Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Német Nyelvoktató és Szakdidaktikai Tanszék
- Kód
- OT-NEM-402
- Cím
- A szakdidaktika alapjai 2.
- Tervezett félév
- Tavaszi
- ECTS
- 2
- Nyelv
- de
- Leírás
- Oktatás célja
- Az oktatás célja: tanári kompetenciák megismertetése, leírása, valamint tudatosítása a hallásértés és a beszédkészség fejlesztéséhez, óramegfigyeléshez és óraelemzéshez. A hallgatók tudása: a hallgatók ismerik a hallásértés és a beszédkészség jellegzetességeit és rendelkeznek a nyelvi cselekvések fejlesztéséhez szükséges tanári tudással. Képességei: a hallgatók képesek a nyelvórák szövegalapú tervezésére és kivitelezésére. A hallgatók képesek a hallásértés és a beszédkészség szisztematikus, átgondolt fejlesztésére, nyelvtanulói és nyelvhasználói stratégiák fejlesztésére és tudatosítására, tananyagok, feladatok és gyakorlatok összeállítására és microteaching formájában történő kipróbálására, a belső differenciálás megvalósítására, változatos munkaformák kialakítására, tankönyvek elemzésére, illetve óralátogatás során szerzett tapasztalatok reflektálására. Attitűdje: a hallgatók nyitottá válnak a tanári feladatok megismerésére. Autonómiája és felelőssége: a hallgatók önállóan és tudatosan értelmezik a tanári feladatokat. Az oktatás tartalma: a nyelvoktatás curriculáris alapjait képező európai és hazai dokumentumok, a nyelvi cselekvőképesség fogalma a Közös Európai Referenciakeret szerint és a fejlesztés modelljei, valamint az elérendő tanulói szintek, a sikeres kommunikáció feltételei, a beszéd és a hallásértés fejlesztése tankönyvekben, óralátogatások során levont tapasztalatok, új médiumok.
- Tantárgy tartalma
- Az oktatás tartalma: a nyelvoktatás curriculáris alapjait képező európai és hazai dokumentumok, a nyelvi cselekvőképesség fogalma a Közös Európai Referenciakeret szerint és a fejlesztés modelljei, valamint az elérendő tanulói szintek, a sikeres kommunikáció feltételei, a beszéd és a hallásértés fejlesztése tankönyvekben, óralátogatások során levont tapasztalatok, új médiumok.
- Számonkérés és értékelés
- gyakorlati jegy (1-5)
- Irodalomjegyzék
- Berkemeier, Anne / Grundwürmer, Margit (2012): Präsentieren lehren: Wie fängt man an und wo hört man auf? In: Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts. 47/2012. S. 12-17. Europarat (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin: Langenscheidt. https://www.goethe.de/Z/50/commeuro/i3.htm Schmidt, Torben (2016): Sprechen und Interagieren. In: Burwitz-Melzer, Eva / Mehlhorn, Grit / Riemer, Claudia / Bausch, Karl-Richard / Krumm, Hans-Jürgen (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6. Auflage. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag. S. 102-106. Solmecke, Gert (2010): Vermittlung der Hörfertigkeit. In: Krumm, Hans-Jürgen / Fandrych, Christian / Hufeisen, Britta / Riemer, Claudia (Hrsg.): Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch (= Sprach- und Kommunikations¬wissenschaft 35.1). Berlin/New York: de Gruyter. S. 969-976.