Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Pedagógiai és Pszichológiai Kar
Szervezet
PPK Pszichológiai Intézet
Kód
PSZB17-102
Cím
Tanulási, kommunikációs készségfejlesztés
Tervezett félév
Mindkét
Meghirdetve
2023/24/2
ECTS
3
Nyelv
en
Leírás
A tárgy képzési célja: A gyakorlat célja a felsőoktatási követelményekkel történő megismerkedés támogatása, a felsőoktatásban elvárt tanulási kompetenciák fejlesztése, az életpálya-tervezés előmozdítása, a foglalkoztathatóságban lényeges szerepet játszó készségek előtérbe állítása, a tanulás és kommunikáció elkötelezett önfejlesztésének támogatása a saját kompetenciákra történő reflexiók révén, változatos szervezési módokat alkalmazó saját élményű gyakorlatok segítségével. Tanulási eredmények, kompetenciák tudás: Ismeri a pszichológia jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét. Átlátja a szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait. attitűd: Képes a kooperatív együttműködésre, csoportos feladatok megoldására. Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására. Rendelkezik hatékony kommunikációs és problémamegoldó készséggel. Emberi kapcsolataiban etikus és humánus viselkedés jellemzi. Felelősséget      vállal     az     elvégzett     munkáiért,       tudatában    van      azok     lehetséges következményeinek. képesség: Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére. Képes  alkalmazni  a  modern  prezentációs  eszközöket  és  önálló  prezentációt  tartani  a különböző szakspecifikus területeken. Rendelkezik a kezdeményezés, az önálló és közösségi döntéshozatal képességeivel. Tantárgy tartalma Fő tartalmi, tematikai egységek Tanulási készségek és stratégiák (motiváció és a továbbtanulás motívumai; alapvető kompetenciák és készségek; személyes preferenciák a tanulásban; tanulási stratégiák és információfeldolgozás; időgazdálkodás és önszervezés) Kommunikáció (a kommunikáció alapelemei és folyamatai; nemek közötti kommunikáció; nem-verbális kommunikáció; a kommunikáció kulturális különbségei; tömegkommunikáció és médiák; tudományos kommunikáció) Konfliktusok és konfliktus megoldás (a konfliktusok alapelemei: szempontok a jellemző csoportosításhoz és a konfliktus szakaszai; konfliktus megoldási stílusok; asszertív kommunikáció, tranzakció analízis alapjai) Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek szerepjáték; kooperítv csoportmunka, kis csoportos munka, megbeszélés, páros munka és vita
Oktatás célja
TANULÁSI ÉS KOMMUNIKÁCIÓS KÉSZSÉGFEJLESZTÉS A tárgy képzési célja: A gyakorlat célja a felsőoktatási követelményekkel történő megismerkedés támogatása, a felsőoktatásban elvárt tanulási kompetenciák fejlesztése, az életpálya-tervezés előmozdítása, a foglalkoztathatóságban lényeges szerepet játszó készségek előtérbe állítása, a tanulás és kommunikáció elkötelezett önfejlesztésének támogatása a saját kompetenciákra történő reflexiók révén, változatos szervezési módokat alkalmazó saját élményű gyakorlatok segítségével. Tanulási eredmények, kompetenciák tudás: ·         Ismeri a pszichológia jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét. ·         Átlátja a szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait. attitűd: ·         Képes a kooperatív együttműködésre, csoportos feladatok megoldására. ·         Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására. ·         Rendelkezik hatékony kommunikációs és problémamegoldó készséggel. ·         Emberi kapcsolataiban etikus és humánus viselkedés jellemzi. ·         Felelősséget      vállal     az     elvégzett     munkáiért,       tudatában    van      azok     lehetséges következményeinek. képesség: ·         Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére. ·         Képes  alkalmazni  a  modern  prezentációs  eszközöket  és  önálló  prezentációt  tartani  a különböző szakspecifikus területeken. ·         Rendelkezik a kezdeményezés, az önálló és közösségi döntéshozatal képességeivel.
Tantárgy tartalma
Fő tartalmi, tematikai egységek ·         Tanulási készségek és stratégiák (motiváció és a továbbtanulás motívumai; alapvető kompetenciák és készségek; személyes preferenciák a tanulásban; tanulási stratégiák és információfeldolgozás; időgazdálkodás és önszervezés) ·         Kommunikáció (a kommunikáció alapelemei és folyamatai; nemek közötti kommunikáció; nem-verbális kommunikáció; a kommunikáció kulturális különbségei; tömegkommunikáció és médiák; tudományos kommunikáció) ·         Konfliktusok és konfliktus megoldás (a konfliktusok alapelemei: szempontok a jellemző csoportosításhoz és a konfliktus szakaszai; konfliktus megoldási stílusok; asszertív kommunikáció, tranzakció analízis alapjai) Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek szerepjáték; kooperítv csoportmunka, kis csoportos munka, megbeszélés, páros munka és vita
Számonkérés és értékelés
Követelmények és az értékelés módja, szempontjai: követelmények ·         A gyakorlatra érvényes TVSZ követelményeknek megfelelően max. 3 hiányzás lehetséges ·         Egy prezentáció készítése párban (max. 20 perc) – 20 pont ·         A jegy megszerzéséhez MINDEN beadandó benyújtása szükséges az e-learning felület felhasználásával. Az alábbi három csoportból EGY-EGY beadandó kiválasztása és elkészítése kötelező (max. 3 x 20 pont): o   „A” csoportból egy feladat max. 20 pont) }  Mindmap készítése (20 pont) }  Reflexió saját tanulási stratégiákra (20 pont) }  Egy fejlesztési cél megírása, SMART alapelvek alkalmazásával (20 pont) o   „B” csoport }  Digitális lábnyom és internetes biztonság (20 pont) }  Cikkek keresése (20 pont) }  Irodalmi hivatkozások javítása (20 pont) o   „C” csoport }  Asszertív kijelentések írása (20 pont) }  Konfliktushelyzet elemzése (20 pont) }  Prezentációs hibák szemléltetése (20 pont) az értékelés módja: ötfokú osztályzat 1 (elégtelen): 0-45 pont; 2 (elégséges): 46-52 pont; 3 (megfelelt): 53-62 pont; 4 (jó): 63-69 pont;     5 (jeles): 70-80 pont. az értékelés szempontjai: ·         Prezentáció (20 pont) Feladat és értékelés: A prezentációra készülő párok feladata az lesz, hogy az órákon felmerülő általánosabb témákon belül találjanak egy hiányzó, vagy csak röviden átbeszélt altémát, melyet alaposabban bemutatnak. A prezentációra max. 20 perc áll rendelkezésre. A prezentálók minden tagja külön-külön is töltse fel a ppt-t az e-learning felületre. Győződjenek meg róla, hogy - minden prezentáló neve szerepel a ppt első oldalán - a hivatkozási lista az utolsó lapon teljes, hiánytalan (beleértve ebbe a felhasznált képeket) 5 pont  -   a hivatkozási lista az utolsó lapon teljes, hiánytalan (beleértve ebbe a felhasznált képeket) 15 pont  -  a hallgatói társ-értékelés átlaga (a társértékelés szempontjai a kurzuson kerülnek megbeszélésre) ·         Mindmap (20 pont) Feladat és értékelés: Olyan témát válasszon, amit ZH miatt amúgy is tanulnia kell! Készítsen róla mind-map-et! Győződjön meg róla, hogy az összes alapelvet alkalmazza és betartja (Tony Buzan). A feladatot jpeg vagy pdf formában töltse fel! Elkészíthető kézzel is, de a számítógépes program alkalmazása preferált. A lapon jelezze, hogy mely programban készítette. 12 pont – A Mind-map készítése során a gondolat-térkép (Buzan szerinti) alapelvei betartásra kerültek 5 pont – A központi téma nagysága és a mind-map „mélysége” közötti illeszkedés 3 pont – A számítógépes programlehetőségeinek kiaknázása ·         Reflexió saját tanulási stratégiára (20 pont) Feladat és értékelés: A kurzus keretében megbeszélt információk alapján tekintse át tanulási stratégiáit, azonosítsa, hogy az órán megbeszéltek közül melyeket alkalmazta, milyen eredménnyel, melyet nem – és ezek közül melyet próbálna ki és miért. Fogalmazzon meg legalább öt tanulási tippet középiskolásoknak! 5 pont – a stratégiák azonosításához különböző értelmezési kereteket alkalmaz 5 pont – az alkalmazott tanulási stratégiák pontos leírása, előnyeik és hátrányaik  részletes azonosítása 3 pont – kitér arra, hogy különböző tanulási anyagoknál milyen eltérő stratégiák eredményesek 4 pont – indokolja, hogy melyik eddig nem használt tanulási stratégiát probálna ki és miért 3 pont – legalább tanulási öt tippet ír és indokolja is ezeket ·         Egy fejlesztési cél megírása, SMART alapelvek alkalmazásával (20 pont) Feladat és értékelés: Nézze át a kitöltött kérdőívek eredményeit és az eredményekre reflektálva hozzon tapasztalataiból példát arra, ami alátámasztja az eredményeket vagy megkérdőjelezi őket. Ezek alapján azonosítsa erőssgeit és fejlesztendő területeit – és az utóbbiak közül EGYET kiválasztva fogalmazzon meg egy fejlesztési célt  a SMART alapelveket alkalmazva. 4 pont – az összes releváns kérdőívet bevonja 4 pont – az eredményeket alátámasztó vagy megkérdőjelező példákat hoz saját tapasztalataiból – 4 points 6 pont – saját tapasztalatból merített bizonyítékokkal támasztja alá, hgy mit tart saját erősségének illetve fejlesztendő területének 6 pont – a SMART cél-megfogalmazás összes alapelvét alkalmazza ·         Digitális lábnyom és internetes biztonság (20 pont) Feladat és értékelés: Saját digitális lábnyom azonosítása az interneten – a folyamat tömör ismertetése és az eredmény összefoglalása, és a biztonságos net-használat alapelveit taglaló internetes oldalak azonosítása (minimum 3) és rövid ajánlás készítése, és reflektálás a saját gyakorlat biztonságosságára 6 pont – A digitális lábnyom azonosításához megfelelő eljárások kiválasztása – 5 pont 9 pont – Az azonosított internet-biztonság oldalak tartalmukban a feladathoz illeszkedőek és az ajánlás megfelelően specifikál életkor, tartalom és megbízhatóság szempontjából ( oldalanként 3 pont= 3x 3 pont) 5 pont – Az ajánlott oldalak szempontjait tükröző reflexió a saját internet-használat biztonságosságára – 5 pont ·         Cikkek keresése (20 pont) Feladat és értékelés: Tömören határoljon körül egy SPECIFIKUS pszichológiai kérdéskört, ami Önt érdekli. Azonosítson legalább 3 olyan idegen nyelvű cikket különböző folyóiratokból (amelyek az eisz-ben is megtalálhatók), amelyben információkat találhat az Önt érdeklő témához – és érdemes lenne a tartalmat figyelemmel kísérnie. Támassza alá választását: a)       az eljárást tekintve azzal, hogy közli az egyes keresések keresőszavait és b)       formailag azzal, hogy képernyőképet készít az eisz releváns oldaláról (ahol találta a cikket) és a dokumentumba beszúrja. c)       tartalmilag röviden összefoglalja, hogy a cikkek hogyan kapcsolódnak az Önt érdeklő témákhoz és egymáshoz kb. fél oldalban 3 pont – a kiválasztott kérdéskör specifikussága 3 pont – keresőszavak specifikussága 6 pont – képernyőképek 8 pont – a választás tartalmi igazolása ·         Irodalmi hivatkozások javítása (20 pont) Feladat és értékelés: Egy cikk egy oldalnyi irodalmi hivatkozásainak (irodalomjegyzékének) javítása az APA 6. kiadása szerint. A megoldás 20 ponttal indul, minden egyes benne hagyott hiba illetve beletett hiba egy-egy pont levonásával jár. ·         Asszertív kijelentések (20 pont) Feladat és értékelés: Azonosítson három helyzetet, amelyben szükségleteinek kielégítése akadályozott és ez feszültséget kelt Önben. Ismertesse röviden a helyzetet, majd írjon egy asszertív kijelentést, ami a helyzetben alkalmazható – kérjen változást is. 0,5 pont – a három alaphelyzet érthető elírása 6 pont – a másik személy viselkedésének ítélkezés-mentes megfogalmazása/leírása (3x2 pont) 6 pont – annak meghatározása, hogy a másik viselkedésének milyen negatív hatásai vannak a beszélőre (3 x 2 pont) 6 pont – a beszélőben kiváltott érzelmek megfelelő (hőfok!) visszatükrözése (3 x 2 pont) 1,5 pont – a változás kérése kellően specifikus és ítélkezés mentes (3 x 0,5 pont) ·         Konfliktushelyzet elemzése (20 pont) Feladat és értékelés: Keressen a you-tube-on egy videót, ami egy konfliktus-helyzetet ábrázol. A beadandójában adja meg a pontos linket és a perc-határokat, amit meg kell nézni (max. 5 perc). Készítsen egy tömör összefoglalót arról, hogy miről szól a konfliktus. Elemezze a konfliktust annak alapján, hogy a video a folyamat mely pontját ábrázolja a video-részlet. Az órán vett különféle osztályozási szempontok mentén helyezze el a konfliktust a különböző tipológiák keretrendszerében.Azonosítsa, hogy hol lehetett volna még nyertes-nyertes helyzetűvé tenni a konfliktust – és mit kellett volna a szereplőknek tenniük/mondaniuk ennek érdekében. 3 pont – annak helyes azonosítása, hogy a konfliktus-folyamat mely pontját mutatja be a filmrészlet 7 pont  –  a konfliktus helyes besorolása (típus, fajta stb.) a különböző taxonómiák alapján 3 pont  –  a lehetséges fordulópont helyes azonosítása (ha nincs, akkor annak indoklása) 7 pont  –  annak helyes azonosítása, hogy mit kellett volna a szereplőknek tenniük/mondaniuk a nyertes-nyertes helyzet kialakítása érdekében ·         Prezentációs hibák szemléltetése (20 pont) Feladat és értékelés: Készítsen egy legalább 10 diából álló diasort, amely a hatékony prezentáció struktúrájára, felépítésére, vizuális megjelenésére és előadására vonatkozik – szemléltessen jellemző hibákat is ezeken a területeken. 3 pont – a PPT legalább 10 diából áll 4 pont – a tartalom strukturálására vonatkozó tippet tartalmaz 5 pont – a megfelelő nyitó és záró kijelentésekre példát hoz 5 pont – példákat tartalmaz gyakori kommunikációs/prezentációs hibára és tippeket ad ezek kiküszöbölésére 3 pont – példát hoz téves látványtervezésre (szín, forma, betűnagyság, stb.)
Irodalomjegyzék
Kötelező irodalom ·         nincs Ajánlott irodalom ·         Hall. E.T. (1992) Rejtett dimenziók. Budapest: Gondolat ·         Kőrösné Mikis Márta (2006) A digitális írástudás gyermekkori megalapozása. Budapest, Országos Közoktatási Intézet, (Gyakorlatközelben) ·         Pratkanis, A. és Elliot Aronson, E. (1992) A rábeszélőgép. Budapest: AB OVO Kiadó ·         Szitó Imre (1987) A tanulási stratégiák fejlesztése. Iskolapszichológia sorozat. Budapest: ELTE ·         Lovas Zs., Herczog M. (1999) Mediáció, avagy a fájdalommentes konfliktuskezelés. Budapest: Múzsák Kiadó ·         Kagan, S. (2004) Kooperatív tanulás. Budapest: Ökonet ·         Aronson, Elliot (1978) A társas lény. Budapest:Közgazdasági és Jogi Kiadó. ·         Cole, M. és Cole, S. R. (1997) Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó ·         Vörös Anna (2004): Osztálytermi kommunikáció, tanár-diák interakciók In: Kollár Katalin – Szabó Éva (szerk.) Pszichológia Pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó ·         Griffin, E. (2003) Bevezetés a kommunikációelméletbe. Budapest:Harmat Kiadó. ·         Berne, E. (2009) Emberi játszmák. Budapest: Háttér Kiadó Kereskedelmi Kft.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
Erasmus program keretében (PPK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
pszichológia (PPK-PSZ-NBHU) hu 6 Kötelező 1/3
Vissza