Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Magyar Nyelvtudományi és Finnugor Intézet
- Kód
- OT-MAGY-114
- Cím
- Helyesírás
- Tervezett félév
- Tavaszi
- Meghirdetve
- 2024/25/2
- ECTS
- 3
- Nyelv
- hu
- Oktatás célja
- A magyar helyesírás alapfogalmainak a megismerése, egymáshoz való viszonyainak a rendszerezése. A helyesírás mint nyelvi tervezési kérdéskör főbb kutatásainak, elméleti hátterének a bemutatása, a helyesírási kodifikáció és a rendszer mibenlétének átlátása, a gyakorlati alkalmazás és alkalmaztatás stabil képességének elsajátítása. Tudás: Ismeri az alkalmazott nyelvtudomány alapjait, tudományos módszereit a nyelvi elemzés terén. Ismeri a helyesírás tanítása-tanulása során felhasználható korszerű kézikönyveket, online folyóiratokat, szótárakat és adatbázisokat. Ismeri a különböző műfajú papíralapú és az online szövegek feldolgozásának változatos módszereit, technikáit, képes felismerni és javítani a szövegek helyesírási hibáit. Képes árnyaltan tekinteni a nyelvhasználat jelenségeire, ezen belül a helyesírás korpuszára. Képes a nyelvről való tudás sokféleségét, a nyelv változatosságát a maga számára feltérképezni, általánosan modellálni, és a korosztálynak megfelelő módon értelmezni. Képesség: Képes magát szakszerűen és megfelelő formaisággal (helyesírással) kifejezni írásban, valamint szaktárgyi, szakmódszertani kompetenciáit adaptív és kreatív módon alkalmazni az anyanyelvi, illetve az irodalmi nevelés folyamatában. Képes a helyesírásról való tudás összetettségét a maga számára feltérképezni, általánosan modellálni és a korosztálynak megfelelő módon értelmezni. Rendelkezik az egyéni, a közösségi sajátosságokhoz igazodó, írásbeli nyelvi fejlesztést, az anyanyelvi ismeretbővítést támogató szakmódszertani felkészültséggel. Folyamatosan törekszik saját írásbeli kommunikációjának fejlesztésére, az osztálytermi és a tanórán kívüli iskolai írásbeli kommunikáció sajátosságainak megismerésére. Attitűd: Törekszik a nemzeti kultúra alapvető értékeinek közvetítésére. Fontosnak tartja a tanulók írásbeli szövegalkotási tudásának és képességeinek folyamatos fejlesztését. Törekszik az írásbeli kommunikáció fejlesztésére, a tanulók írásbeli tevékenységének támogatására. Autonómia és felelősség: Törekszik a nemzeti kultúra alapvető értékeinek közvetítésére. Fontosnak tartja a tanulók helyesírási tudásának és képességeinek folyamatos fejlesztését.
- Tantárgy tartalma
- Témakörök: A nyelvi tervezés: státusz és korpusz. A magyar helyesírás tartományai: szabályzat, iskolai helyesírás, kézikönyv, szaknyelvi helyesírások. A helyesírási norma. Fonematikus alapelv, értelemtükröztetés, hagyomány. Az írásmódok: kiejtés, szóelemzés, hagyomány, egyszerűsítés. A magánhangzók és a mássalhangzók rögzítése. Különírás-egybeírás. A kezdőbetűk. A tulajdonnevek. Az elválasztás. Az idegen szavak rögzítése. Rövidítések, jelek, betűszók. Írásjelezés. A számok helyesírása. Kapcsolódó témakörök a Nemzeti alaptantervben 5–8. évfolyamon: Helyesírás, nyelvhelyesség; A könyv- és könyvtárhasználat, a kultúra helyszínei Kapcsolódó tanulási eredmények a Nemzeti alaptantervben 5–8. évfolyamon: a helyesírás biztos alkalmazáshoz szükséges kapcsolódó eredmények: ismeri a magyar hangrendszer főbb jellemzőit és a hangok kapcsolódási szabályait, írásban helyesen jelöli; funkciójuk alapján felismeri és megnevezi a szóelemeket és szófajokat; a szövegben felismer és funkciójuk alapján azonosít alapvető és gyakori szószerkezeteket (alanyos, határozós, jelzős, tárgyas); szerkezetük alapján megkülönbözteti az egyszerű és összetett mondatokat; Alapvető eredmények: alkalmazza az általa tanult nyelvi, nyelvtani, helyesírási, nyelvhelyességi ismereteket; ismeri és alkalmazza helyesírásunk alapelveit: kiejtés, szóelemzés, hagyomány, egyszerűsítés; társai és saját munkájában a tanult formáktól eltérő, gyakran előforduló helyesírási hibákat felismeri és javítja; Kapcsolódó témakörök a Nemzeti alaptantervben 9–12. évfolyamon: Általános nyelvi ismeretek: a nyelv és a nyelvi rendszer; Jelentéstan, Szótárhasználat Kapcsolódó tanulási eredmények a Nemzeti alaptantervben 9–12. évfolyamon: ismeri az anyanyelvét, annak szerkezeti felépítését, nyelvhasználata tudatos és helyes; ismeri a magyar nyelv hangtanát, alaktanát, szófajtanát, mondattanát, ismeri és alkalmazza a tanult elemzési eljárásokat; alkalmazza az általa tanult nyelvi, nyelvtani, helyesírási, nyelvhelyességi ismereteket
- Számonkérés és értékelés
- írásbeli vizsga
- Irodalomjegyzék
- Laczkó Krisztina – Mártonfi Attila: Helyesírás. Budapest: Osiris Kiadó. 2004. Laczkó Krisztina: Körkép a magyar helyesírásról – áttekintés a 12. kiadásról. Magyar Nyelvőr 142: 136–149. 2018. Laczkó Krisztina: A szaknyelvi helyesírásokról a fizikai helyesírási szótár kapcsán. Publicationes Universitatis Miskolciensis. Sectio Philosophica XXIV: 309–323. 2020. Laczkó Krisztina: A helyesírási hibák értékelése. In: Ludányi Zsófia – Kalcsó Gyula (szerk.): Acta Univeritatis XLVI. Eger, 61–81. 2020.
Kurzus szakjai
Név (kód) | Nyelv | Szint | Kötelező | Tanév | ... |
---|---|---|---|---|---|
osztatlan tanár - magyar nyelv és irodalom szakos tanár (BTK-OTAK2MAG-NOHU) | hu | 7 | Kötelező | 1/3 |