Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Német Nyelvészeti Tanszék
- Kód
- OT-NEM-207
- Cím
- Mondat és szövegtan
- Tervezett félév
- Mindkét
- ECTS
- 2
- Nyelv
- de
- Leírás
- Oktatás célja
- Tudás: A hallgató ismeri a német mondat elemzésének fontosabb módszereit. Tisztában van a kontextus-izolált és a kontextusba ágyazott mondatok szerkezeti különbözőségével, a beszélt és az írott nyelv szintaktikai sajátosságaival. Ismeri a német mondatszerkezet kategóriáit, és a német és magyar mondatszerkezetek összehasonlításához szükséges legfontosabb kategóriákat. Ismeri a szövegnyelvészet alapjait, terminológiáját és módszereit, a szinkrón nyelvállapot szövegszintű jellemzőit, a német nyelv szövegtípusainak klasszifikációját. Képesség: A hallgató képes bonyolult szituációkban is nyelvtanilag helyes és a beszédhelyzetbe illő mondatszerkezet megalkotására, bonyolult mondatszerkezetek áttekintésére, elemzésére és tanítására. Képes szövegek alkotására beszélt és írott szituációkban is, és a szövegalkotás tanítására. Képes a szövegtípus jellemzőinek kreatív alkalmazására. Németről magyarra vagy magyarról németre fordítás során képes tudatosan elkerülni az interferenciákból adódó hibákat. Attitűd: A hallgató reálisan ítéli meg a grammatika szerepét a nyelvhasználatban. A nyelvtant eszközként tekinti a sikeres kommunikációs folyamatban, és ezt a szemléletet át is tudja adni tanítványainak. Nem képvisel sem merev grammatikai szemléletet, sem pedig a nyelvi helyességet elhanyagoló, csak a tartalomra összpontosító magatartást. A hallgató tudja, hogy a különböző tanulók és tanulói célcsoportok a nyelvtan oktatása terén is különböző megközelítést igényelnek. Autonómia és felelősség: A hallgató tisztában van azzal, hogy a nyelv folyamatosan és dinamikusan változó rendszer. Tudja, hogy az új kommunikációs szituációk és szövegfajták létrejötte a nyelvtani rendszer folyamatos változását is maga után vonja. Képes a nyelv változásait önállóan nyomon követni és autonóm módon figyelembe venni saját munkája során. A szakterületen szerzett ismereteit, szövegértési és szövegalkotási képességét alkalmazza és fejleszti önművelésében, önismeretében.
- Tantárgy tartalma
- A német mondat elemzésnek főbb módszerei: Az alany-állítmány-modell alkalmazhatósága és korlátai, a konstituencia és dependencia szerinti elemzési módszerek. Az ige szerepe a mondatalkotásban. Az igei komplexum helye a mondatban. Az ige kiegészítői és a szabad határozók. A főnévi csoport szintaxisa. A német szórend. Az összetett mondatok. Nyelvészeti szövegfogalom és szövegdefiníciók, a szövegszerűség kritériumai, a kohézió és a koherencia elemei, a szövegfunkciók leírása, a szövegek osztályozása, a szövegelemzés módszerei.
- Számonkérés és értékelés
- gyakorlati jegy (1-5)
- Irodalomjegyzék
- Altmann, Hans / Hahnemann, Suzan (2010): Prüfungswissen Syntax. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. [UTB] Altmann, Hans / Hofmann, Ute (2008): Topoligie fürs Examen. Verbstellung, Klammerstruktur, Stellungsfelder, Satzglied- und Wortstellung. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. [Linguistik fürs Examen 4.] Dürscheid, Christa (2012): Syntax. Grundlagen und Theorien. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. [UTB] Fix, Ulla/Poethe, Hannelore/Yos, Gabriele (2003): Textlinguistik und Stilistik für Einsteiger. Ein Lehr-und Übungsbuch. Frankfurt/M.: Peter Lang. Greule, Albrecht/Reimann, Sandra (2015): Basiswissen Textgrammatik. Tübingen: Francke.