Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Pedagógiai és Pszichológiai Kar
- Szervezet
- PPK-SEK Sporttudományi Intézet - Szombathely
- Kód
- OANTE17-4132
- Cím
- Gymnastics
- Tervezett félév
- Tavaszi
- Meghirdetve
- 2024/25/1, 2024/25/2
- ECTS
- 2
- Nyelv
- hu
- Oktatás célja
- A tárgy képzési célja: A torna mozgásanyag sokoldalú iskolai felhasználásának megismerése. A torna oktatás különböző területein felhasználható technikák és módszerek elsajátítása. Ismeretek a torna cél-, feladat- és eszközrendszeréről, a torna mozgásanyag illeszkedéséről a testnevelés cél- és feladatrendszeréhez. Az iskolai tornaversenyek ( Diákolimpia )gyakorlatainak ismerete. A torna mozgásanyagának (1.– 8. évfolyamig) és oktatás-módszertanának ismerete. A torna mozgásanyaga és annak iskolai közvetítése, a szakértelem és a műveltség, a tanulhatóság, a tudás szakmai és a hétköznapi életben való alkalmazása közötti összefüggések mély megértése, a különböző tudásterületek közötti összefüggések, kapcsolódások, átfedések és egymásra hatások ismerete. A Nemzeti alaptanterv szabályozó szerepének, tartalmának és belső összefüggésrendszerének ismerete, a torna mozgásanyagának helye az oktatás-nevelésben. A Diákolimpiai gyakorlatok elsajátítása. Tanulási eredmények, kompetenciák tudás: · Legyen nyitott és fogékony az újra, az új kihívásokra; legyen innovatív, legyen igénye a folyamatos fejlődésre, az önképzésre. · Ismerje: - a sporttudomány, a nevelés- és egészségtudomány alapfogalmait, - a pszichomotorikus képességek és készségek fejlesztéséhez a testnevelés, - illetve a sport célorientált eszközrendszerét; - a mozgástanítás során a motoros tanulást elősegítő eljárásokat; - a mozgáshibák jellemzőit, azok kijavításának módszereit; - az ízület- és gerincvédelem elméletét és gyakorlatát; - a testnevelés és a sport területén a felkészítő folyamatok alapelveit. attitűd: · rendelkezzen az általános iskolában a testnevelés óra pontos, színvonalas tervezésére és vezetésére; · rendelkezzen az egészséges életmódra, a fizikai erőnlét fejlesztésére ösztönző szemléletmóddal, az ember és környezete harmonikus egyensúlyára figyelmet fordító felelősségteljes magatartással. képesség: · a tanult mozgáskészlet kreatív használata, eredeti mozgások, mozgásfolyamatok, játékok alkotása; · olyan mozgásformák ismerete, amelyek divatosak, megfelelnek a korszellemnek; · nyitottság az új és bevált, jó gyakorlat iránt, hogy megfeleljenek az új követelményeknek és kihívásoknak.
- Tantárgy tartalma
- Fő tartalmi, tematikai egységek Elmélet: A torna nemzetközi és hazai története. (Hf.) Tornaoktatás „tízparancsolata”. A szaknyelv alapelvei, alapfogalmak (Hf.), Főmozdulatok,-helyzetek. A torna elemek oktatása, (előfeltétel, - cél,- rávezető gyakorlatok). A gyakorlat összeállítás szempontjai. Oktatási alapelvek.( Hf.) Mászások mozgásanyaga. Segítségadás, hibajavítás. A Nemzeti alaptanterv mozgásanyagának (1.- 8. évf.) ismerete, feldolgozása. A diákolimpiai gyakorlatok ( I. II. – III.- IV. korcsoport ) mozgásanyagának megismerése, elsajátítása. Alapvető versenyszabályok ( ált. szabályok;tornász,- edző jogai, kötelességei ; versenyek fajtái, FIG versenyek; korcsoportok; minősítés; versenyirodák; elnök, titkár, pontozók, tagok feladatai ) korcsoportok; minősítés; versenyirodák; elnök, titkár, pontozók, tagok feladatai ) Gyakorlat: - Fő helyzetek és,- mozdulatok jó technikai elsajátítása. - Testhelyzetek („gombóc, hegycsúcs, nudli...stb.”)elsajátítása. - Egyéb talajgyakorlati elemek (bátorugrás, vetődés…stb. )elsajátítása. - Képességszintek – nők/ férfiak külön (az első órán megbeszélve) teljesítése. - A Nat 1- 8. évfolyamig előirt követelményeinek bemutatása. - Az I.-II. kcs. és a III. – IV. kcs Diákolimpiai gyakorlatainak bemutatása. Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek Elméleti háttér ismerete. Gyakorlatok elsajátítása, bemutatása. Frontális, páros – és csoportos munkaforma.
- Számonkérés és értékelés
- Követelmények és az értékelés módja, szempontjai: követelmények Óralátogatás a Tvsz. szerint A tanult elemek, gyakorlatok megfelelő szintű bemutatása. Írásbeli beszámoló a félév elméleti anyagából.2x - (ZH.) Aktuális időpontok : első órán Képességszintek teljesítése. Külön követelmény lányoknak, fiúknak !!!! az értékelés módja: 5 fokozatú skálán, gyakorlati jegy formájában, a jegy összetevői: - Írásbeli beszámolók a félév elméleti anyagából ( min. elégséges szintre ) (ZH.) Aktuális időpont első órán. - Gyakorlati bemutatások. az értékelés szempontjai: · A gyakorlati és az elméleti követelmények átlaga.
- Irodalomjegyzék
- A Kormány 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, - bevezetéséről és alkalmazásáról Bejek K., Hamar P. (1999): Torna ABC, OKKER Kiadó, Budapest Donát F., Hamza I., Molnár F., Vígh L. (1996): Torna az iskolában, TF, Budapest Farkas Gy. (1988): Sporttorna; Tankönyvkiadó, Budapest Hamar Pál (2011): Az iskolai tornaoktatás elmélete és módszertana, SE-TF tankönyv, Budapest Ursula Häberling-Spöhel (szerk.) (2003): 1008 torna játék és gyakorlat, Dialóg Campus, Pécs-Budapest Honfi László( 2004): Tornaszaknyelv. Dialóg Campus