Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Spanyol Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- BMI-SPAD17-286E
- Cím
- A spanyol-amerikai irodalom legújabb irányzatai (Las últimas tendencias de la literatura hispanoamericana)
- Tervezett félév
- Tavaszi
- Meghirdetve
- 2024/25/1
- ECTS
- 3
- Nyelv
- es
- Oktatás célja
- A tantárgy célja, hogy a hallgatók tudást szerezzenek a kortárs spanyol-amerikai irodalom legmeghatározóbb irányzatairól, műveiről, legfontosabb előzményeiről és azokat képesek legyenek felelősen értékelni. Megismerik a sokszínű spanyol-amerikai szövegek és kulturális jelenségek befogadásának szakmailag elfogadott eljárásait és azok sokféleségét. A) Tudás/ismeret A hallgató ● legalább C1 szintű, használható nyelvtudással, interkulturális kommunikatív kompetenciával rendelkezik. ● ismeri a beszélt és írott spanyol nyelv szabályait, regisztereit, képes a spanyol nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. ● ismeri a kortárs spanyol-amerikai kultúrák jellemző szellemi és művészeti irányzatait, megjelenési formáit, műveit, különös tekintettel a spanyol-amerikai irodalomra és annak társadalmi vetületeire. ● ismeri a spanyol nyelvű irodalmak tanulása során felhasználható információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit. B) Képesség A hallgató ● képes a spanyol nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. ● képes eredeti spanyol nyelvű irodalmi szövegeket értőn olvasni és irodalomkritikai módszerekkel elemezni. ● ismereteit képes a célnyelv folyékony használata során helyesen, a kontextushoz illően alkalmazni. ● képes kutatási eredményeit szabatosan összefoglalni, és egyéni kreatív szövegelemzéseit szóbeli prezentáció és írásbeli érvelő esszé formájában bemutatni. C) Attitűd A hallgató ● törekszik arra, hogy új ismeretekre és készségekre tegyen szert ● elkötelezett a fejlődés iránt többek között az elérhető technológiai eszközök segítségével ● fontosnak tartja tudásának és képességeinek folyamatos fejlesztését. ● törekszik arra, hogy szakmai kompetenciáit folyamatosan, egyénileg fejlessze. ● fontosnak tartja az etnikumok és nemzetiségek iránti tolerancia kialakítását. ● nyitottak a számukra új jelenségek iránt, és azokat képesek legyenek kritikával is szemlélni. D) Autonómia/felelősségvállalás A hallgató ● elkötelezett az intenzív tanulás iránt ● önállóan végzi el a tanuláshoz kapcsolódó feladatokat ● felelősséget vállal a saját munkájáért, fejlődéséért, elért eredményeiért és kudarcaiért ● jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
- Tantárgy tartalma
- A kortárs spanyol-amerikai irodalom legfontosabb irányzatai, jelenségei, műfajai, szerzői és előzményei (postboom, Roberto Bolaño, McOndo). A spekulatív fikció és a posztapokaliptikus jövőkép. A “test” írásai (Bellatin, Gutiérrez). A mikrofikció (Shua). Az autofikció műfaja (Aira, Bellatin).
- Számonkérés és értékelés
- Írásbeli és/vagy szóbeli vizsga. Értékelés ötfokú skálán.
- Irodalomjegyzék
- Bolaño, Roberto et alii (2004): Palabra de América. Barcelona: Seix Barral, Los tres mundos. Fabry, Geneviéve; Logie, Ilse; Decock, Pablo (eds.) (2010): Los imaginarios apocalípticos en la literatura hispanoamericana contemporánea. Bern: Peter Lang. González, José Carlos (2009): Tendencias de la narrativa mexicana actual. Madrid: Iberoamericana. Noguerol Jiménez, Francisca (2008): “Últimas tendencias y promociones”. En Trinidad Barrera (coord.): Historia de la literatura hispanoamericana. Tomo III. Siglo XX. Madrid: Cátedra, 167-180. Noguerol Jiménez, Francisca (2010): “Última narrativa hispanoamericana (de 1995 a nuestros días). En Gianfranco Zicarelli (coord.): Cuatro paisajes. Roma, Instituto Cervantes, 87-116. Noguerol Jiménez, Francisca; Pérez López, María Ángeles; Esteban, Ángel (eds.) (2014): Literatura más allá de la nación. De lo centrípeto y lo centrífugo en la literatura hispanoamericana del siglo XXI. Madrid: Iberoamericana. Shaw, Donald L. (1992): Nueva narrativa hispanoamericana. Boom, Postboom, Postmodernismo. Madrid: Cátedra. További olvasmányok a kurzusleírásban szerepelnek.