Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Néprajzi Intézet
- Kód
- BBN-NEP-603.7
- Cím
- Választható tantárgy Tárgyi Néprajzi Tsz. kínálatából: Projektszeminárium - Néprajzi terepkutatás Gyermelyen
- Tervezett félév
- Őszi
- ECTS
- 3
- Nyelv
- Oktatás célja
- PROJEKTSZEMINÁRIUM NÉPRAJZI TEREPKUTATÁS GYERMELYEN gyakorlat szerdánként 8:15 – 9:45 BBN-NEP-603.7 ELTE BTK Néprajzi Intézet Tárgyi Néprajzi Tanszék 2022/2023/ Oktató: Eitler Ágnes egy. tanársegéd [eitler.agnes@btk.elte.hu] A kurzus célja A szeminárium a Néprajzi Intézet 2022-es nyári gyermelyi terepgyakorlatára [BBN-NEP17-301 Terepkutatás] épül, annak eredményeit dolgozza fel egyéni-, és kisebb témacsoportokban végzett munkán keresztül. A kurzus folyamán a hallgatók megszerzik a néprajzi terepmunka adatainak feldolgozására és elemzésére vonatkozó elméleti és gyakorlati ismereteket. A nyári gyakorlat során elkezdett adatgyűjtésre alapozva az elemzésen és értelmezésen keresztül a saját kutatási eredmény megfogalmazásáig jutnak el. A munkafolyamat az etnográfiai reprezentáció előállításával és a saját hallgatói eredmény nyilvános bemutatásával zárul. A kurzus célja, hogy a hallgatókat egy etnográfiai kutatás teljes folyamatán végigvezesse, ezzel felkészítse őket további önálló néprajzi kutatások (pl. szakdolgozati kutatás) sikeres elvégzésére. A félév során kiemelt hangsúlyt kap a „terepre” való visszatérés, a „tereppel” való kapcsolattartás: először egy rövidebb kiegészítő-ellenőrző terepmunka formájában, majd pedig a kutatás eredményeinek helybeni ismertetésével.
- Tantárgy tartalma
- A FÉLÉV MENETE szeptember 14. A kurzus céljainak, tartalmának, követelményeinek ismertetése Félévi munka ütemezése, feladatok megbeszélése és kiosztása, munkacsoportok beosztása Visszatekintés: a terepkutatás tapasztalatainak felelevenítése szeptember 21. Az elemzés elmélete és módszertana 1. A tapasztalástól az elméletalkotásig – A megalapozott elmélet Kötelező olvasmány Feischmidt Margit (2007) III. Terepjárás. 3. A megalapozott elmélet. In Kovács Éva (szerk.) Közösségtanulmány. Néprajzi Múzeum – PTE-BTK Kommunikáció és Médiatudományi Tanszék. 234–242. Ajánlott olvasmány Glaser, Barney G. – Strauss, Anselm L. (1967) The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Clarke, AE. (2011): Von der Grounded-Theory-Methodologie zur Situationsanalyse, in: Günter Mey – Mruck, Katja (Hg.): Grounded Theory Reader. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. 207-229. szeptember 28. Az elemzés elmélete és módszertana 2. Feladat: Interjúszövegek lejegyzése október 5. Az elemzés elmélete és módszertana 3. Feladat: Interjúszövegek lejegyzése október 12. Az elemzés elmélete és módszertana 4. Feladat: Az lejegyzett interjúszövegek kódolása, kódtérkép elkészítése október 19. Hallgatói beszámoló: az elemzés vezérfonalának bemutatása Közös tervezés: visszatérés a terepre október 21 – 23. Terepmunka Gyermelyen október 26. Visszacsatolás az elméleti keretekhez – saját elmélet megalkotása Terepmunka tapasztalatainak megbeszélése: merre halad tovább a téma? Feladat 1: interjúszövegek lejegyzése, kódolása Feladat 2: a téma szakirodalmának feldolgozása (5 db). november 2. Az etnográfiai reprezentáció Feladat 1: interjúszövegek lejegyzése, kódolása Feladat 2: a téma szakirodalmának feldolgozása (5 db) Feladat 3: saját elmélet kidolgozása november 9. Saját eredmények bemutatása, közös megbeszélése, javaslattétel a javításra Feladat: A hallgatói munkák első változatának elkészítése november 16. Hallgatói beszámoló Feladat: A hallgatói munkák javított változatának megbeszélése november 23. A hallgatói munkák, eredmények végleges változatának bemutatása, megbeszélése a szeminárium keretei között november 30. A hallgatói munkák nyilvános bemutatása az ELTE BTK Néprajzi Intézetében a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából tartott rendezvényen december 7. Félév zárása: közös esti ádventi forraltborozás december 16. péntek (?) Eredményeink bemutatása Gyermelyen
- Számonkérés és értékelés
- Követelmények Rendszeres óralátogatás (max 3 hiányzás megengedett) Szemináriumi hallgatói beszámolók teljesítése (okt. 12.; november 23.) Részvétel a félévközi terepmunkában (október 21–23.) Hallgatói munka elkészítése Részvétel a kutatás eredményeinek nyilvános bemutatásában (Magyar Tudomány Ünnepe ELTE; Gyermely)