Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Német Nyelvészeti Tanszék
- Kód
- OT-NEM-307
- Cím
- Pszicholingvisztika tanároknak
- Tervezett félév
- Tavaszi
- Meghirdetve
- 2024/25/2
- ECTS
- 2
- Nyelv
- de
- Leírás
- Oktatás célja
- Tudás: A hallgató felismeri nyelvhasználat és kogníció elválaszthatatlanságát. Ismeri a nyelvi észlelés, nyelvi produkció modelljeit, folyamatait, komponenseit, a nyelvi hibák korrekciójának lehetőségeit mind az anyanyelv, mind az idegen nyelvek, ill. többnyelvűség esetében. Ismeri az első, második és további idegen nyelvek elsajátításának elméleteit és az elméleti kérdésekről szóló empirikus kutatások eredményeit. Ismeri az egyéni különbségek szerepét a nyelvtanulásban (nyelvérzék, motiváció, életkor, nyelvi szorongás, tanulási stílusok, stratégiák, a köztes nyelv). Képesség: A hallgató képes a megismert pszicholingvisztikai tudását saját nyelvfejlődésével, ill. a tanulók nyelvfejlődésével párhuzamba állítani, nyelvi hibákat detektálni, javítani. Képes a szaktudományi, továbbá az általános pedagógiai-pszichológiai képzésben tanult módszerek, eljárások szaktárgyi alkalmazására, a különböző tudásterületek közötti összefüggések, kapcsolódások, átfedések és egymásra hatások felismerésére, a szaktárgyi integráció megvalósítására. Attitűd: A tanítás-tanulás során tudatosan törekszik a nyelvi értékek, a különböző nyelvi képességek elfogadására, elfogadtatására. Fontosnak tartja a nyelvi tévedésekkel, eltérő fejlődési ritmusokkal szembeni tolerancia kialakítását. Nyitott a pszicholingvisztika új jelenségeinek befogadására. Törekszik megszerzett pszicholingvisztikai tudása fejlesztésére. Autonómia és felelősség: a megszerzett pszicholingvisztikai ismereteit önművelésében, önismeretében használja. Tudatában van a nyelvek és kultúrák közötti váltás lélektani és nyelvi-kulturális nehézségeinek, a türelmes és segítő pedagógus-attitűd felelősségének.
- Tantárgy tartalma
- A pszicholingvisztika története, interdiszciplináris volta, beszédészlelés modelljei, hangok érzékelése, szavak/mondatok/szövegek és grammatika feldolgozása. Nyelvi produkció folyamatai, stádiumai az anyanyelven és idegen nyelveken. Nyelvelsajátítás modelljei: L1, L2, L3, írott nyelv. A többnyelvűség elméletei, típusai, fázisai.
- Számonkérés és értékelés
- szóbeli vagy írásbeli vizsga (1–5)
- Irodalomjegyzék
- Apeltauer, Ernst (1997): Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Berlin u.a.: Langenscheidt. 68-129 Höhle, Barbara (2012): Psycholinguistik. Berlin: Akademie Verlag. Rickheit, Gert / Sichelschmidt, Lorenz / Strohner, Hans (2002): Psycholinguistik. Tübingen: Stauffenburg.