Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Német Nyelvészeti Tanszék
Kód
OT-NEM-307
Cím
Pszicholingvisztika tanároknak
Tervezett félév
Tavaszi
ECTS
2
Nyelv
de
Leírás
Oktatás célja
Tudás: A hallgató felismeri nyelvhasználat és kogníció elválaszthatatlanságát. Ismeri a nyelvi észlelés, nyelvi produkció modelljeit, folyamatait, komponenseit, a nyelvi hibák korrekciójának lehetőségeit mind az anyanyelv, mind az idegen nyelvek, ill. többnyelvűség esetében. Ismeri az első, második és további idegen nyelvek elsajátításának elméleteit és az elméleti kérdésekről szóló empirikus kutatások eredményeit. Ismeri az egyéni különbségek szerepét a nyelvtanulásban (nyelvérzék, motiváció, életkor, nyelvi szorongás, tanulási stílusok, stratégiák, a köztes nyelv). Képesség: A hallgató képes a megismert pszicholingvisztikai tudását saját nyelvfejlődésével, ill. a tanulók nyelvfejlődésével párhuzamba állítani, nyelvi hibákat detektálni, javítani. Képes a szaktudományi, továbbá az általános pedagógiai-pszichológiai képzésben tanult módszerek, eljárások szaktárgyi alkalmazására, a különböző tudásterületek közötti összefüggések, kapcsolódások, átfedések és egymásra hatások felismerésére, a szaktárgyi integráció megvalósítására. Attitűd: A tanítás-tanulás során tudatosan törekszik a nyelvi értékek, a különböző nyelvi képességek elfogadására, elfogadtatására. Fontosnak tartja a nyelvi tévedésekkel, eltérő fejlődési ritmusokkal szembeni tolerancia kialakítását. Nyitott a pszicholingvisztika új jelenségeinek befogadására. Törekszik megszerzett pszicholingvisztikai tudása fejlesztésére. Autonómia és felelősség: a megszerzett pszicholingvisztikai ismereteit önművelésében, önismeretében használja. Tudatában van a nyelvek és kultúrák közötti váltás lélektani és nyelvi-kulturális nehézségeinek, a türelmes és segítő pedagógus-attitűd felelősségének.
Tantárgy tartalma
A pszicholingvisztika története, interdiszciplináris volta, beszédészlelés modelljei, hangok érzékelése, szavak/mondatok/szövegek és grammatika feldolgozása. Nyelvi produkció folyamatai, stádiumai az anyanyelven és idegen nyelveken. Nyelvelsajátítás modelljei: L1, L2, L3, írott nyelv. A többnyelvűség elméletei, típusai, fázisai.
Számonkérés és értékelés
szóbeli vagy írásbeli vizsga (1–5)
Irodalomjegyzék
Apeltauer, Ernst (1997): Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Berlin u.a.: Langenscheidt. 68-129 Höhle, Barbara (2012): Psycholinguistik. Berlin: Akademie Verlag. Rickheit, Gert / Sichelschmidt, Lorenz / Strohner, Hans (2002): Psycholinguistik. Tübingen: Stauffenburg.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
osztatlan tanár - német nyelv és kultúra tanára, általános iskolai (BTK-OTAKANÉM-NOHU) hu 7 Kötelező
osztatlan tanár - német nyelv és kultúra tanára, középiskolai (BTK-OTAKKNÉM-NOHU) hu 7 Kötelező
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Vissza