Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Filozófia Intézet
- Kód
- BMI-FILD-324.01
- Cím
- Elmefilozófia
- Tervezett félév
- Tavaszi
- ECTS
- 4
- Nyelv
- en
- Leírás
- A tárgy az Elmefilozófia előadás párjaként a kortárs elmefilozófia alapkérdéseivel foglalkozik, melyek többek között az elme és a test viszonyára, a tudatra, az intencionalitásra, valamint az emberi elme egyedülálló mivoltára vonatkoznak. A hallgató a) tudása - Ismer bölcseleti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat. - Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban. - Ismeretekkel rendelkezik a filozófia mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről, más diszciplínákhoz fűződő viszonyáról. b) képességei - Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására. - Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra. - Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására. c) attitűdje - Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi. - Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját. d) autonómiája és felelőssége - Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért. - Véleményét argumentumokra alapozza. - Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett. - Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.
- Oktatás célja
- A tárgy az Elmefilozófia előadás párjaként a kortárs elmefilozófia alapkérdéseivel foglalkozik, melyek többek között az elme és a test viszonyára, a tudatra, az intencionalitásra, valamint az emberi elme egyedülálló mivoltára vonatkoznak. A hallgató a) tudása - Ismer bölcseleti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat. - Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban. - Ismeretekkel rendelkezik a filozófia mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről, más diszciplínákhoz fűződő viszonyáról. b) képességei - Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására. - Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra. - Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására. c) attitűdje - Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi. - Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját. d) autonómiája és felelőssége - Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért. - Véleményét argumentumokra alapozza. - Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett. - Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.
- Tantárgy tartalma
- A tantárgy az elmefilozófia alapvető témáival foglalkozik, úm. a test-lélek problémával, a tudat, a kválék, az introspekció, az intencionalitás és az önismeret kérdéseivel. Bizonyos történeti megközelítések, 20. századi kanonikus szövegek, valamint az elmúlt két évtized kutatását reprezentáló írások egyaránt részét képezik a tematikának. A tárgy áttekinti a releváns fogalmakat, problémákat, valamint az azokkal kapcsolatos álláspontokat.
- Számonkérés és értékelés
- Az adott félévre vonatkozó követelmények pontos leírását az intézeti honlapon elérhető sillabusz tartalmazza.
- Irodalomjegyzék
- 1. R. Descartes: Elmélkedések az első filozófiáról 1. és 2. elmélkedés 2. G. Ryle: Az elme fogalma 1. fejezet 3. E. Schwitzgebel: A naiv introspekció megbízhatatlansága 4. T. Nagel: Milyen lehet denevérnek lenni? 5. J. Searle: Elmék, agyak és programok 6. D. M. Rosenthal: A tudat két fogalma 7. T. Crane: A tudattalan egysége 8. J. Hohwy: A mentális okság tapasztalata 9. T. Crane: A tudat intencionális szerkezete 10. T. Horgan és J. Tienson: A fenomenológia intencionalitása és az intencionalitás fenomenológiája