Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Néprajzi Intézet
Kód
BBN-NEP11-254
Cím
Magyar és összehasonlító folklór 4.
Tervezett félév
Tavaszi
ECTS
3
Nyelv
hu
Leírás
te_kód: BBN-NEP11-254 kurzuskód: BBN-NEP11-254
Oktatás célja
A szeminárium célja, hogy a hallgatók az előadáson megismert főbb témákban saját maguk végezzenek szövegfolklorisztikai kutatómunkát magyar archívumokban. A munka közben megtanulják, hogyan tájékozódjanak a folklór archívumok rendszerezett anyagai között, képesek lesznek kéziratok átírására, azok kontextualizálására és a transzkripció után a folklorisztika korábbi kutatási eredményei között elhelyezni az anyagot. További cél, hogy a feltárt anyag tükrében saját kérdéseket fogalmazzanak meg és a szakirodalom segítésével megtalálják a lehetséges válaszokat, amelyeket logikus érvrendszer keretén belül mind szóban, mind írásban képesek legyenek bemutatni a szemináriumi órán.  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ A női lét traumái a népballadákban Magyar és összehasonlító folklór 4./ Népköltészet 3. (2022–2023/2) ELTE BTK Folklore Tanszék A kurzus típusa: gyakorlati szeminárium A kurzus kódjai: BBN-NEP11-254, BBN-NEP-503.12, BBN-FOL11-223 Leírás: A kurzus célja, hogy betekintést nyújtson egy folklórműfaj, a népballada primer és szekunder irodalmába. A félév során tanulmányokon keresztül tekintjük át a hazai balladakutatás történetét, különösképpen azokat a tanulmányokat, amelyek a ballada és a tragikum kapcsolatával, a balladával mint női műfajjal vagy éppen a balladai homály kérdéskörével foglalkoznak. Ezzel párhuzamosan minden órán közelebbről megismerkedünk egy-egy népballada variánsaival is. A primer szövegek elemzéséhez a folklorisztika módszertana mellett az irodalomtudomány és a traumaelméletek megközelítésmódjait is alkalmazzuk, így közelítve a szűkebb témánkhoz, hogy miként lehet (elsősorban női) traumaszöveg a népballada.  Tematika: Bevezetés: az óra menete, követelmények, hogyan készítsünk “értő jegyzetet”? Ballada fogalomtár előkészítése febr. 28. Ballada fogalomtár összeállítása márc. 7. Katona Imre tanulmánya + Julia szép leány: A mennybevitt lány balladaszövege márc. 14. Küllős Imola és Lanczendorfer Zsuzsanna tanulmánya + Molnár Anna: Az elcsalt asszony balladaszövege  márc. 21. Rudasné Bajcsay Márta tanulmánya + Fehér László balladaszövege márc. 28. Paul Zumthor tanulmánya + Kádár Kata ballada szövege és hangfelvétel ápr. 4. Menyhért Anna tanulmánya + Sára asszony balladaszövege  ápr. 11. Eddigiek összefoglalása + Szabó Vilma: A gyermekgyilkos leányanya népballadája ápr. 18. Liszka József tanulmánya + Kőmíves Kelemenné balladaszöveg és hangfelvétel  ápr. 25. Olosz Katalin tanulmánya + Kálnoki Zsófika: A halálra rugdalt feleség népballadája máj. 2. Kallós Zoltán bevezetője + Farkas Julcsa: A cséplőgépbe esett lány balladája máj. 9. Lanczendorfer Zsuzsanna tanulmánya + Dely Mári balladája máj. 16. Összefoglalás máj. 23. Konzultáció, jegyek megbeszélése máj. 30. Követelmények: A hallgatók minden héten “értő vázlattal” érkeznek a szemináriumi órákra, ezek alapján kerül átbeszélésre a heti tanulmány. A félév végén szemináriumi dolgozat helyett az értő vázlatokból vagy egy záróvizsga tételnek megfelelő összefoglaló vázlatot kell beadniuk vagy egy, a félév során elhangzottakat összegző infografikát szerkeszteniük. A kurzus során maximum 3 hiányzás megengedett. Kötelező olvasmányok: GLÜCH Csaba-LANCZENDORFER Zsuzsanna: A vérző liliom: Dely Mári balladája a néphagyomány és a költészet tükrében, Győr, 2003. KALLÓS Zoltán: Új guzsalyam mellett, Bukarest, Kriterion Könyvkiadó, 1973. KATONA Imre: Ballada. A magyar folklór, Budapest, 1998, 184–220. https://www.szaktars.hu/osiris/view/voigt-vilmos-szerk-a-magyar-folklor-osiris-tankonyvek-1998/?pg=186&layout=s KÜLLŐS Imola: Női műfajok, nemi szerepek a magyar közköltészetben és a folklórban, Magyar Művészet, 2017/1, 52–62. http://www.magyar-muveszet.hu/upload/userfiles/2/publications/201801/pdf/MM2017_1belivek_kepnelkul_07_kullos_imola.pdf LANCZERDORFER Zsuzsanna: Nők a magyar népballadákban.  “Újrakezdés és újratervezés” XXI. Apáczai-napok Konferencia kötete, Széchenyi István Egyetem, 2017, 149–154. http://www.drlanczendorferzsuzsanna.hu/tanulmanyaim.html LISZKA József: Hol ringtak a bölcsők? Kérdések és válaszkísérletek a Kőműves Kelemenné balladájával kapcsolatban, Határvidékek. Határok és határtalanságok az összehasonlító folklorisztika és etnológia szempontjából. Komárom-Somorja, 2016, 285–311. https://library.hungaricana.hu/hu/view/Somorja_ForumIntezet_Sk_025/?pg=297&layout=s&query=hol%20ringtak MENYHÉRT Anna: Személyes olvasás. Elmondani az elmondhatatlant. Trauma és irodalom, Budapest, Ráció, 2008, 11–29. http://www.menyhertanna.hu/wp-content/uploads/2013/09/trauma_1fejezet.pdf Ne mondd anyám, főd átkának. Dimény Mózesné Szabó Anna énekei, Szabéd, 1895–1896, Rédiger Ödön gyűjtését Kanyaró Ferenc hagyatékából, bev., jegyz. OLOSZ Katalin, Kolozsvár, Kriza János Néprajzi Társaság, 2009, 7–43. http://kjnt.ro/szovegtar/pdf/KKonyvtar_2009_OloszK_kozzeteszi_Ne-mondd-anyam RUDASNÉ BAJCSAY Márta: Folyosóról folyosóra. A variánsok útvesztői között, Budapest, 2016, 196–211. https://idi.btk.pte.hu/dokumentumok/disszertaciok/rudasnebajcsaymartaphd.pdf ZUMTHOR, Paul: A hang poétikája, Helikon 31/1–2., 1985, 15–24. https://adt.arcanum.com/hu/view/HELIKON_1985/?query=zumthor&pg=16&layout=s
Tantárgy tartalma
A félév tematikája: A hősepika mint kutatási probléma. Világ-, társadalom- és hőskép a hősepikában. A „lokális’ epika iránti érdeklődés a romantika korában, eszmetörténet (James Macpherson). A formula fogalma az epikában, a Homérosz-problematikából kiágazó elméletek. (F. A. Wolf, Albert B. Lord, Milman Parry) A hősepika fejlődési fokozatai, esztétikai bevezetés. A nemzeti hősepika kutatásának kérdései, a magyar hősepika keresése. Sztereotip formulák. A harc motívumai. Szent László kerlési kalandja, Molnár Anna. Kerekes Izsák balladája. A ballada műfajának definiálása, kialakulásáról szóló elméletek, fejlődése, sajátosságai. A kuruc balladák (Riedl Frigyes cáfolata – Thaly Kálmán). A nemzetközi és magyar balladakutatás főbb kérdései, elméletei, eredményei, balladatipológia. A magyar népballadák történeti rétegei (régi és új stílusú népballadák, ponyvaballadák). Azonos témák széphistóriai és a balladai megfogalmazása. Antik témák. A magyar népballadák táji tagolódásának vázlata. A magyar népballadák főbb tartalmi-tematikus csoportjai. A népballada tanulásának, előadásának alkalmai, módja, funkciói. Népballada és egyéniségkutatás (Albert Ernő, Kallós Zoltán, Ráduly János, Seprődi János, Pozsony Ferenc). A népballada poétikai és stilisztikai sajátszerűségei (szerkezet, motivika, formulák, verselés), szöveg és dallam viszonya (érintőlegesen). A népballada esztétikuma: hősök, tragikum és komikum. A verses epika kései, átmeneti formái: históriás énekek, hírversek. A verses epikai alkotások (históriás énekek, széphistóriák, népballadák és ponyvaballadák, képmutogatók, Bänkelsang). Kitekintés. A betyárballadák. Költészettörténeti előzmények, stílus. A lokális ballada.
Számonkérés és értékelés
A hallgatók kiselőadást tartanak a tematikához kapcsolódó, önállóan feldolgozott témából. A félév második felében pedig archívumi anyagon alapuló, problémacentrikus dolgozatot adnak le 6-7 oldalas terjedelemben. Az értékelés szempontjai a következőek: Értékelés 1. Formai követelmények (a dolgozat tagoltsága, a szövegek átírása, jegyzetapparátus következetessége [bibliográfia és lábjegyzetek). 2. Stilisztika (a dolgozat stílusa) 3. Néprajzi szakterminológia, következetesség. Szaktudományos művek használata, eredményeinek értő beépítése a dolgozatba. 4. Önálló kérdésfelvetés és érveken alapuló válasz. A dolgozat eredményeinek összegzése, a szintézis megfogalmazásának sikere, amely saját szavakkal, nem mástól vett idézettel történik. 5. Kritikai képesség. A korábbi, a témájához kapcsolódó szakirodalmi eredmények értő ütköztetése a feldolgozott anyaggal, az érvelés logikája, konzekvevns mivolta.
Irodalomjegyzék
HŐSEPIKA, VERSES HISTÓRIÁK Kötelező olvasmányok DEMÉNY István Pál: A magyar szóbeli hősi epika. Csíkszereda, 1997. JUNG Károly: Bartók találkozik a délszláv verses (hős)epikával (is). http://epa.oszk.hu/01000/01014/00029/pdf/051.pdf KATONA Imre: Szilágyi és Hajmási története. In Még nincs vége a dalnak. Írások a drávaszögi, szlavóniai, bácskai és temesközi magyar folklórról. Budapest, 2006. 65–85. LÁSZLÓ Gyula (1993): A Szent László-legenda középkori falképei. Tájak–Korok–Múzeumok Könyvtára 4. szám, Budapest MELETYINSZKIJ, Je. M.: Az epikus népköltészet. Folcloristica 1. (1971). 13–104. (A 19–37. o., a hősmeséről szóló rész nem!) VOIGT Vilmos: A magyar hősi epika összehasonlító kutatási problémái. Népi Kultúra – Népi Társadalom VIII. (1975) 237–260. VOIGT Vilmos: A középkori epika néprajzi távlatai. In SZÉKELY György (szerk.): Eszmetörténeti tanulmányok a magyar középkorról. Budapest, 1984. 165–180. VOIGT Vilmos: Hősepika. In VOIGT Vilmos (szerk.): A magyar folklór. Budapest, 1998. 149–183. ZSIRMUNSZKIJ, V. M.: Kelet és Nyugat irodalmi kapcsolatai és az epikus költészet fejlődése.       In: LENGYEL Béla (szerk.): Összehasonlító irodalomtörténeti szöveggyűjtemény. Budapest, 1977. 68–89. A Világirodalmi Lexikon vonatkozó szócikkei: archaikus hősepika, Child-ballada, cigányrománc, cowboyballada, epika, epikus ének, epikus ismétlés, epikus törvények, hősi ballada, hősköltészet, hősepika, hősének, ponyvaballada, táncballada, történeti ballada, városi ballada, vígballada stb. NÉPBALLADA Kötelező olvasmányok FARAGÓ József: Virágok vetélkedése. Bukarest, 1986. 5–72. És a szövegek ismerete. FARAGÓ József–RÁDULY János: A népballadák egy romániai magyar falu mai köztudatában. Ethnographia 80. (1969) 504–513. KALLÓS Zoltán–SZABÓ T. Attila: Balladák könyve. Bukarest, 1970. (Csak ez a kiadás!) Bevezetőjét ld. Szabó T. Attila Nyelv és irodalom Válogatott tanulmányok, cikkek. Bukarest, 1981. 442–481. KATONA Imre: Ballada. In (VOIGT Vilmos szerk.): A magyar folklór. Budapest, 1998. 184–220. KESZEG Vilmos: A lokális ballada: beszédmód és kontextus. In Andrásfalvy Bertalan et alii (szerk.): Az idő rostájában 3. Tanulmányok Vargyas Lajos 90. születésnapjára. Budapest, 2004. KLANICZAY Tibor: A magyar népballada és Európa. In: Pallas magyar ivadékai. Budapest, 1985. KRÍZA Ildikó: Epikus énekköltészetünk a századfordulón. Ethnographia 94. 1983. 207–215. KRÍZA Ildikó: Legendaballada. In (VARGYAS Lajos főszerk.): Magyar néprajz nyolc kötetben V. Magyar népköltészet. Budapest, 1988. 372–380. KRÍZA Ildikó: A népballada kutatás története. In (VARGYAS Lajos főszerk.): Magyar néprajz nyolc kötetben V. Magyar népköltészet. Budapest, 1988. 267–277. KRIZA János: Vadrózsák In (VOIGT Vilmos szerk.): Magyar folklór szöveggyűjtemény I. Budapest, 2005. 111-171. (balladákra vonatkozó részek) KÜLLŐS Imola: Balladaszüzsék és -típusok legrégibb kéziratos feljegyzései. In (ANDRÁSFALVY Bertalan et alii szerk.): Az idő rostájában 3. Tamulmányok Vargyas Lajos 90. születésnapjára. Budapest, 2004. 265–294. LANCZENDORFER Zsuzsanna–GLÜCH Csaba: A vérző liliom: Dely Mári balladája a néphagyomány és a költészet tükrében. Győr, 2003. Tanulmány: http://www.spanyolnatha.hu/archivum/2009-tel/30/gyori-csudak/gyilkossag-es-ballada/2288/ OLOSZ Katalin (k.a.): Ne mondd, anyám, főd átkának. Dimény Mózesné Szabó Anna énekei Szabéd, 1895–1896. Kolozsvár, 2009. 7–41. POZSONY Ferenc: Álomvíz martján. Fekete-ügy vidéki magyar népballadák. Bukarest, 1984. (bevezetés 5–60. old.) RÁDULY János: Kibédi népballadák. Bukarest, 1975. RUDASNÉ BAJCSAY Márta: Folyosóról folyosóra. A variánsok útvesztői között. (Bevezető fejezet). Budapest, 2016. TAKÁCS Lajos: Paraszti históriaköltészet. In (VARGYAS Lajos főszerk.): Magyar néprajz nyolc kötetben V. Magyar népköltészet. Budapest, 1988. 381–397. VARGYAS Lajos: A magyar népballada és Európa. II. kötet Budapest, 1976. (a balladatípusok ismerete) VOIGT Vilmos: Van-e társadalmi konfliktus a népballadában? MTA Nyelv-és Irodalomtudományi Osztályának Közleményei 32. (1980). 381–392. VOIGT Vilmos: Események jelei a magyar népballada-címekben. http://epa.oszk.hu/01200/01273/00001/pdf/20030704120701.pdf
Ajánlott irodalom
A szemináriumi munkához szükséges ajánlott irodalom és segédanyag ismertetésére az első órán kerül sor.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
folklorisztika (BTK-BMAGY-MAGYFOLKLOR-NBHU) hu 6 Kötelező 2/3
néprajz (BTK-BNÉPR-NBHU) hu 6 Kötelező 2/3
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Vissza