Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Német Nyelvészeti Tanszék
- Kód
- OT-NEM-312
- Cím
- Szótárismeret
- Tervezett félév
- Tavaszi
- ECTS
- 2
- Nyelv
- de
- Leírás
- Oktatás célja
- A tantárgy célja, hogy a hallgató későbbi munkavégzése során képes legyen nyelvi szintjének megfelelő hagyományos és digitális nyelvtanulási forrásokat, eszközöket és mobilalkalmazásokat használni, továbbá kiaknázza a tanórán kívüli nyelvtanulási lehetőségeket. A tantárgy tematikai súlypontjai a következők: a szókincs egységei, lexikai változás (neologizmusok, archaizmusok, kölcsönzés) és jelentésváltozás, lexikai szemantika: szavak jelentése, jelentésfogalmak, jelentéskomponensek, jelentéskapcsolatok a szókincsben. A tantárgy további célja az, hogy a hallgatókkal megismertessen olyan, a nyelvtanulás során felhasználható nyelvi segédeszközöket, kiegészítve ezt egyéb olyan módszerekkel és anyagokkal (pl. párhuzamos szövegek és egy- valamint kétnyelvű korpuszok használatának lehetőségeivel), amelyek segítik a nyelvtanulást. A nyomtatott szótárak mellett nagy hangsúlyt fektetünk az online elérhető nyelvi segédeszközökre. Tudás: Ismeri a német nyelv tantárgy tanítása-tanulása során fejlesztendő speciális kompetenciákat, ezek fejlesztésének és diagnosztikus mérésének módszereit. Tisztában van a német nyelv tantárgynak a tanulók személyiségfejlődésében betöltött szerepével, lehetőségeivel. Képesség: Képes a különböző adottságokkal, képességekkel, illetve előzetes tudással rendelkező tanulók tanulásának, fejlesztésének megfelelő módszerek megválasztására, tervezésére és alkalmazására, a pályaorientáció segítésére. Attitűd: Nyitott a személyiségfejlesztés változatos módszereinek folyamatos elsajátítására. Felelősségteljesen viszonyul a tanulók személyiségfejlesztéséhez, képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel viszonyulni minden tanítványához. Autonómia: Képes a szakmájára vonatkozó, konkrét kutatási témához kapcsolódó szakirodalmat felkutatni, áttekinteni, értelmezni, saját szakmai fejlődését megtervezni, megvalósítani, osztálytermi és egyéb élményeire reflektálni, szakmailag, nyelvileg folyamatosan megújulni. Képes a szakmai információforrások megtalálására, értelmezésére, felhasználására és ezek közvetítésére. Felelősség: Nyitott a fejlesztési, innovációs törekvések kipróbálásával szemben (alternatív programok, tankönyvek kipróbálása, bírálata).
- Tantárgy tartalma
- A lexikológia a szókinccsel, a szóképzéssel és a szavakkal, mint jelentéssel bíró nyelvtani egységekkel foglalkozik. A tantárgy keretében a hallgatók alapvető ismereteket szereznek a szótárak és egyéb, a nyelv használatában segítséget jelentő kézikönyvek fajtáiról, ezek használatáról úgy nyomtatott, mint elektronikus formában. Betekintést nyerhetnek a szövegszerkesztő szoftverek nyelvi támogatásába, illetve az elektronikus korpuszok és az Internet segítségével elérhető nyelvtani, lexikális, kollokációs stb. információk megszerzésének lehetőségeibe.
- Számonkérés és értékelés
- gyakorlati jegy (ötfokú)
- Irodalomjegyzék
- Knipf-Komlósi, Elisabeth/V. Rada, Roberta/Bernáth, Csilla (2006): Aspekte des dt. Wortschatzes. Budapest: Bölcsész Konzorcium. Hessky, Regina/Knipf , Erzsébet(1998): Lexikologie I und II. Ein Textbuch. Budapest: Holnap kiadó. Engelberg, Stefan /Lemnitzer, Lothar: Lexikographie und Wörterbuchbenutzung. Tübingen: Stauffenburg, 2001.