Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Spanyol Nyelvi és Irodalmi Tanszék
Kód
BMI-SPAD-224E
Cím
XVIII-XIX. századi spanyol-amerikai irodalom (Literatura hispanoamericana de los siglos XVIII-XIX)
Tervezett félév
Tavaszi
Meghirdetve
2024/25/1
ECTS
3
Nyelv
es
Oktatás célja
A tantárgy célja, hogy a hallgatók tudást szerezzenek az amerikai kontinens első spanyol nyelvű irodalmi műveiről, valamint megismerjék a gyarmati kor irodalmát, egészen az első spanyol-amerikai irányzat, a “modernismo” kialakulásáig. További cél, hogy a hallgatók megismerjék a sokszínű spanyol-amerikai szövegek és kulturális jelenségek befogadásának szakmailag elfogadott eljárásait és azok sokféleségét. A) Tudás/ismeret A hallgató ●      legalább C1 szintű, használható nyelvtudással, interkulturális kommunikatív kompetenciával rendelkezik. ●      ismeri a beszélt és írott spanyol nyelv szabályait, regisztereit, képes a spanyol nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. ●      ismeri a gyarmati kor jellemző szellemi és művészeti irányzatait, megjelenési formáit, műveit, különös tekintettel a spanyol-amerikai irodalomra és annak társadalmi vetületeire. ●      ismeri a spanyol nyelvű irodalmak tanítása-tanulása során felhasználható információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit, a tankönyveket, kutatásmódszertani alapvetéseket. B) Képesség A hallgató ●      képes a spanyol nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. ●      képes eredeti spanyol nyelvű irodalmi szövegeket értőn olvasni és irodalomkritikai módszerekkel elemezni. ●      ismereteit képes a célnyelv folyékony használata és pedagógiai tevékenysége során helyesen, a kontextushoz illően alkalmazni. ●      képes kutatási eredményeit szabatosan összefoglalni, és egyéni kreatív szövegelemzéseit szóbeli prezentáció és írásbeli érvelő esszé formájában bemutatni. C) Attitűd A hallgató ●      törekszik arra, hogy új ismeretekre és készségekre tegyen szert ●      elkötelezett a fejlődés iránt többek között az elérhető technológiai eszközök segítségével ●      fontosnak tartja a tanulók tudásának és képességeinek folyamatos fejlesztését. ●      reálisan ítéli meg a spanyol nyelv és kultúra oktatásában betöltött szerepét. ●      törekszik arra, hogy szaktárgyi, szakmódszertani és interkulturális tudását folyamatosan, egyénileg fejlessze. ●      fontosnak tartja az etnikumok és nemzetiségek iránti tolerancia kialakítását. ●      nyitottak a számukra új jelenségek iránt, és azokat képesek legyenek kritikával is szemlélni. D) Autonómia/felelősségvállalás A hallgató ●      elkötelezett az intenzív tanulás iránt ●      önállóan végzi el a tanuláshoz kapcsolódó feladatokat ●      felelősséget vállal a saját munkájáért, fejlődéséért, elért eredményeiért és kudarcaiért ●      jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
Tantárgy tartalma
A felfedezések és a gyarmati kor spanyol-amerikai irodalmának legfontosabb irányzatai, jelenségei, műfajai, szerzői, valamint legfontosabb irodalomtörténeti párhuzamai az európai (főként a spanyol) irodalommal. A prehispán irodalom és a krónikák jellemzői, a barokk nyelvű költészet legfőbb képviselője (Sor Juana), a gyarmati kor, majd a XIX. század prózája, a spanyol-amerikai modernizmus megjelenése.
Számonkérés és értékelés
Folyamatos számonkérés és értékelés, aktív órai munka, szövegolvasás és érvelés, folyamatos felkészülés az órákra, szóbeli beszámolók. Értékelés ötfokú skálán.
Irodalomjegyzék
GOIC, Cedomil, comp. (1988a), Historia y crítica de la literatura hispanoamericana I. Época colonial, Barcelona, Ed. Crítica. GOIC, Cedomil, comp. (1988b), Historia y crítica de la literatura hispanoamericana II. Del romanticismo al modernismo, Barcelona, Ed. Crítica. MENCZEL Gabriella, ed. (2000), Latinoamérica: pensamiento y literatura en el siglo XIX, Budapest, Eötvös József Kiadó. OVIEDO, José Miguel (1995a), Historia de la literatura hispanoamericana I. De los orígenes a la emancipación, Madrid, Alianza. OVIEDO, José Miguel (1995b), Historia de la literatura hispanoamericana II. Del Romanticismo al Modernismo, Madrid, Alianza. SCHOLZ László, ed. (2001), Las letras de la época colonial. Antología de la literatura colonial hispanoamericana, Budapest, Eötvös József Kiadó. További olvasmányok a kurzusleírásban szerepelnek.
Ajánlott irodalom
GOIC, Cedomil, comp. (1988a), Historia y crítica de la literatura hispanoamericana I. Época colonial, Barcelona, Ed. Crítica. GOIC, Cedomil, comp. (1988b), Historia y crítica de la literatura hispanoamericana II. Del romanticismo al modernismo, Barcelona, Ed. Crítica. MENCZEL Gabriella, ed. (2000), Latinoamérica: pensamiento y literatura en el siglo XIX, Budapest, Eötvös József Kiadó. OVIEDO, José Miguel (1995a), Historia de la literatura hispanoamericana I. De los orígenes a la emancipación, Madrid, Alianza. OVIEDO, José Miguel (1995b), Historia de la literatura hispanoamericana II. Del Romanticismo al Modernismo, Madrid, Alianza. SCHOLZ László, ed. (2001), Las letras de la época colonial. Antología de la literatura colonial hispanoamericana, Budapest, Eötvös József Kiadó. További olvasmányok a kurzusleírásban szerepelnek.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
spanyol nyelv, irodalom és kultúra (BTK-I-MSPANY-NMES) es 7 Kötelező 2/2
Vissza