Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Néprajzi Intézet
- Kód
- BBN-NEP-603.11
- Cím
- Választható tantárgy Tárgyi Néprajzi Tsz. kínálatából: Tájházi muzeológia és a tájházvezetés gyakorlata
- Tervezett félév
- Tavaszi
- ECTS
- 3
- Nyelv
- hu
- Oktatás célja
- Tájházi muzeológia és a tájházvezetés gyakorlata A kurzus célja, hogy a tájházak, mint speciális szabadtéri múzeumok működtetésének és fenntartásának komplex feladatait bemutassa. Ez kiterjed a muzeológiai, gazdasági, jogi, kommunikációs, marketing és ismeretátadási feladatokra is, noha sok esetben egy alkalmazott dolgozik az intézményben. A kurzus haszna, hogy a komplex tudást igénylő feladatok elsajátításával a néprajzos végzettségű szakemberek egy személyben, szakmailag hitelesen és megfelelően lesznek képesek ellátni a tájházvezetési feladatokat. A kurzus teljesítésének feltételei: részvétel az órákon részvétel a tájházlátogatásokon Min. 10 oldalas szemináriumi dolgozat írása előre megbeszélt, választott témában (pl. tájházak komplex fejlesztése, egy részterület fejlesztési terve, műzeumpedagógiai foglalkozás kidolgozása stb.) Tematika: Február 15. Bevezetés, alapfogalmak, jogi háttér, működés, a tájházak hálózata Február 22. Múzeumok változásai, új múzeumi trendek, társadalmi szerepvállalás Február 29. Kiállítások típusai, tájházi kiállítások, a tájház funkciói Március 7. Muzeológiai nyilvántartásba vétel, feldolgozás, digitalizálás Március 14. A kiállítások komplex megújítása és interpretációja Március 21. Állagvédelem, állományvédelem, a tájház környezete Április 4. Az ismeretátadás lehetőségei, a tájházpedagógia Április 11. Tájházak és közösségek, a tájházak identitásformáló hatása, a Tájházszövetség szerepe Április 18. Kommunikáció, marketing, turizmus és a tájházak Április 25. és május 2. helyett május 10-én és május 17-én hosszabb órák lesznek a tájházak megtekintése miatt Május 10. A Cinkotai Tájház megtekintése, középpontban az épület és a gyűjtemény Május 17. Az Ócsai Tájház megtekintése, középpontban a tájházpedagógia
- Tantárgy tartalma
- Tematika: Február 15. Bevezetés, alapfogalmak, jogi háttér, működés, a tájházak hálózata Február 22. Múzeumok változásai, új múzeumi trendek, társadalmi szerepvállalás Február 29. Kiállítások típusai, tájházi kiállítások, a tájház funkciói Március 7. Muzeológiai nyilvántartásba vétel, feldolgozás, digitalizálás Március 14. A kiállítások komplex megújítása és interpretációja Március 21. Állagvédelem, állományvédelem, a tájház környezete Április 4. Az ismeretátadás lehetőségei, a tájházpedagógia Április 11. Tájházak és közösségek, a tájházak identitásformáló hatása, a Tájházszövetség szerepe Április 18. Kommunikáció, marketing, turizmus és a tájházak Április 25. és május 2. helyett május 10-én és május 17-én hosszabb órák lesznek a tájházak megtekintése miatt Május 10. A Cinkotai Tájház megtekintése, középpontban az épület és a gyűjtemény Május 17. Az Ócsai Tájház megtekintése, középpontban a tájházpedagógia
- Számonkérés és értékelés
- A kurzus teljesítésének feltételei: részvétel az órákon részvétel a tájházlátogatásokon Min. 10 oldalas szemináriumi dolgozat írása előre megbeszélt, választott témában (pl. tájházak komplex fejlesztése, egy részterület fejlesztési terve, műzeumpedagógiai foglalkozás kidolgozása stb.)
- Irodalomjegyzék
- Tájékoztató szakirodalom ALLAN, Judy 2014 A rendezvényszervezés nagykönyve. Akadémiai Kiadó: Budapest ARAPOVICS Mária–BERECZKI Ibolya–NAGY Magdolna (szerk.) 2017 Múzeumi közösségek – Közösségi múzeumok. Múzeumi iránytű 13. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/muzeumi-iranytu-23 2018 Kulturális örökség – múzeumi közösségek. Múzeumi iránytű 15. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/muzeumi-iranytu-26 2019a A kulturális közösségfejlesztés gyakorlata a múzeumokban. Múzeumi iránytű 17. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/20191122muzeumi-iranytu-17 2019b Közösségi alapú működés a múzeumokban. Múzeumi iránytű 21. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/20191122muzeumi-iranytu-21 BERECZKI Ibolya 2010 Kiállítások és kiállítási stratégia a múzeumokban. In: Bereczki I. – Sághi I (szerk.) Múzeumvezetési ismeretek 1. Múzeumi iránytű 8. Szabadtéri Néprajzi Múzeum-Múzeumi Oktatási és Képzési Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/admin/data/file/20130620/muzeumi-iranytu-8.pdf 2013 Erdélyi tájházak. Kriza János Néprajzi Társaság: Noszvaj BERECZKI Ibolya (szerk.) 2018 Tájházi TudásTár I. Tájházaink megújítása – a kiállítási forgatókönyv. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Magyarországi Tájházak Központi Igazgatósága: Szentendre https://tajhazigazgatosag.skanzen.hu/tajhazi-tudastar-1.html BERECZKI Ibolya–NAGY Magdolna (szerk.) 2019 Élmény és tudás. Múzeumi iránytű 25. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/20191223muzeumi-iranytu-25 BERECZKI Ibolya–NAGY Magdolna–SZU Annamária (szerk.) 2019 Szolgáltató múzeum. Múzeumi iránytű 19. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/20190903muzeumi-iranytu-19 BERECZKI Ibolya–NÉPESSY Noémi (szerk.) 2020 Modern múzeumi interpretáció módszertana. Múzeumi iránytű 23. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/20191223muzeumi-iranytu-23 BERECZKI Ibolya–SZABLYÁR Péter (szerk.) 2012 Tájház vezetési ismeretek. Magyarországi Tájházak Szövetsége: Noszvaj BERECZKI Ibolya–SÁGHI Ilona (szerk.) 2010 Múzeumvezetési ismeretek 1. Múzeumi iránytű 8. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/muzeumi-iranytu-19 2010 Múzeumi kommunikáció az oktatás szolgálatában. MúzeumIskola 7. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/20211216muzeumiskola-10 BINNI, Lanfranco–PINNA, Giovann 1986 A múzeum. Egy kulturális gépezet története és működése a XVI. századtól napjainkig. Gondolat Kiadó: Budapest CSERI Miklós 2003 A szabadtéri múzeumok szerepe és lehetőségei a változó világban. Ház és Ember 16. 5–13. https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_SKAN_He_16/?pg=6&layout=s CSESZNÁK Éva 2002 Múzeumi segédlet a Hon- és népismeret iskolai tanításához. Egyetemi diplomamunka: Debrecen DABI-FARKAS Rita (szerk.) 2018 Esélyt a múzeummal. Múzeumi iránytű 16. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/muzeumi-iranytu-25 DÚLL Andrea 2015 Hogyan lesz a múzeum közösségi hely? Környezetpszichológiai alapvetés. Szabadtéri Néprajzi Múzeum: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/admin/data/file/20160119/muzeum-mint-kozossegi-ter_teljes_vizsgalati-terv.pdf ÉBLI Gábor 2009 Az antropologizált múzeum. Typotex Elektornikus Kiadó Kft.: Budapest FANCSALSZKI Noémi (szerk.) 2019 Tájházi TudásTár 2. Tájházaink megújítása – műtárgyvédelem a tájházakban. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Magyarországi Tájházak Központi Igazgatósága: Szentendre https://tajhazigazgatosag.skanzen.hu/tajhazi-tudastar-2.html 2021 Tájházi TudásTár 5. Tájházaink megújítása – válogatott dolgozatok a tájházi képzésekről. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Magyarországi Tájházak Központi Igazgatósága: Szentendre https://tajhazigazgatosag.skanzen.hu/tajhazi-tudastar-6.html FEJŐS Zoltán 2000 Útmutató néprajzi gyűjtemények értelmezésére. In FEJŐS Zoltán (főszerk.): A Néprajzi Múzeum gyűjteményei. Néprajzi Múzeum: Budapest. 9–49. 2004 Fotó és néprajzi muzeológia. Tabula könyvek 6. Néprajzi Múzeum: Budapest FOGHTŰY Krisztina–KESIK Gabriella (szerk.) 2018a Sokszínű múzeumpedagógia I. Múzeumi Iránytű 14.1. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/20190815muzeumi-iranytu-14-1 2018b Sokszínű múzeumpedagógia II. Múzeumi iránytű 14.2. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/20220107muzeumi-iranytu-14-2 FOGHTŰY Krisztina–SZEPESHÁZYNÉ KURIMAY Ágnes (szerk.) 2003 Múzeumpedagógiai tanulmányok I. Gondolat Kiadó: Budapest 2006 Múzeumpedagógiai tanulmányok II. Gondolat Kiadó: Budapest 2009 Múzeumpedagógiai tanulmányok III. Gondolat Kiadó: Budapest JÁRÓ Márta 2001 Megelőző konzerválás múzeumi kiállításokon és raktárakban. Isis: Erdélyi Magyar Restaurátor Füzetek 1. 9–20. http://epa.oszk.hu/00400/00402/00001/pdf/ISIS_2001_009-020.pdf KÁLDY Mária–KÁRPÁTI Andrea–SZIRMAI Anna Linda 2010 Helyzetkép és perspektívák. Múzeumpedagógia Magyarországon. 2008-2009. Országos Múzeumpedagógiai Adatbázis. Múzeumi iránytű 6. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/muzeumi-iranytu-17 KMELLÁR Viktória (szerk.) 2020 Tájházi TudásTár 3. Tájházaink megújítása – hagyományos népi építészeti technológiák. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Magyarországi Tájházak Központi Igazgatósága: Szentendre https://tajhazigazgatosag.skanzen.hu/tajhazi-tudastar-3.html KOLTAI Zsuzsa 2013 A múzeumi kultúraközvetítés változó világa: A múzeumi kultúraközvetítés pedagógiai és andragógiai szempontú vizsgálata. Gondolat Kiadó: Budapest KOVÁCS Judit (szerk.) 1999 Múzeumok a közművelődésért. Pulszky Társaság: Budapest MISZNÉ KORENCHY Anikó (ford.) 2004 Tanulás tárgyakkal – Módszertani útmutató múzeumpedagógusoknak és pedagógusoknak. Budapest NAGYNÉ BATÁRI Zsuzsanna 2014 Tájegység születik. Szabadtéri kiállítások rendezésének kérdései az Észak-magyarországi falu tájegység esettanulmánya alapján. Szabadtéri Néprajzi Múzeum: Szentendre NAGY Magdolna–MÓDLI Éva 2015 Múzeumok és közösségeik – kutatási eredmények. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre PAVLUSKA Valéria 2014 Kultúramarketing. Elméleti alapok, gyakorlati megfontolások. Akadémiai Kiadó: Budapest PRIKLER Szilvia Beatrix (szerk.) 2020 Tájházi TudásTár 4. Tájházaink megújítása – ismeretátadás és múzeumpedagógia. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Magyarországi Tájházak Központi Igazgatósága: Szentendre https://tajhazigazgatosag.skanzen.hu/tajhazi-tudastar-4.html 2023 Útmutató a tájházak műtárgynyilvántartásához és leltározásához. In dr. BERECZKI Ibolya– HEGEDŰSNÉ MAJNÁR Márta–KAPITÁNY Orsolya (szerk.) Tájházi Hírlevél 2023/2. 22-44. Magyarországi Tájházak Szövetsége: Noszvaj https://tajhazszovetseg.hu/wp-content/uploads/2023/09/TH-2022_2_2023.09.18.pdf PUCZKÓ László 2006 A látogatóbarát múzeum elméleti megalapozása. Múzeumi Közlemények Különszám 2009 Magyar Múzeumi Kutatás. Múzeumi Közlemények, tematikus szám. 2009/1. SZEBENYI Péter 1970 Feladatok, módszerek, eszközök. Tankönyvkiadó: Budapest TORMA László 2005 Preventív konzerválás. Bevezetés. Néprajzi Múzeum: Budapest VASÁROS Zsolt 2010 Kiállító-tér. Múzeumi tárlatok kézikönyve. Múzeumi iránytű 7. Szabadtéri Néprajzi Múzeum–Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ: Szentendre https://mokk.skanzen.hu/muzeumi-iranytu-18 VÁSÁRHELYI Tamás 2003 Stratégia a múzeumok közönségkapcsolatainak javítására – siker és kudarc. In LENGYELNÉ KURUCZ Katalin (szerk.) Országos Múzeumi Közművelődési Konferencia. Pulszky Társaság, Budapest. 67–70. WAIDACHER, Friedrich 2011 Az általános muzeológia kézikönyve. Metamuzeológia, történeti muzeológia, elméleti muzeológia. ELTE BTK Művészettörténeti Intézet: Budapest http://arthist.elte.hu/TAMOP_412/2_1_waidacher.pdf WILHELM Gábor 2013 Az új muzeológia fogalmai és problémái. Néprajzi Látóhatár 2. 8–29. https://neprajz.unideb.hu/sites/default/files/upload_documents/wilhelm_gabor.pdf Internetes hivatkozások 1997. évi CXL. törvény a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről felnőttképzésről http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=30818.328032 2003. évi CXXV. törvény az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=76310.286663, 376/2017. (XII. 11.) Korm. rendelet a muzeális intézmények működési engedélyéről. előmozdításáról https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1700376.KOR×hift=fffffff4&txtreferer=00000001.TXT 20/2002. (X. 4.) NKÖM rendelet a muzeális intézmények nyilvántartási szabályzatáról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0200020.NKM 51/2015. (XI. 13.) EMMI rendelet a muzeális intézmények nyilvántartásában szereplő kulturális javak revíziójáról és selejtezéséről https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1500051.emm What’s eating your collection? – A leggyakrabban előforduló műtárgyakat károsító tényezők összesége https://www.whatseatingyourcollection.com/ Múzeumi iránytű sorozat https://mokk.skanzen.hu/modszertani-kiadvanyok1 Tájházi TudásTár sorozat https://tajhazigazgatosag.skanzen.hu/tudastar.html Tájházi Hírlevél folyóirat https://tajhazszovetseg.hu/hirlevelek/ Ajánlott szakirodalom ALEXANDER, Edward 1979 Museums in Motion. An IntroductiontotheHistory and Function of Museums. University of Tennessee Press: Nashville CHAPMAN, Linda H. 1982 A Jövő és a múzeumpedagógia. Múzeumi hírek 52. 54–55. DARVASNÉ MOLNÁR Anna 2006 Mérni a mérhetetlent? Teljesítményértékelés a múzeumpedagógiában. Múzeumi Közlemények 2. 23–29. FOGHTŰY Krisztina–HARANGI Anna (szerk.) 1998 Gyerekek a múzeumban. Adu Print Kft.: Budapest FRAZON Zsófia 2011 Múzeum és kiállítás? Az újrarajzolás terei. Gondolat Kiadó: Budapest KÁLDY Mária 2011 A magyar múzeumi közművelődés és múzeumpedagógia történetéről röviden. In Vásárhelyi Tamás – Kárpáti Andrea (szerk.): A múzeumi tanulás kézikönyve. Typotex Kiadó: Budapest. 26–30. KÁLDY Mária–KÁRPÁTI Andra–SZIRMAI Anna Linda (szerk.) 2010 Helyzetkép és perspektívák. Múzeumpedagógia Magyarországon. 2008-2009. Múzeumi iránytű 6. Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Képzési Központ: Szentendre VÁSÁRHELYI Tamás–SINKÓ István 2004 Múzeum az iskolatáskában. Nemzeti Tankönyvkiadó: Budapest VÁSÁRHELYI Tamás–KÁRPÁTI Andrea (szerk.) 2011 A múzeumi tanulás kézikönyve. Typotex Kiadó: Budapest