Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Német Irodalom és Kultúra Tanszék
Kód
OT-NEMK-304
Cím
Irodalmi szöveginterpretáció és speciális nyelvi fejlesztés (Irodalmi stíluselemzés és szövegalkotás)
Tervezett félév
Tavaszi
ECTS
3
Nyelv
de
Leírás
Oktatás célja
A szeminárium a korábbi tanulmányok során megszerzett irodalomtörténeti ismeretekre, műfaj- és stílustörténeti áttekintésekre, valamint a műalkotás-elemzés korábban elsajátított alapjaira épülve az elmélyült elemző és interpretációs megközelítést választja, és egy mű vagy (különösen a líra esetében) egy szerzői életszakasz műveinek sokoldalú, több analitikus módszert együtt érvényesítő, elemző vizsgálatával foglalkozik. A szemináriumi gyakorlat vezetője támogatja a gyakorlat résztvevőinek önálló és szakmailag innovatív szempontokat érvényesítő munkáját, az önálló elvekre épülő szövegelemzést. Az elmélyült szövegelemzésnek magától értetődő módon részét képezi a szövegek alapos, sokoldalú nyelvi és stiláris vizsgálata is, ami ilyenformán hozzájárul a résztvevők nyelvi készségeinek elmélyítéséhez. A szeminárium tematikájának részét képezi, hogy a résztvevők – a szövegalkotásról is folyamatosan konzultálva a szemináriumvezetővel – önálló elemző szöveget írnak a félév során tárgyalt művek valamelyikéről.
Tantárgy tartalma
Értelmező olvasás, szövegelemzési készségek, nyelvi és stiláris reflexió, önálló irodalmi szövegelemző  és szövegalkotási képesség
Számonkérés és értékelés
gyakorlati jegy (1-5)
Irodalomjegyzék
A tanegység irodalma a tárgyalt szerzői életműnek megfelelően változó. A hallgatók munkája szerzői monográfiákra, szakcikkekre, műfajelméleti munkákra, irodalomelméletekre és a témához kapcsolódó további publikációkra támaszkodik.§Iser, Wolfgang: Der Akt des Lesens. Theorie ästhetischer Wirkung. München: Fink 1976.§Sowinski, Bernhard: Stilistik. Stiltheorien und Stilanalysen. Stuttgart: Metzler 1999. (Sammlung Metzler, Bd. 263)§Spree, Axel: Kritik der Interpretation. Analytische Untersuchungen zu interpretationskritischen Literaturtheorien. Paderborn: Schöningh 1995.§Staiger, Emil: Die Kunst der Interpretation. Studien zur deutschen Literaturgeschichte. Zürich: Atlantis Verlag 1955. §Strelka, Josef P.: Einführung in die literarische Textanalyse. Stuttgart: Francke 2002.§Wellbery, David E. (Hg.): Positionen der Literaturwissenschaft. 8 Modellanalysen am Beispiel von Kleists „Das Erdbeben in Chili”. München: Beck 1985.§Zabka, Thomas: Pragmatik der Literaturinterpretation: theoretische Grundlagen – kritische Analysen. Tübingen: Niemeyer 2005

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
osztatlan tanár - német nyelv és kultúra tanára, középiskolai (BTK-OTAKKNÉM-NOHU) hu 7 Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
Vissza