Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet
- Kód
- OT-MAGY-422
- Cím
- Az irodalom tanításának gyakorlata
- Tervezett félév
- Mindkét
- Meghirdetve
- 2024/25/1, 2024/25/2
- ECTS
- 2
- Nyelv
- hu
- Leírás
- Oktatás célja
- A kurzus célja, hogy a hallgató képes legyen az irodalmi nevelés korszerű eljárásainak és eszközeinek alkalmazására. Képes legyen irodalmi témájú mikrotanítás tervezésére, megtartására és értékelésére, saját szakpedagógiai teljesítményének reflektív elemzésére. Tudás: - Ismeri a magyar irodalom tanítása-tanulása során fejlesztendő speciális kompetenciákat, figyelembe véve a tanulók életkori sajátosságait, speciális fejlesztési igényeit, a fejlesztés és a diagnosztikus mérés módszereit. - Tisztában van a magyar irodalomnak a tanulók személyiségfejlődésében betöltött szerepével, lehetőségeivel. - A tanításban is képes a Nemzeti alaptanterv fejlesztési területeinek és nevelési céljainak érvényesítésére, tananyag tartalmainak elsajátíttatására. - Ismeri a tananyag-kiválasztás és -rendszerezés szaktudományi, pedagógiai-pszichológiai, továbbá szakmódszertani szempontjait. Képesség: - Képes a szaktárgy speciális összefüggéseivel, fogalmaival kapcsolatos egyéni megértési nehézségek kezelésére. - Képes a tanulói személyiség sokoldalú fejlesztésére a magyar nyelvi és irodalmi műveltséganyag elsajátításának folyamatában. - Az olvasóvá nevelés folyamatában képes a tanulói személyiség fejlesztésére a művekkel való egyéni találkozás, a személyesen motivált műélvező megértés révén és érdekében. - Képes a műértelmező folyamat egyéni és közösségi kereteinek megteremtésére, valamint arra, hogy e folyamatban – többféle szerepben – irányítóként, motiválóként, résztvevőként, segítőként, ellenőrzőként vegyen részt. - Képes figyelembe venni a Nemzeti alaptanterv kulcskompetenciáit, egyensúlyt tud tartani a közvetítendő műveltséganyag követelményei, valamint a fejlesztő feladatok között. - Képes a tanórai (magyar nyelv és irodalom tantárgy tanórai) és a tanórán kívüli (szakköri, diákköri) munka tervezésére. - Képes az olvasóvá nevelésre, a házi olvasmányok önálló tanulói feldolgozásának motiválására, a tanulók olvasási készségeinek és műértő képességének folyamatos fejlesztésére, a tanulók önálló olvasói tevékenységeinek támogatására. - Képes a szaktárgy tanításában a tanulók egyéni szükségleteit figyelembe vevő pedagógiai helyzeteket teremteni. - Képes a tanulók önálló ismeretszerzését segíteni. - Képes a pedagógiai munka átfogó értékelésére. - Képes a tanulók fejlődési folyamatainak, tanulmányi teljesítményeinek és személyiségfejlődésének értékelésére - Képes a tanulói közösségek szervezésére és vezetésére, az önszerveződő tanulói csoportok támogatására. Attitűd: - Törekszik arra, hogy a tanulók megszeressék az olvasást, kialakuljon az olvasói tudatosságuk. - Segíti a tanulók megismerési és alkotási vágyának kiteljesedését és folyamatos fenntartását. - Tudja, hogy a megfelelő tanulási légkör megteremtéséhez figyelembe kell venni a tanulók sajátos igényeit, ötleteit, kezdeményezéseit. - Fontosnak tartja a tanulókkal való együttműködés, társas megértés megvalósítását a tanulási folyamat hatékonyságának érdekében. - Elkötelezett a tanulást fejlesztő értékelés mellett. Autonómia, felelősség: - Törekszik az irodalom és a magyar nyelv végtelen gazdagságának és értékközvetítő funkciójának bemutatására. - Megvan benne az igény a szaktudományos és szakmódszertani kutatási eredmények folyamatos követésére, valamint az iskolai nevelési folyamatba való adekvát beépítésére. - Irányítja a tanulók életen áttartó tanulással kapcsolatos pozitív attitűdjeinek kialakítását.
- Tantárgy tartalma
- Témakörök: Az irodalmi nevelés folyamatának és magyar irodalmi óráknak a tervezése. Didaktikai feladatok a magyar irodalom órán. Mikrotanítások tervezése, megtartása és értékelése. Az irodalmi nevelés hagyományos és digitális eszközei. Az irodalmi nevelés és más műveltségterületek kapcsolata. Az irodalmi nevelés tanórán kívüli formái. Felkészítés az érettségire. Kapcsolódó témakörök a Nemzeti alaptantervben 5–8. évfolyamon: - Változatos irodalmi témakörök a Nemzeti Alaptantervnek megfelelően. Kapcsolódó tanulási eredmények a Nemzeti alaptantervben 5–8. évfolyamon: - a Nemzeti alaptanterv összes kapcsolódó tanulási eredménye megjelenik a kurzuson. Kapcsolódó témakörök a Nemzeti alaptantervben 9–12. évfolyamon: - Változatos irodalmi témakörök a Nemzeti Alaptantervnek megfelelően. Kapcsolódó tanulási eredmények a Nemzeti alaptantervben 9–12. évfolyamon: - a Nemzeti alaptanterv összes kapcsolódó tanulási eredménye megjelenik a kurzuson.
- Számonkérés és értékelés
- egyéni óraterv készítése, szakirodalom feldolgozása, mikrotanítás tartása
- Irodalomjegyzék
- Fenyő D. György, Az irodalomtanítás módszertana. Éthosz és praktikák, I-II. kötet, Tea, Budapest, 2022.