Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Néprajzi Intézet
Kód
BBN-NEP17-272
Cím
Magyar és összehasonlító folklór 6.
Tervezett félév
Tavaszi
ECTS
3
Nyelv
hu
Leírás
BBN_NEP17-272 Magyar és összehasonlító folklór A néprajzi, társadalomkutatási élmény értelmező közvetítése, bemutatása, megmutatása, szavakbafoglalása, átadási módjai. A folklór esztétikai elméleti kerete, a néprajzi tudományosság,  folklór elméleti keret lehetőségei, értelmezési módjai és ennek írásos, szóbeli bemutatása Az órák célja a terepmunkák, a kutatási adatbázisok értelmezésbe foglalásának megkísérlése. A célorientált, fókuszált kutatás, és e kutatás koherens bemutatása. Az óra a társadalomtudományos problémafelvetést, probléma tárgyalását, a többpólusú érvelést, az inkoherenciák összeférhetőségének megragadását, a hipotézis, tézisalkotást, és a tudományos munka célkitűzéseit helyezi középpontba. Az órák során igyekszünk megtanulni rákérdezni és rákeresni adott témákra, illetve rávilágítani tudományos problémákra úgy, hogy a társadalomtudományunkat a társadalom szolgálatába állítjuk, és az igazságok keresésének szenteljük. A reflektált, értelmező, "kritikai" olvasás, írás és a tudományos beszédmód tanulása. Megtanulni a különféle szövegmodalitásokat és a tendenciózusság felismerését, illetve ennek az etikai következményeivel számot vetni. Felismerni a néprajzi jelenből beszélő örökségvédelem memutatását, a mitizáló kultúratudományt és a korszakonként mást és mást “áltudományosnak”, propagandának, fakenewsnak, newslorenak, tudományos conteóknak és “valósnak” tartott regiszterváltásokat. Megkülönböztetni az értékközpontú hagyományőrző néprajzi attitűdöt és a reflektált, többpólusú, dilemma-orientált tudományos keretek, kérdések, és konklúziók keresési útjait. Követelmények: 1.       Aktív, participatív jelenlét                                                  5 pont . 2.   HÁROM  féloldalas írásbeli beadandó félév közben •       A problémafelvetés felismerése egy választott tanulmányban •    A terep kihívásai (korábbi, jelenlegi, bármely eddigi terepmunka tapasztalatnak a keresési, élménybeli és legfőképpen az “átadási” kihívásai) •       Az elemzés: elmélet, tudományos érvelés, levezetés, a módszerek •      A tudományos szöveg célja:  tézis alkotás (egy konkrét példán illusztrálva), a konklúziók levonása.  A kérdéstől, a módszertanon át a következtetésig, 3. Három külön 9 perces videó-bemutató beszéd gyakorlat a következő választható témákból     5.p - Egy megbeszélés szerint kiválasztott tanulmány értelmező bemutatása - A 20-21. századi mesekutatás paradigmaváltásai (szintézis) - Egy lehetséges tudományos munka, kutatás, dolgozat bemutatása: fiktív, vagy valós.  (saját munkafolyamatról való reflektált beszéd a munka kérdésére és céljára fókuszálva) KÖTELEZŐ IRODALOM  1. Körtvélyesi Zsolt (2018) Bevezetés a tudományos szöveg írásába, Eötvös Kiadó.  https://tatk.elte.hu/dstore/document/160/Kortvelyesi_Bevezetes_a_dolgozatirasba.pdf 2. A DISKURZUSELEMZÉS MÓDJA ÉS ÉRTELME (GLÓZER RITA) http://mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/index8dbc.html?option=com_tanelem&id_tanelem=841&tip=0
Oktatás célja
Kompetenciák: Felkészíteni a hallgatókat a kulturális örökség, hagyományozódás különböző módjára és ennek célközönség, kontextusfüggő bemutatására. A nemzeti és a világ kultúráinak tudományos szemléletű megismerése iránti érdeklődés felkeltésére, kielégítésére, a diákok ismeretszerző és alkalmazó képességének kiművelésére. . A tudományos strukturálás, osztályozás képessége és kritikai megértése. A tudományos konstrukciók kritikai értése. Narratológiai és diskurzus-elemzés kifejlesztése, enenek elemzése, kontextualizálás készsége.
Tantárgy tartalma
BBN_NEP17-272 Magyar és összehasonlító folklór A néprajzi, társadalomkutatási élmény átadása, leírhatósága, szavakba foglalása, közvetítése. A folklór esztétikai elméleti kerete, a néprajzi tudományosság,  folklór elméleti keret lehetőségei, értelmezési módjai és ennek írásos, szóbeli bemutatása Az órák célja a terepmunkák, a kutatási adatbázisok értelmezésbe foglalásának megkísérlése. A célorientált, fókuszált kutatás, és e kutatás bemutatása. Ugyanakkor: emeltebb szinten, fokozatosan a reflektált olvasás, írás és a tudományos beszédmód tanulása. Megtanulni a különféle szövegmodalitásokat és a tendenciózusság felismerését, illetve ennek az etikai következményeivel számot vetni. Felismerni a néprajzi jelenből beszélő örökségvédelem memutatását, a mitizáló kultúratudományt és a korszakonként mást és mást “áltudományosnak”, propagandának, fakenewsnak, newslorenak, tudományos conteóknak és “valósnak” tartott regiszterváltásokat. Megkülönböztetni az értékközpontú hagyományőrző néprajzi attitűdöt és a reflektált, többpólusú, dilemma-orientált tudományos keret, kérdés, és konklúzió keresését. z óra a társadalomtudományos problémafelvetést, probléma tárgyalását, a többpólusú érvelést, az inkoherenciák összeférhetőségének megragadását, a hipotézis, tézisalkotást, de leginkább a tudományos munka célkitűzéseit helyezi középpontba. Az órák során igyekszünk megtanulni rákérdezni és rákeresni adott témákra, illetve rávilágítani tudományos problémákra úgy, hogy a társadalomtudományunkat a társadalom szolgálatába állítjuk, és az igazságok keresésének szenteljük. Az óra remélhetőleg felkészíti a hallgatókat a kulturális örökség, hagyományozódás tanítására, a nemzeti és a világ kultúráinak megismerése iránti érdeklődés felkeltésére, kielégítésére, a tanulók ismeretszerző és alkalmazó képességének kiművelésére. . A tudományos strukturálás, osztályozás képessége és kritikai megértése. A tudományos konstrukciók kritikai értése. Narratológiai elemzés, kontextualizálás készsége.
Számonkérés és értékelés
1.       Aktív, participatív jelenlét, vagy online jelenlét bekapcsolt kamerával                               5p. 2. Négy  féloldalas írásbeli beadandó félév közben                                 5p. •       A problémafelvetés felismerése egy választott tanulmányban •       A terep kihívásai •       tudományos érvelés, levezetés, következtetés •       tézis alkotás (egy konkrét példán illusztrálva)   3.  9 perces videó-bemutató beszéd gyakorlat a következő témákból            5.p - Egy megbeszélés szerint kiválasztott tanulmány értelmező bemutatása - A 20-21. századi mesekutatás paradigmaváltásai (szintézis) - Szakdolgozatom bemutatása: korábbi, éppwn épülő, lwzárt saját kutatás  (saját munkafolyamatról való reflektált beszéd)
Irodalomjegyzék
KÖTELEZŐ IRODALOM  1. Körtvélyesi Zsolt (2018) Bevezetés a tudományos szöveg írásába, Eötvös Kiadó.  https://tatk.elte.hu/dstore/document/160/Kortvelyesi_Bevezetes_a_dolgozatirasba.pdf 2. A DISKURZUSELEMZÉS MÓDJA ÉS ÉRTELME (GLÓZER RITA) http://mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/index8dbc.html?option=com_tanelem&id_tanelem=841&tip=0 Thonney, Teresa (2016) Academic Writing: Concepts and Connections. New York – Oxford: Oxford University Press. Kötelezően Átnézendő Az Amerikai Antropológiai Társaság (American Anthropological Association) Etikai Kódexe Adler M. J. & Van Doren, C. (1972). How to read a book. Touchstone: New York. Bailey, Stephen. (2011) Academic Writing: A Handbook for International Students. 3rd ed. London – New York: Routledge, https://www.academia.edu/2178657/Academic_writing_a_handbook_for_international_students Feischmidt Margit (2006): Az antropológiai terepmunka módszerei. Szabadbölcsészet. http://mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/indexa3ef.html?option=com_tane lem&id_tanelem=834&tip=0 Fish, Stanley, (1966) Van-e szöveg ezen az órán?. Testes könyv I., szerk. Kiss A. A. – Kovács S. – Odorics F.,  ford. Kálmán C. György, Szeged, Ictus,  265-283. https://www.scribd.com/doc/98420955/Fish-Stanley-Van-szoveg-ezen-az-oran Fowler, H. R., & Aaron, J. E. (2001). The little, brown handbook. Longman: New York. Godfrey, A., & Krauss, P. (2006). The art of essay writing: back to basics. Presented in March and July, 2006. The Chicago School: Chicago. Kurland, D. (2000). How language really works: The fundamentals of critical reading and effective writing. Retrieved 5 July 2006 from http://www.criticalreading.com Kis-Halas Judit (2012) Az etnográfus esete az energiavámpírokkal. Kortárs vallási jelenségek kutatási lehetőségei a világhálón. In: Landgraf Ildikó –Nagy Zoltán (Szerk.) Az Elkerülhetetlen. Vallásantropológiai Tanulmányok Vargyas Gábor Tiszteletére. L’Harmattan,824-848. Kovács Éva (2006): Interjús módszerek és technikák. Szabadbölcsészet. (http://mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/index72c4.html?option=com_tan elem&id_tanelem=835&tip=0

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
néprajz (BTK-BNÉPR-NBHU) hu 6 Kötelező 3/3
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Vissza