Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Spanyol Nyelvi és Irodalmi Tanszék
Kód
BMI-SPAD17-286E
Cím
A spanyol-amerikai irodalom legújabb irányzatai (Las últimas tendencias de la literatura hispanoamericana)
Tervezett félév
Tavaszi
Meghirdetve
2024/25/1
ECTS
3
Nyelv
es
Oktatás célja
A tantárgy célja, hogy a hallgatók tudást szerezzenek a kortárs spanyol-amerikai irodalom legmeghatározóbb irányzatairól, műveiről, legfontosabb előzményeiről és azokat képesek legyenek felelősen értékelni. Megismerik a sokszínű spanyol-amerikai szövegek és kulturális jelenségek befogadásának szakmailag elfogadott eljárásait és azok sokféleségét. A) Tudás/ismeret A hallgató ●      legalább C1 szintű, használható nyelvtudással, interkulturális kommunikatív kompetenciával rendelkezik. ●      ismeri a beszélt és írott spanyol nyelv szabályait, regisztereit, képes a spanyol nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. ●      ismeri a kortárs spanyol-amerikai kultúrák jellemző szellemi és művészeti irányzatait, megjelenési formáit, műveit, különös tekintettel a spanyol-amerikai irodalomra és annak társadalmi vetületeire. ●      ismeri a spanyol nyelvű irodalmak tanulása során felhasználható információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit. B) Képesség A hallgató ●      képes a spanyol nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. ●      képes eredeti spanyol nyelvű irodalmi szövegeket értőn olvasni és irodalomkritikai módszerekkel elemezni. ●      ismereteit képes a célnyelv folyékony használata során helyesen, a kontextushoz illően alkalmazni. ●      képes kutatási eredményeit szabatosan összefoglalni, és egyéni kreatív szövegelemzéseit szóbeli prezentáció és írásbeli érvelő esszé formájában bemutatni. C) Attitűd A hallgató ●      törekszik arra, hogy új ismeretekre és készségekre tegyen szert ●      elkötelezett a fejlődés iránt többek között az elérhető technológiai eszközök segítségével ●      fontosnak tartja tudásának és képességeinek folyamatos fejlesztését. ●      törekszik arra, hogy szakmai kompetenciáit folyamatosan, egyénileg fejlessze. ●      fontosnak tartja az etnikumok és nemzetiségek iránti tolerancia kialakítását. ●      nyitottak a számukra új jelenségek iránt, és azokat képesek legyenek kritikával is szemlélni. D) Autonómia/felelősségvállalás A hallgató ●      elkötelezett az intenzív tanulás iránt ●      önállóan végzi el a tanuláshoz kapcsolódó feladatokat ●      felelősséget vállal a saját munkájáért, fejlődéséért, elért eredményeiért és kudarcaiért ●      jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
Tantárgy tartalma
A kortárs spanyol-amerikai irodalom legfontosabb irányzatai, jelenségei, műfajai, szerzői és előzményei (postboom, Roberto Bolaño, McOndo). A spekulatív fikció és a posztapokaliptikus jövőkép. A “test” írásai (Bellatin, Gutiérrez). A mikrofikció (Shua). Az autofikció műfaja (Aira, Bellatin).
Számonkérés és értékelés
Írásbeli és/vagy szóbeli vizsga. Értékelés ötfokú skálán.
Irodalomjegyzék
Bolaño, Roberto et alii (2004): Palabra de América. Barcelona: Seix Barral, Los tres mundos. Fabry, Geneviéve; Logie, Ilse; Decock, Pablo (eds.) (2010): Los imaginarios apocalípticos en la literatura hispanoamericana contemporánea. Bern: Peter Lang. González, José Carlos (2009): Tendencias de la narrativa mexicana actual. Madrid: Iberoamericana. Noguerol Jiménez, Francisca (2008): “Últimas tendencias y promociones”. En Trinidad Barrera (coord.): Historia de la literatura hispanoamericana. Tomo III. Siglo XX. Madrid: Cátedra, 167-180. Noguerol Jiménez, Francisca (2010): “Última narrativa hispanoamericana (de 1995 a nuestros días). En Gianfranco Zicarelli (coord.): Cuatro paisajes. Roma, Instituto Cervantes, 87-116. Noguerol Jiménez, Francisca; Pérez López, María Ángeles; Esteban, Ángel (eds.) (2014): Literatura más allá de la nación. De lo centrípeto y lo centrífugo en la literatura hispanoamericana del siglo XXI. Madrid: Iberoamericana. Shaw, Donald L. (1992): Nueva narrativa hispanoamericana. Boom, Postboom, Postmodernismo. Madrid: Cátedra. További olvasmányok a kurzusleírásban szerepelnek.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
spanyol nyelv, irodalom és kultúra (BTK-I-MSPANY-NMES) es 7 Kötelező
Vissza