány minden héten egy könyvfejezet, egy cikk vagy részletek több műből.
Számonkérés és értékelés
Cél Students can get acquainted with a particular sound pattern in different languages, involving the examination of the physical realizations of speech sounds from a laryngeal point of view and their behavior in different systems as well as the relationship between the two. Students can also learn about how laryngeal properties and phenomena can be represented phonologically. A hallgatók megismerkedhetnek egy adott hangmintázattal különböző nyelvekben, ami magában foglalja a beszédhangok fizikai megvalósulásának vizsgálatát laringális szempontból és azok viselkedését különböző rendszerekben, valamint a kettő közötti kapcsolatot. Arról is tanulhatnak, hogy hogyan ábrázolhatók fonológiailag a laringális tulajdonságok és jelenségek. Tartalom In phonology, the terms "voiced" and "voiceless" are often used to refer to obstruents such as /b, d, g/ and /p, t, k/, respectively. Approximately half of the world's languages are assumed to apply precisely this two-way laryngeal contrast in their obstruent series. But how can this opposition be represented phonologically for different languages, and what do we base these underlying representations on: how can this contrast be realized phonetically, and what kind of laryngeal phenomena can we observe across languages? In order to answer these questions, we look into languages like Hungarian, Polish, Italian, standard accents of English, Durham English, Yorkshire English, Alabama and Mississippi English, German, Swedish, Ukrainian, Meccan Arabic and Oromo. Moreover, Thai, Hindi and Igbo, for instance, show us that, unlike in the languages most of us might be familiar with, more than two series of laryngeally different obstruents are possible. The examination of these languages involves learning about phonological representations, distinctive features, phonetic realizations, vocal fold activities, voicing and aspirating languages, laryngeal assimilations, etc. A book chapter, an article or excerpts from several works are assigned every week. The readings are uploaded to the platform of the course a week in advance. The syllabus, the course materials, the home assignments and the results are made available on the platform of the course (in the Microsoft Teams group), where announcements are also posted, so it is the student's responsibility to check it for updates on a regular basis. A fonológiában gyakran a "zöngés" és a "zöngétlen" kifejezésekkel utalunk az olyan zörejhangokra (obstruensekre), mint a /b, d, g/ és a /p, t, k/. A világ nyelveinek megközelítőleg fele pontosan ezt a kettős laringális szembenállást alkalmazza az zörejhangsorainál. De hogyan lehet fonológiailag ábrázolni ezt a szembenállást a különböző nyelvek esetében, és mire alapozzuk ezeket a mögöttes ábrázolásokat: hogyan valósulhat meg ez a kontraszt fonetikailag, és milyen laringális jelenségeket figyelhetünk meg a nyelvek között? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolására olyan nyelveket vizsgálunk meg, mint a magyar, a lengyel, az olasz, az angol központi nyelvváltozatai, a durhami angol, a yorkshire-i angol, az alabamai és mississippi angol, a német, a svéd, az ukrán, a mekkai arab és az oromo. Továbbá a thai, a hindi és az igbo példáján láthatjuk, hogy – a legtöbbünk által ismert a nyelvekkel ellentétben – egy rendszerben több mint két, laringális szempontból eltérő zörejhangsor lehetséges. Ezeknek a nyelveknek a vizsgálata során megismerkedünk olyan fogalmakkal, mint fonológiai ábrázolások, megkülönböztető jegyek, fonetikai megvalósulások, hangszalag-tevékenységek, zönge- és aspiráló nyelvek, laringális hasonulás stb. Az olvasmány minden héten egy könyvfejezet, egy cikk vagy részletek több műből, melyek elérhetők egy héttel előre a kurzus informatikai felületén. A féléves ütemterv, a tananyagok, a házi feladatok és az eredmények, valamint bejegyzések is ezen a felületen (a Microsoft Teams csoportban) kerülnek megosztásra, így a hallgató felelőssége, hogy folyamatosan nyomon kövesse a változásokat. Értékelés Students are expected to actively participate in the class work, to regularly do their home assignments and to read the obligatory readings prior to the classes. Assessment will be based on a midterm test (40%) and an end-term test (60%), which can be substantially modified by the student's in-class participation and the submitted assignments. Regular attendance is necessary; a maximum of three absences can be tolerated. Elvárás az órai munkában való részvétel, a házi feladatok rendszeres elkészítése és a feladott szövegek elolvasása az adott órákra. Az értékelés alapja egy félévközi dolgozat (40%) és egy félév végi dolgozat (60%) eredménye, melyet jelentősen módosíthat az órai teljesítmény és a beadott házi feladatok. Az órák rendszeres látogatása kötelező, legfeljebb három távollét engedhető meg. Irodalom A book chapter, an article or excerpts from several works are assigned every week. Az olvasmány minden héten egy könyvfejezet, egy cikk vagy részletek több műből.
Irodalomjegyzék
Cél Students can get acquainted with a particular sound pattern in different languages, involving the examination of the physical realizations of speech sounds from a laryngeal point of view and their behavior in different systems as well as the relationship between the two. Students can also learn about how laryngeal properties and phenomena can be represented phonologically. A hallgatók megismerkedhetnek egy adott hangmintázattal különböző nyelvekben, ami magában foglalja a beszédhangok fizikai megvalósulásának vizsgálatát laringális szempontból és azok viselkedését különböző rendszerekben, valamint a kettő közötti kapcsolatot. Arról is tanulhatnak, hogy hogyan ábrázolhatók fonológiailag a laringális tulajdonságok és jelenségek. Tartalom In phonology, the terms "voiced" and "voiceless" are often used to refer to obstruents such as /b, d, g/ and /p, t, k/, respectively. Approximately half of the world's languages are assumed to apply precisely this two-way laryngeal contrast in their obstruent series. But how can this opposition be represented phonologically for different languages, and what do we base these underlying representations on: how can this contrast be realized phonetically, and what kind of laryngeal phenomena can we observe across languages? In order to answer these questions, we look into languages like Hungarian, Polish, Italian, standard accents of English, Durham English, Yorkshire English, Alabama and Mississippi English, German, Swedish, Ukrainian, Meccan Arabic and Oromo. Moreover, Thai, Hindi and Igbo, for instance, show us that, unlike in the languages most of us might be familiar with, more than two series of laryngeally different obstruents are possible. The examination of these languages involves learning about phonological representations, distinctive features, phonetic realizations, vocal fold activities, voicing and aspirating languages, laryngeal assimilations, etc. A book chapter, an article or excerpts from several works are assigned every week. The readings are uploaded to the platform of the course a week in advance. The syllabus, the course materials, the home assignments and the results are made available on the platform of the course (in the Microsoft Teams group), where announcements are also posted, so it is the student's responsibility to check it for updates on a regular basis. A fonológiában gyakran a "zöngés" és a "zöngétlen" kifejezésekkel utalunk az olyan zörejhangokra (obstruensekre), mint a /b, d, g/ és a /p, t, k/. A világ nyelveinek megközelítőleg fele pontosan ezt a kettős laringális szembenállást alkalmazza az zörejhangsorainál. De hogyan lehet fonológiailag ábrázolni ezt a szembenállást a különböző nyelvek esetében, és mire alapozzuk ezeket a mögöttes ábrázolásokat: hogyan valósulhat meg ez a kontraszt fonetikailag, és milyen laringális jelenségeket figyelhetünk meg a nyelvek között? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolására olyan nyelveket vizsgálunk meg, mint a magyar, a lengyel, az olasz, az angol központi nyelvváltozatai, a durhami angol, a yorkshire-i angol, az alabamai és mississippi angol, a német, a svéd, az ukrán, a mekkai arab és az oromo. Továbbá a thai, a hindi és az igbo példáján láthatjuk, hogy – a legtöbbünk által ismert a nyelvekkel ellentétben – egy rendszerben több mint két, laringális szempontból eltérő zörejhangsor lehetséges. Ezeknek a nyelveknek a vizsgálata során megismerkedünk olyan fogalmakkal, mint fonológiai ábrázolások, megkülönböztető jegyek, fonetikai megvalósulások, hangszalag-tevékenységek, zönge- és aspiráló nyelvek, laringális hasonulás stb. Az olvasmány minden héten egy könyvfejezet, egy cikk vagy részletek több műből, melyek elérhetők egy héttel előre a kurzus informatikai felületén. A féléves ütemterv, a tananyagok, a házi feladatok és az eredmények, valamint bejegyzések is ezen a felületen (a Microsoft Teams csoportban) kerülnek megosztásra, így a hallgató felelőssége, hogy folyamatosan nyomon kövesse a változásokat. Értékelés Students are expected to actively participate in the class work, to regularly do their home assignments and to read the obligatory readings prior to the classes. Assessment will be based on a midterm test (40%) and an end-term test (60%), which can be substantially modified by the student's in-class participation and the submitted assignments. Regular attendance is necessary; a maximum of three absences can be tolerated. Elvárás az órai munkában való részvétel, a házi feladatok rendszeres elkészítése és a feladott szövegek elolvasása az adott órákra. Az értékelés alapja egy félévközi dolgozat (40%) és egy félév végi dolgozat (60%) eredménye, melyet jelentősen módosíthat az órai teljesítmény és a beadott házi feladatok. Az órák rendszeres látogatása kötelező, legfeljebb három távollét engedhető meg. Irodalom A book chapter, an article or excerpts from several works are assigned every week. Az olvasmány minden héten egy könyvfejezet, egy cikk vagy részletek több műből.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
osztatlan tanár - angol nyelv és kultúra tanára, középiskolai (BTK-OTAKKANG-NOHU) hu 7
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
tanár - angol nyelv és kultúra tanára, általános iskolai (BTK-RTAKAANG-NMHU) hu 7 Kötelező 2/2
Vissza