Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Néprajzi Intézet
Kód
BBN-NEP-602.6
Cím
Választható tantárgy Tárgyi Néprajzi Tsz. kínálatából: A nemzeti kultúra antropológiája
Tervezett félév
Tavaszi
ECTS
3
Nyelv
hu
Oktatás célja
Az oktatás célja, hogy áttekintést adjon a nemzet, azon belül is a nemzettudat, a nemzeti kultúra kulturális antropológiai kutatási tradícióiról és vizsgálati módszereiről oly módon, hogy az itt elsajátított ismeretek alapján, a hallgatók képesek legyenek – akár alapszakos záródolgozati célzattal – saját, empirikus kutatást is kezdeményezni. A tantárgy célja a nemzettel kapcsolatos legfőbb tudományos és hétköznapi diskurzusok fogalmi és tartalmi szempontú megismerése, elemzése.
Tantárgy tartalma
A nemzet antropológiai kutatásának céljai, módszerei, forrásai sajátosságai. Mi a nemzet? A nemzet konstrukciója. Nemzetfelfogások. Az „elképzelt közösség” és a „kitalált hagyomány”. A nemzet szerepei. A nemzet és a nacionalizmus. A nemzet és az idő. A nemzet és a nyelv, vallás stb. Mi a magyar? Az autosztereotípia. A magyar nemzeteszme története. Nemzetkarakterológia. Mi a magyar? A heterosztereotípia. Hogyan alkotunk képet más nemzetekről, és mások hogyan alkotnak képet rólunk? Helyünk Európában. Magyarok Kelet és Nyugat között. A nemzet külső viszonyítási pontjai. Szimbolikus rivalizálás a nemzetek között. A 18. századi „Völkertafel”-től a „Milyenek a finnek”-ig. Az „idő” nemzetiesítése. Nemzeti hősök és mítoszok. A kontinuitás keresése. Történelmi kultuszok. A „tér” nemzetiesítése. A haza, a szülőföld és az otthon fogalmának jelentésváltozása a modernitás korában. A nemzeti táj – a magyar Alföld – szimbolikus megalkotása. A köztér nacionalizációja: utcanévadások, köztéri szobrok és emlékművek. Nemzeti rítusok. A mindennapi kultúra nemzetiesítése, a nemzeti jelképesítés folyamata. Nemzeti szimbólumok alkotása, átértelmezése, kiselejtezése, revitalizációja. A mindennapi élet nemzeti szimbolikus konnotációi. A társadalmi és politikai rítusok nemzetiesítése). A magas magas kultúra – irodalom, film- és zeneművészet, képzőművészet stb. - nemzetiesítése. A népi kultúra nemzetiesítése. A kultúraépítés „tiszta forrása” Magyarországon: a népi, paraszti kultúra. Társadalmi mozgalmak, a népiség kérdése. A folklorizmus különböző korszakai. A néphagyomány és a nemzeti művelődés kérdése. Nézőpont „alulról”: nemzeti kisebbségek nemzettudata, kisebbségi rítusai. A „kettős identitás” és a „hármas viszonyrendszer”. Egymás mellett létező vetélkedő identitások. Az etnikus paradigma. A „széttöredezett nemzet” a posztmodern korban. A nemzet(i kultúra) dekonstrukciója. A nemzet, mint a belső határképzés alapja. Szubkultúrák nemzetfelfogása. A nemzet, mint áru, design és brand.
Számonkérés és értékelés
A számonkérés és értékelés rendszere: kollokviumi jegy. A hallgatói munka értékelésének alapvonalait az ELTE BTK kari szabályozása rögzíti, mely leszögezi, hogy az átadott tudás és készségek természetére tekintettel az oktató választja ki a hallgatói munka értékelésének eszközeit, A kollokviumi jegy általában írásbeli és/vagy szóbeli munkák értékelése nyomán születik, melyet a hallgató egyénileg vagy egy csoport tagjaként szerezhet meg.
Irodalomjegyzék
Kötelező olvasmányok: A. GERGELY András szerk (2002) A nemzet antropológiája (Hofer Tamás köszöntése). Bp. 2002. http://mek.oszk.hu/06800/06812/ ALBERT Réka (2004) "Te a magyarnak képe vagy, nagy rónaságunk!", avagy a nemzeti tér táji reprezentációja. In: Fehéren, feketén: Varsánytól Rititiig: Tanulmányok Sárkány Mihály tiszteletére 1. szerk.: Borsos Balázs, Szarvas Zsuzsa, Vargyas Gábor. 2004. Bp. 81-95. http://nations.netstudio.hu/sites/nations.hu/files/u1/Albert_Albert.pdf BALI János (2022) A magyar nemzet etnológiája. Bp., ELTE BTK. BEREND T. Iván (1986) Magyarország helye Európában. In: Helyünk Európában. Nézetek és koncepciók a 20. századi Magyarországon I. kötet. Szerk. és vál.: Ring Éva. Bp. 8-38. HOFER Tamás szerk.: A Néprajzi Múzeumban „Magyarok Kelet és Nyugat közt" címmel 1994. november 21-22-én tartott konferencia előadásai Néprajzi Értesítő LXXVII. évfolyam, 1995. http://www.neprajz.hu/neprajzi_ertesito/1995.PDF KÁNTOR Zoltán szerk. (2004) Nacionalizmuselméletek. Szöveggyűjtemény. Budapest. http://adatbank.transindex.ro/belso.php?alk=53&k=5 PAPP Richárd - SZARKA László szerk.: Bennünk élő múltjaink. Történelmi tudat – kulturális emlékezet. Zenta, 2008, Vajdasági Magyar Művelődési Intézet  http://adattar.vmmi.org/konyvek/94/ SOÓS Gábor: Kitalált hagyományok (HOBSBAWM, Eric and Terence RANGER eds. 1983 The Invention of Tradition. London – Cambridge. kötet recenziója) http://ebooks.gutenberg.us/Wordtheque/hu/AAADCF.TXT Szabó Árpád Töhötöm: Látható és láthatatlan terek Kolozsváron. Néprajzi Látóhatár. 2004. 3-4. 87-113. http://szabot.adatbank.transindex.ro/belso.php?k=11&p=1185 Szarka László - Vizi Balázs - Majtényi Balázs - Kántor Zoltán szerk: Nemzetfogalmak és etnopolitikai modellek Kelet-Közép-Európában. Budapest, 2007, Gondolat Kiadó http://www.mtaki.hu/uj_intezeti_kiadvanyok/uj_intezeti_kiadvanyok_20080521_1.html?a=mod#tartalom ZEIDLER Miklós (2011) A revizionizmus hatása a magyar nemzeti identitásra. In: Kultúra, nemzet, identitás. A VI. Nemzetközi Hungarológiai Kongresszuson (Debrecen, 2006. augusztus 23–26.) elhangzott előadások. Szerk.: Jankovics József és Nyerges Judit. Bp. http://mek.oszk.hu/09300/09396/09396.pdf

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
néprajz (BTK-BNÉPR-NBHU) hu 6
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Vissza