Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Néprajzi Intézet
Kód
BBN-NEP11-232
Cím
Társadalomnéprajz 2.
Tervezett félév
Tavaszi
Meghirdetve
2023/24/2
ECTS
3
Nyelv
hu
Oktatás célja
A hallgatók a kurzus keretében áttekintik a 20. századi gazdasági, politikai és társadalmi folyamatok hatását a falusi és városi közösségek életére. Figyelemmel kísérik a változásokat, a társadalmi mobilitás, a migráció az értékrend és a mentalitás alakulását. Kitekintést kapnak a 21. század folyamatait felé, tájékozódnak a kortárs társadalomnéprajzi kutatás témái, terepei és problémáit illetően. A kurzus formája szeminárium: a hallgatók tevékeny részvételén, egyéni és csoportos műhelymunkáján alapul.
Tantárgy tartalma
BEVEZETÉS 1. A kurzus céljainak, tartalmának, követelményeinek ismertetése 2. Bevezetés: társadalomnéprajzi jelenkutatások, a közösség fogalma I. Társadalmi változások a parasztság körében a 20. század második felében 3. Kelet-Európa a parasztság után: Földosztás, kollektivizálás, mobilitás, migráció, átrétegződés. 4. A paraszti polgárosodás elmélete(i) 5. Falusi életvilágok átalakulása a 20–21. század fordulóján. Rendszerváltás, földkárpótlás, privatizáció II. Intézmények hatása a falusi, kisvárosi közösségek kultúrájára, életmódjára, gondolkodására, gazdálkodására, nevelési stratégiáira 6. Az oktatási- és egészségügyi intézmények: óvoda, iskola, egészségügyi személyzet 7. Egyházak. Papok, lelkészek, egyházi testületek, vallásos társulások a falusi társadalomban. A vallás szerepe az egyéni, közösségi életben III. Munkakultúra. Munkaformák, munkaszervezet, munkamegosztás, a termelés és az elosztás kérdése a gazdasági antropológiában 8. Munkaszervezet, munkaformák, együttműködés a falusi társadalomban 9. Munka a változó időben. Történeti távlatok, kortárs értelmezési lehetőségek 10. Munka, migráció, globalizáció 11. Krízishelyzetek, peremhelyzetek: szegénység, kiszolgáltatottság, válság megélése
Számonkérés és értékelés
A gyakorlat formájában tartott kurzus látogatásköteles, a félév során három hiányzás megengedett. Rendszeres felkészülés, minden alkalomra a közös feldolgozásra kiadott irodalom értő olvasása, aktív részvétel annak órai megvitatásában. A félév során egy alkalommal rövid, beszélgetésindító bevezetés elkészítése, a beszélgetés moderálása. Tartalom: az adott óra közös feldolgozásra kiadott tétele, és egy hozzá kapcsolódó, az ajánlott olvasmányok közül szabadon választott irodalom. Munkaforma: páros munka. Figyelem: a témakör bemutatói felelősek az adott óra kötelező olvasmányainak online elérhetővé tételéért! A letöltött, scannelt, vagy jó minőségben fényképezett anyagokat a Moodle felületen teszik közzé min. egy héttel az alkalom előtt. Segédlet: Olvasmányok feldolgozásához_Moderálás [Moodle] Kutatási terv elkészítése egy szabadon választott témakörhöz kapcsolódóan. Figyelem: a választott témakör nem egyezhet meg az olvasmány feldolgozására választott óra tematikájával! Terjedelem: 5–6 oldal. Segédlet:  [Moodle] Zárthelyi dolgozat eredményes teljesítése.
Irodalomjegyzék
Becze Szabolcs (2010) Közösségtanulmány: diszciplínák árnyékában. Aetas, 25, 1, 144–164. Sárkány Mihály (2014) [1972] A társadalomnéprajzi jelenkutatások. In Uő.: Társadalom és gazdaság. Válogatott szociálantropológiai írások. [összeáll.: Vargyas Gábor] Budapest: L’Harmattan – MTA BTK Néprajztudományi Intézet. 87–95. Kovács Teréz (2012) Paraszttalanítás Magyarországon. In Bögre Zsuzsanna – Keszei András – Ö. Kovács József (szerk.): Az identitások korlátai. Traumák, tabusítások, tapasztalattörténetek a II. világháború kezdetétől. Budapest: L’Harmattan. 133–142. Ispán Ágota Lídia (2012) „Én szerintem megkóstoltam mind a kettőt”. A foglalkozás átrétegződése Leninváros környéki falvakban. In Bögre Zsuzsanna – Keszei András – Ö. Kovács József (szerk.): Az identitások korlátai. Traumák, tabusítások, tapasztalattörténetek a II. világháború kezdetétől. Budapest: L’Harmattan. 169–180. Szelényi Iván (1992) Harmadik út? Polgárosodás a vidéki Magyarországon. Budapest: Akadémiai Kiadó. 51–119. (1–4. fejezet). Juhász Pál (1991) Polgárosodás. Századvég, 2–3, 181–183. Márkus István (1992) Az ismeretlen főszereplő. In Uő.: Az ismeretlen főszereplő. Budapest: Szépirodalmi könyvkiadó. 267–304. Kotics József (2011) Újjáéledő paraszti mentalitás? A reprivatizáció hatása a gazdálkodói stratégiákra és habitusokra. In Vargyas Gábor (szerk).: Párbeszéd a hagyománnyal. A néprajzi kutatás múltja és jelene. Pécs – Budapest: L’Harmattan – PTE Néprajz-Kulturális Antropológia Tanszék. 167–181. Juhász Pál (2005) A falusias terek gazdasági, társadalmi és politikai gondjairól. Erdélyi Társadalom 3, 2, 23–42. Virág Magdolna (1995) Gyermek és iskola. Az iskola, az iskolában szerzett tudás helye egy mezőségi falu értékrendjében. In T. Bereczki Ibolya (szerk): Gyermekvilág a régi magyar falun: Az 1993. október 15–16-án Jászberényben és Szolnokon rendezett konferencia előadásai. A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Múzeumok Közleményei 50, 381–392. Deáky Zita (2009) Közegészségünk miseriái – köztisztasági kérdések Magyarországon a 19. század végén. In Juhász Katalin (szerk): Tiszta sorok: Tanulmányok a tisztaságról és a tisztálkodásról. Budapest: MTA Néprajzi Kutatóintézet – Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény – L'Harmattan Kiadó. 74–86. Iancu Laura (2013) Vallás Magyarfaluban. Néprajzi vizsgálat. Budapest: L’Harmattan. 169– 201.; 351–365. (Vallási szocializáció, Kultuszterek). Gábor (2019) Vezetők és vezetettek. Társadalmi rétegek, nemek, életkori csoportok és szerepek egy laikus vallási társulatban. In Jakab Albert Zsolt – Peti Lehel (szerk.): Aranymadár. Tanulmányok Tánczos Vilmos tiszteletére. Kolozsvár: Kriza János Néprajzi Társaság – BBTE Magyar Néprajz és Antropológia Intézet – Erdélyi Múzeum-Egyesület. 195–207. Szabó Árpád Töhötöm (2009) Kooperáló közösségek. Munkavégzés és kapcsolatok a falusi gazdálkodásban. Marosvásárhely: Mentor Kiadó. 103–149. (A társulások és a társasmunkák osztályozási lehetőségei). Szabó László (1968) Munkaszervezet és termelékenység a magyar parasztságnál a XIX–XX. században. A Damjanich János Múzeum Közleményei 15–18, 9–33. (I. A munkaeszközök és munkaszervezet). Kocka, Jürgen (2001) Az európai történelem egyik problémája: a munka. Korall 5–6, 5–17. Keszeg Vilmos (2019) Munkába járni. Intézmény-, munkaantropológiai vázlat. In Jakab Albert Zsolt – Peti Lehel (szerk.): Aranymadár. Tanulmányok Tánczos Vilmos tiszteletére. Kolozsvár: Kriza János Néprajzi Társaság – BBTE Magyar Néprajz és Antropológia Intézet – Erdélyi Múzeum-Egyesület. 945–983. Turai Tünde (2018) Hierarchiák fogságában. Kelet- és közép-európai nők a globális idősgondozói ellátórendszerben. Budapest: Balassi Kiadó – MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont. 231–255. (Migráció a kelet- és közép-európai ápolónők életútjában). Papp Árpád (2015) Kubikosok a Holdon. In Turai Tünde (szerk.): Hármas határok néprajzi értelmezésben. Budapest: MTA BTK Néprajztudományi Intézet. 192–204. T. Vörös Balázs Váróterem. A válság kultúrája egy erdélyi ipartelepen. (Dokumentumfilm) 61. Kemény István (1992) A szegénységről. In Uő.: Szociológiai írások. Szeged: Replika. 79–84. Durst Judit "Bárók”, patrónusok versus „komák”: Eltérő fejlődési utak az aprófalvakban. In Váradi Mónika Mária (szerk.): Kistelepülések lépéskényszerben. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó. 232–280.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
néprajz (BTK-NEPRAJZ-TMIN-NBHU) hu 6 Kötelező 2/3
néprajz (BTK-BNÉPR-NBHU) hu 6 Kötelező 2/3
néprajz (BTK-NEPRAJZ-DMIN-NBHU) hu 6 Kötelező 2/3
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Vissza