Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Anglisztika Tanszék
- Kód
- BMI-ANGD17-CK2aE.04
- Cím
- Nagy-Britannia modern- és jelenkori történelme - alapvetések és perspektívák: A skót identitás kulturális és történelmi megvilágításban
- Tervezett félév
- Őszi
- Meghirdetve
- 2025/26/1
- ECTS
- 3
- Nyelv
- en
- Oktatás célja
- Ez a kurzus betekintést nyújt a skót identitás kulturális és történelmi perspektíváinak összetettségébe. A szeminárium célja, hogy segítsen a hallgatóknak árnyaltabban megérteni a skót identitás sokrétű természetét, széleskörű interdiszciplináris kutatási anyagok elemzésére támaszkodva. A kurzus tematikus megközelítést követ; a történelmi alapok elsajátítása után a zene, a tánc, a sport, a nyelv, a kolonializmus, a migráció, az étkezési kultúra és a humor témáit tárgyaljuk majd meg annak érdekében, hogy a diákok felfedezzék a skót identitás tágabb, transznacionális és interdiszciplináris kontextusban való szemlélésének fontosságát. a) Tudás • A skót történelem összetettségének felismerése, valamint a kronológiai és tematikus kérdések világos megértése, a „Brit-szigetek” társadalmi-politikai dinamikájáról meglévő ismereteikre építve. • A nyelv és a fejlett szókincs magabiztos használata mind a szövegértés, mind a (szóbeli és írásbeli) érvelés során. • A releváns történeti és kulturális módszertani értelmezések, trendek ismerete, valamint az ezek közötti kapcsolatok ismerete. b) Képesség Képes az angol nyelvű történetírás szakirodalmát eredeti nyelven olvasni és értelmezni Képes az önálló tanulásra, tájékozódásra és kutatási terevek kidologozására Képes történelmi és kulturális forrásokat azok releváns kontextusába helyezni Képes az alapvető összefüggéseket átlátni és ezekről világosan, helyes angol nyelvhasználattal beszámolni Képes felismerni különböző szöveges és audiovizuális elsődleges források, valamint azok kulturális/történelmi kontextusa közötti kapcsolatokat és összefüggéseket Képes az elsődleges forrásokat tágabb értelemben, mindennapi életünkre alkalmazva értelmezni c) Attitűdök Nyitottan áll az órán felmerülő témákhoz, módszerekhez, véleményekhez Nyitottság a jelentések és értelmezések sokféleségének lehetőségére Elfogadó saját véleményével akár ellentétes nézetekkel kapcsolatban is Törekszik többféle elemzői módszer elsajátítására Törekszik egy-egy nehezebbnek ígérkező történelmi szöveg esetében is megőrzi nyitottságát Készen áll részt venni konstruktív vitákban, mind csoporttársaival, mind pedig tanárával d) Autonómia és felelősség Az előadáson elhangzottak alapján az irodalmi és szakirodalmi szövegek önálló feldolgozása Saját, önálló vélemény szóbeli megfogalmazása és ütköztetése csoporttársai és tanárai véleményével Szükség szerint önálló kutatás végzése, az eredmények szabatos megfogalmazása önállóan Az előadások anyagával kapcsolatban is kritikus és nyitott gondolkodás jellemzi A tájékozott vélemények türelmes meghallgatása, azok iránti tisztelet Művelt és etikailag felelős vélemény kialakítása, leendő diákjai felé készen áll ezeket közvetíteni
- Tantárgy tartalma
- A kurzus a skót identitás (át)alakulásáról nyújt történelmi áttekintést arra összpontosítva, hogy mit jelentett „skót”-nak lenni különböző korszakokon keresztül, olyan témákra és forrásokra összpontosítva, mint a zene, tánc, sport, nyelv, gyarmatosítás, migráció, gasztronómiai kultúra, és a humor. A hallgatók kiegészíthetik a „Brit-szigetekre” vonatkozó eddigi történelmi ismereteiket a skót identitás különböző társadalmi-kulturális értelmezéseinek kritikai értékelésével, a témával kapcsolatos legújabb kutatások alapján.
- Számonkérés és értékelés
- Gyakorlati jegy; ötfokú értékelés. A kurzus folyamatos értékelést alkalmaz a félév során, és három (3) részből áll: A hallgatók órákon való aktív részvétele és a heti olvasmányaik alapján a beszélgetésekhez és vitákhoz való hozzájárulásuk teszi ki végső jegyük 30%-át; mindezek célja, hogy fejlesszék a diákok olvasási, kritikai elemző és beszédkészségét. További 20% a szövegértési és írásbeli készségeiket méri fel a Moodle 4-en beadandó, rövid házi feladatok formájában. A fennmaradó 50% a félév végén a jegyzetek használatát megengedő (open-book) írásbeli zárthelyi dolgozat, amely a releváns historiográfiai viták, trendek és kulturális kérdések megértését méri fel. A tantermi vitákban való folyamatos részvétel és a házi feladatok megírása felkészíti a hallgatókat arra, hogy gyakorolják az érveik tömör megfogalmazásának készségét, valamint azt, hogy képesek legyenek sokféle elsődleges forrást értelmezni és azokat a megfelelő társadalmi-kulturális kontextusba helyezni.
- Irodalomjegyzék
- Abell, Jackie. “They seem to think ‘We’re better than you’: Framing football support as a matter of ‘national identity’ in Scotland and England.” British Journal of Social Psychology 50 (2011), pp. 246–264. Abrams, Lynn and Callum G. Brown. A History of Everyday Life in Twentieth-Century Scotland (Edinburgh University Press, 2010). Abrams, Lynn, Eleanor Gordon, Deborah Simonton and Eileen Janes Yeo. Gender in Scottish History since 1700 (Edinburgh University Press, 2006). Brown, Ian. From Tartan to Tartanry. Scottish Culture, History and Myth (Edinburgh University Press, 2010). Burdsey, Daniel and Robert Chappell. “‘And If You Know Your History’. An Examination of the Formation of Football Clubs in Scotland and their Role in the Construction of Social Identity.” The Sports Historian 21:1 (2001), pp. 94-106. Cooke, Anthony. A History of Drinking. The Scottish Pub since 1700 (Edinburgh University Press, 2015). Fitzgibbon, Theodora. A Taste of Scotland in Food and Pictures (Glasgow: Dent and Sons, 1970). Fraser, Joy and Christine Knight. “Signifying Poverty, Class, and Nation through Scottish Foods: From Haggis to Deep-Fried Mars Bars.” In Atsuko Ichijo, Venetia Johannes & Ronald Ranta (eds.), The Emergence of National Food: The Dynamics of Food and Nationalism (London: Bloomsbury Academic, 2019), pp. 137-157. Houston, R. A. and I. d. Whyte. Scottish Society 1500-1800 (Cambridge University Press, 1989). Hutchinson, Wesley. “Ulster-Scots: A Brief History of Dialogue.” Revue Française de Civilisation Britannique [Online] (2024), pp. 1-16. Jarvie, Grant. “Lonach, Highland Games and Scottish Sports History.” Journal of Sport History 31:2 (Summer 2004), pp. 161- 175. Leishman, David. “Original and Best”? How Barr’s Irn-Bru Became a Scottish Icon.” Études écossaises 19 – Scotland and the Sea (2017), pp. 1-18. MacKenzie, John M. “Empire and National Identities. The Case of Scotland.” Transactions of the Royal Historical Society (1998), pp. 215-231. McKerrell, Simon. Focus: Scottish Traditional Music (Newcastle University, 2016). Piskorska, Agnieszka, A. Korzeniowska, and I. Szymańska. “Humour and the popular stereotypes of Scots.” Scottish Culture: Aniela Korziiowska, IzabelaSzymanska, Semper (2016): pp. 369-379. Spencer, Colin. British Food: an extraordinary thousand years of history (London: Grub Street, 2011). Wilkie, Ian. ”’Anyone but England!’ Perceptions of difference; or ‘them’ and ‘us’ in Scottish comedy.” Comedy Studies 5:2 (2014), pp. 178-188. Williams, Victoria R. Food Cultures of Great Britain: Cuisine, Customs, and Issues (London: Bloomsbury Academic, 2024).