Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Néprajzi Intézet
Kód
BBN-NEP-602.8
Cím
A rokonság antropológiája
Tervezett félév
Tavaszi
ECTS
3
Nyelv
hu
Oktatás célja
A szeminárium célja az, hogy bevezetést nyújtson a rokonság antropológiai kutatásának sokszínűségébe és alapvető kérdéseibe. A félév során a hallgatók bevezetést nyernek a leszármazási és házassági rendszereken túl, a szociálantropológiai kutatások kronologikus számbavételének segítségével azokba a kérdésekbe is, amelyek a rokonság jelenségkörének egyéb szempontjaira is rávilágítanak. Olyanokra például, mint a lakóhelyválasztás, az együttműködés, vagy éppen az ember ontológiai státusza. Az előadások során terepmunka adatok bemutatásával magyarázom egy-egy rokonsághoz tartozó jelenség érvényességét. A kurzus során a hallgatók nemcsak előadásokat hallgatnak, hanem önállóan is feldolgozzák a számukra vizsgakövetelményként átadott irodalomjegyzék egy-egy magyar nyelvű szakirodalmát.
Tantárgy tartalma
A rokonság mint kulturális rendszer. A rokonság mint társadalmi rendszer 1. A rokonság mint társadalmi rendszer 2. A rokonság mint leszármazási és politikai rendszer A rokonság mint házassági rendszer A rokonság mint szimbolikus rendszer A kulturalista rokonságkutatás Az „Új rokonságkutatás” 1. Az „Új rokonságkutatás” 2. Alapfogalmak megvitatása (leszármazás, házasság, család stb.) A rokonság ábrázolása és mérése Összefoglalás a félév során megbeszéltek áttekintése
Számonkérés és értékelés
Vizsgakérdések: 1. Mi a leszármazás? Miért fontos a rokonság kutatása során a leszármazás vizsgálata – és miért nem? Hogyan változtak a leszármazásról alkotott elképzelések. 2. Mi a házasság? Miért fontos a rokonság kutatása során a házasság vizsgálata – és miért nem? Hogyan változtak a házasságról alkotott elképzelések. 3. A rokonsági terminológia. Mi a rokoni terminológia? Milyen fajtái ismeretesek, mit fejeznek (leszármazási és házassági kapcsolatok) ezek a típusok? 4. A rokoni szubsztancia. Mi az? Milyen kutatási irányzatokhoz köthető a használata? 5. A matrilineáris leszármazás kérdései. Milyen előnyei és hátrányai vannak? Milyen lakóhelyválasztással járhat együtt? 6. A partilineáris leszármazás kérdései. Milyen előnyei és hátrányai vannak? Milyen lakóhelyválasztással járhat együtt? 7. Mi a kulturalista rokonságkutatás? Milyen módszerek szerint dolgoztak a képviselői? Milyen eredményeket mutattak fel? 8. Mi a rokonság alapegysége, elemi formája? Lévi-Strauss, Radcliffe-Brown, Tönnies. Miért fontos ez a kérdés? 9. A rokonsági csoportok néhány fajtája. Család, ágazat, nemzetség, törzs. Mik a különbségek, hasonlóságok közöttük. 10. Mutassa be a kulturalista rokonság kutatást követő három fontos rokonságkutatási iskola főbb kérdéseit, módszereit.
Irodalomjegyzék
Kötelező olvasmány (ez minden vizsgázó számára kötelező, a vizsgakérdések megválaszolásában az olvasmányok ismerete anyagát is be kell foglalni az 1,2,3,5,6,8,9-es vizsgakérdéseknél) Bodrogi Tibor 1962 Társadalmak születése. Budapest BODROGI Tibor 1977 A magyar és az „uráli rokonsági rendszer” viszonyának kérdéséhez. Népi Kultúra–Népi Társadalom X. 9–33. DUMONT, Louis 2002 Bevezetés két szociálantropológiai elméletbe: leszármazási csoportok és házassági szövetség. Budapest Faragó Tamás 1983  Háztartás, család, rokonság. Jegyzetek a legújabb család- és rokonságkutatási eredmények alapján. Ethnographia XCIV. 216–254. MORGAN, Lewis Henry 1961 Az ősi társadalom. Budapest MORVAY Judit 1966 A had és nemzetség fogalmának körülhatárolása. Ethnographia. LXXVII. 4. 481–493. Fél Edit 1944 A nagycsalád és jogszokásai a komárommegyei Martoson. (Kisalföldi Közlemények I. sorozat 2.) Budapest MORVAY Judit      1956/1981     Asszonyok a nagycsaládban. A mátraalji palóc asszonyok élete a múlt század második felében. 2. kiad. (Néprajzi tanulmányok) Budapest Penavin Olga 1981 A nagycsaládszervezet Szlavóniában. (Kórógyon.) Újvidék LŐRINCZI J. Réka 1980 A magyar rokonsági elnevezések rendszerének változásai. Bukarest YOUNG, Michael – WILLMOTT, Peter 1999 Család és rokonság Kelet-Londonban. Budapest MEAD, Margaret 2003 Férfi és nő. A két nem viszonya a változó világban. Budapest

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
néprajz (BTK-BNÉPR-NBHU) hu 6
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Vissza