Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Anglisztika Tanszék
Kód
BBI-ANG17-312E.32
Cím
Választható angol irodalmi szeminárium: A romantikus esztétika hatása a beat-költőkre
Tervezett félév
Tavaszi
Meghirdetve
2024/25/2, 2025/26/1
ECTS
5
Nyelv
en
Oktatás célja
A szeminárium célja, hogy az esztétikai hasonlóságokat tárgyalja és azonosítsa, meghatározza a brit romantika korszakának mozgalmait, fogalmait és jellemzőit. Keats, Blake, Wordsworth és Shelley nagy hatással voltak a Beat-generációra, nevezetesen a felvilágosodás korszaka elleni lázadásuk miatt. A beatköltők, akik maguk is lázadók voltak, felnéztek a brit romantikus költőkre, mert azok egyes témákat alkalmaztak, amelyeket aztán a saját műveikbe is átvettek, mint például az individualizmus és az érzelmi intenzitás. Mindkét korszakban olyan költők alkottak, akik a társadalom ellen emeltek szót, majd a saját szemük láttára váltak az ellenkultúra kialakulásának tanúivá.
Tantárgy tartalma
1.)  Bevezetés Tájékoztatás a kurzus követelményeiről; témaválasztás az előadásokhoz; órai olvasmányok A romantikai lázadók vs. a Beat-generáció Az esztétikai hasonlóságok megbeszélése és azonosítása, a mozgalmak, fogalmak és jellemzők meghatározása. A preromantikusok, az első és a második generáció meghatározása 2.)  Bevezetés folyt./ Blake and Ginsberg 1 A beatköltők meghatározása: A New York-i, Los Angeles-i és San Franciscó-i iskolák és a Black Mountain költök Az esztétikai hasonlóságok megbeszélése és azonosítása, a mozgalmak, fogalmak és jellemzők meghatározása. https://www.beatdom.com/beat-generation-timeline/ https://writing.upenn.edu/pennsound/x/Ginsberg-Blake.php https://ebsn.eu/ “Songs of Innocence and of Experience” by William Blake https://www.tate.org.uk/art/artists/william-blake-39/blakes-songs-innocence-experience “The Garden of Love” by William Blake https://www.poetryfoundation.org/poems/45950/the-garden-of-love I Went to the Garden of Love by Allen Ginsberg https://youtu.be/OSTpPWc3yok?si=RuOGK8rjI5RtRmMt 3.)  Blake and Ginsberg 2 Reception of The Allen Ginsberg/William Blake “Songs of Innocence and Experience” Album https://bq.blakearchive.org/4.3.eaves “The Sick Rose” by William Blake https://www.poetryfoundation.org/poems/43682/the-sick-rose “I went to a Supermarket in California” by Allen Ginsberg https://www.poetryfoundation.org/poems/47660/a-supermarket-in-california 4.)  Ginsberg- Egy érzelmi időzített bomba “Ginsberg’s Karma” rövid film https://youtu.be/Cl0iH7xUENo?si=bRTeLRZFDEwCbVZt “Howl” by Allen Ginsberg https://www.poetryfoundation.org/poems/49303/howl “America” by Allen Ginsberg https://www.poetryfoundation.org/poems/49305/america-56d22b41f119fI 5.)  Keats és Shelley “From Endymion” by John Keats https://www.poetryfoundation.org/poems/44469/endymion-56d2239287ca5 “On the Sea” by John Keats https://www.poetryfoundation.org/poetrymagazine/browse?volume=71&issue=1&page=45 “Hymn of Pan”by Percy Bysshe Shelley https://www.poetryfoundation.org/poems/45122/hymn-of-pan 6.)  Shelley és Kerouac “Art Thou Pale for Weariness” by Percy Bysshe Shelley https://www.poetryfoundation.org/poems/45115/art-thou-pale-for-weariness “Mont Blanc” by Percy Bysshe Shelley https://www.poetryfoundation.org/poems/45130/mont-blanc-lines-written-in-the-vale-of-chamouni “Desolation Peak” by Jack Kerouac https://jackkerouac.com/blogs/news/desolation-kerouac-wrestling-with-demons-in-desolation-peak 7.)  Wordsworth és a Beat költök “Lines Written in Early Spring” by William Wordsworth https://www.poetryfoundation.org/poems/51001/lines-written-in-early-spring “I Wandered as a Lonely Cloud” by William Wordsworth https://www.poetryfoundation.org/poems/45521/i-wandered-lonely-as-a-cloud “Most Sweet it is” by William Wordsworth https://www.poetryfoundation.org/poems/45530/most-sweet-it-is Wordsworth and the Beat Poets https://www.emptymirrorbooks.com/beat/wordsworth-and-the-beats 8.)  A mozgalom arculatává válás: Kerouac “The Bottoms of my Shoes” by Jack Kerouac https://www.poetryfoundation.org/poems/146979/the-bottoms-of-my-shoes “In my Medicine Cabinet” by Jack Kerouac https://www.poetryfoundation.org/poems/146980/in-my-medicine-cabinet “Useless!Useless!” by Jack Kerouac https://www.poetryfoundation.org/poems/146981/useless-useless “Jack Kerouac the Documentary(1997)” https://youtu.be/1RpDphH0EDI?si=fI_VVjVvhm9DO2zX 9.)  Williams hatása a beatköltőkre “Foreword to Howl” by William Carlos Williams http://www.everyday-beat.org/ginsberg/poems/intro.txt “From Patterson: Book II” by William Carlos Williams https://www.poetryfoundation.org/poetrymagazine/browse?volume=71&issue=1&page=45 “Landscape with the Fall of Icarus” by William Carlos Williams https://poets.org/poem/landscape-fall-icarus 10) O’Hara és a New Yorki iskola “Room” by Frank O’Hara https://www.poetryfoundation.org/poetrymagazine/browse?volume=130&issue=2&page=16 “Why I Am not a Painter” by Frank O’Hara https://allpoetry.com/Why-I-Am-Not-A-Painter “Having a Coke with You” by Frank O’Hara https://allpoetry.com/Having-A-Coke-With-You 11.) A Beat-generáció nőtagjai “Song for Baby-o-Unborne” by Diane Di Prima https://www.poetryfoundation.org/poems/54971/song-for-baby-o-unborn “The Pigs for Circe in May” by Joanne Kyger https://www.poetryfoundation.org/poetrymagazine/browse?volume=108&issue=3&page=33 “Rite” by Anne Waldman https://poets.org/poem/rite Women of the Beat Generation https://www.beatdom.com/women-of-the-beat-generation/ 12.)  Órai esszé A romantika lázadói vs. a Beat-generáció Az esztétikai hasonlóságok megvitatása és azonosítása, a mozgalmak, fogalmak és jellemzők meghatározása. A preromantikusok, az első és a második generáció megvitatása és azonosítása. A New York-i, Los Angeles-i és San Franciscó-i iskolák és a Black Mountain Poets megvitatása és azonosítása. Összefoglalás és értékelés Információ A tanfolyam ütemtervét és további anyagokat a tanfolyam Teams csoportjában találja. Az esszéírás ellenőrző listája az alábbi linken található: https://owl.purdue.edu/owl/general_writing/academic_writing/essay_writing/index.html Az angol tanszékkel kapcsolatos hasznos információk a következő címen érhetők el: https://des.elte.hu.
Számonkérés és értékelés
Követelmények A kurzus olvasmánylistáján szereplő szövegek elolvasása minden óra előtt. - Minikvíz a hét olvasmányairól minden óra elején. - Rendszeres részvétel az órákon. Legfeljebb 3 hiányzás. A 4 hiányzást csak vis major esetén engedélyezheti a tanár egyénileg. Több hiányzás nem tolerálható. - Aktív részvétel az órai megbeszéléseken az olvasottak alapján. - A főfeladatok teljesítése: egy prezentáció és egy tanórai esszé, A főfeladatok fájljainak beküldése e-mailben a miriamg@student.elte.hu címre. Fájlnév formátumban: A családneve_A szerző keresztneve, pl. Smith _Eliot. A késedelmes leadásért minden nap egy ponttal kevesebbet kap, de egy feladat késéséért nem veszíthet 4 pontnál többet. - Az órai prezentáció 5-10 perces. A diákat (lehetőleg PowerPoint) a prezentáció megtartása előtti napon küldje el a megadott e-mail címre. Az órán ne olvassa fel a teljes szöveget, beszéljen szabadon. Az esszé kritériumai: 600 szó (+/- 10%), az esztétikai hasonlóságokra összpontosítson, határozza meg az órán tárgyalt mozgalmakat, fogalmakat és jellemzőket, valamint a romantikus költők (preromantikások, első és/vagy második generáció) hatását a beatköltőkre a közös vonások hangsúlyozásával, konkrét példák segítségével. Értékelés A végső jegy a következő összetevőkből tevődik össze: Mini kvíz: pontok: 11 x 2 = 22 pont Az órán végzett munka (1 pont a jelenlétért, 1 pont az aktív részvételért): 11 x 2 = 22 pont Prezentáció: 25 pont Záró esszé: 25 pont Kiegészítő pontok (a rövid félév miatt): 6 pont Összesen: 100 pont (3 hiányzás esetén 97 pont). 5-es osztályzat: 90-100 pont 4-es osztályzat: 80-89 pont 3-as osztályzat: 70-79 pont 2-es osztályzat: 60-69 pont 1-es osztályzat: 0-59 pont „A vonatkozó hallgatói tanulmányi szabályzat (HKR) szerint a szemináriumi kurzuson megbukott (elégtelen) hallgatónak a vizsgaidőszak első két hetében egy lehetőséget kell biztosítani a javításra. Az oktatóknak a félév elején kiosztandó tanmenetben tájékoztatniuk kell a hallgatókat arról, hogy a hallgatóknak időben jelezniük kell a sikertelen jegy javítási szándékukat. A sikertelen jegy javításának konkrét módját a hallgató kérésére az oktató határozza meg.” Azok a hallgatók, akik a félév utolsó napján bukásra álló jegyet kapnak, a vizsgaidőszak első napján (TBA) online szóbeli vizsgát tesznek. Kellemes félévet kívánok!
Irodalomjegyzék
Kötelező olvasmányok https://www.cambridge.org/core/books/cambridge-introduction-to-british-romantic-poetry/B24B09B9B6566BE57BE453E764119F9E https://www.metmuseum.org/toah/hd/roma/hd_roma.htm https://wwnorton.com/college/english/nael/romantic/welcome.htm https://plato.stanford.edu/entries/aesthetics-19th-romantic/ https://thevinylfactory.com/features/radical-poets-the-story-of-the-beat-generation-in-10-rare-records/ Ajánlott olvasmányok https://romantic-circles.org/ https://wordsworth.org.uk/the-collection/ https://blakearchive.org/

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
anglisztika (BTK-I-BANGL-NBEN) en 6
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
Vendéghallgató (BTK-I-VENDEG-NXEN) en Kötelező
Vissza