Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Pedagógiai és Pszichológiai Kar
- Szervezet
- PPK Pszichológiai Intézet
- Kód
- PSZB17-130:1
- Cím
- Megfigyelés és terepvizsgálat
- Tervezett félév
- Mindkét
- Meghirdetve
- 2024/25/2
- ECTS
- 3
- Nyelv
- hu
- Oktatás célja
- A tárgy képzési célja: A kurzus során áttekintjük a kvalitatív kutatások térnyerésének okait, megvizsgáljuk más tudományterületek kutatás-módszertani hatásait és jelenlegi helyét a pszichológiában. Gyakorlati szempontból elemezzük, mi számít kvalitatív adatnak, az adatok hogyan dolgozhatók fel, a kvalitatív kutatási eredmények hogyan illeszkednek a kvantitatív kutatásokhoz. A gyakorlatokon a hallgatók megismerkednek a kvalitatív kutatómunka lényeges módszereivel (interjú, fókuszcsoport, tartalomelemzés, megfigyelés, terepvizsgálat). Cél, hogy feladatokon keresztül – sajátélmény-szerűen – olyan kompetenciákat sajátítsanak el, amelyekkel képesek az egyes módszereket alkalmazni: felismerni, hogy egy adott kérdés megválaszolásához alkalmas lehet a módszer, meg tudják tervezni a vizsgálatot, el tudják végezni az adatgyűjtést és elemezni tudják az adatokat, értelmezni az eredményeket. Mindemellett ismerjék a módszerekhez kapcsolódó speciális etikai kérdéseket is. A tárgy két (választható) kurzus keretében érhető el a képzésben: Módszertan gyakorlat II. – Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés Módszertan gyakorlat II. – Megfigyelés és terepvizsgálat Tanulási eredmények, kompetenciák tudás: Ismeri a kvalitatív és kvantitatív megközelítés általános elveit, ezek különbségeit. Ismeri a módszerekhez kapcsolódó etikai szempontokat. Ismeri az alkalmazott módszerek kutatásmódszertani szempontjait, alkalmazási lehetőségeit és előkészítésének elvégzésének lépéseit. attitűd: Elkötelezett, hogy a kvalitatív kutatásokban betartsa a szakmai elveket. Fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és rugalmas megvalósítást. Nyitottság új ismeretek, szemléletmódok befogadására. Együttműködő a kurzus oktatójával és többi résztvevőjével. Komolyan veszi a titoktartást (ha a kurzus menetén /pl. tantermi gyakorlatok során/ érzékeny információk hangzanak el) képesség: Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes. Képes megtervezni és kivitelezni kvalitatív kutatómunkát. Képes az eredményeket etikusan és szakszerűen bemutatni.
- Tantárgy tartalma
- Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés Fő tartalmi, tematikai egységek A kvalitatív kutatások helye a pszichológiában: módszerek válsága és megújulási kísérletek történeti perspektívában; a jelen kihívásai: csalás, replikálhatóság Mi a kvalitatív kutatás tárgya? Az etnometodológia példája A minőség kérdése a kvantitatív és kvalitatív kutatásokban, a kvalitatív kutatási adat, mintavételi eljárások, az elemszám kérdése a kvalitatív kutatás során Az interjú, mint kvalitatív kutatási módszertan A fókuszcsoport-interjú, mint kvalitatív módszer A fókuszcsoport, mint folyamat áttekintése A szövegelemzés fajtái. A kvalitatív tartalomelemzés, mint módszer Kvalitatív adatok a szavakon túl: vizuális adatok, fotó, film és terepmegfigyelések Tartalomelemzés a gyakorlatban Kvalitatív kutatási eredmények közlése Megfigyelés és terepvizsgálat Fő tartalmi, tematikai egységek A kvalitatív kutatások helye a pszichológiában: módszerek válsága és megújulási kísérletek történeti perspektívában; a jelen kihívásai: csalás, replikálhatóság Mi a kvalitatív kutatás tárgya? Az etnometodológia példája A minőség kérdése a kvantitatív és kvalitatív kutatásokban, a kvalitatív kutatási adat, mintavételi eljárások, az elemszám kérdése a kvalitatív kutatás során Kvalitatív adatok a szavakon túl: vizuális adatok, fotó, film és terepmegfigyelések Megfigyelés a gyakorlatban. Alkalmazási területek, tervezés és végrehajtás. Fényképezés, filmfelvétel kutatás közben Tartalomelemzés képeken – filmfelvételeken. Sűrű leírás A terepvizsgálat meghatározása Terepkutatás tervezése Kvalitatív kutatási eredmények közlése Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek önálló szakirodalom-feldolgozás hallgatói kiselőadások - esettanulmányok jegyzőkönyv készítés önálló interjúkészítés/megfigyelés végzése szemináriumi dolgozat
- Számonkérés és értékelés
- Követelmények és az értékelés módja, szempontjai: követelmények A jegyszerzés feltétele az órákon való jelenlét és aktív részvétel (a HKR és TVSZ figyelembevételével) Feltétel a gyakorlatvezető által kiadott feladatok határidőre való elvégzése További feltétel a félévvégi ZH megírása. Elégtelen ZH (és pót ZH) esetén a kurzus nem teljesíthető! az értékelés módja: gyakorlati jegy az értékelés szempontjai: aktív részvétel zárthelyi dolgozatok legalább elégséges teljesítése feladatok határidőre való, pontos elkészítése FIGYELEM! Az egyes teljesítési feltételeket és azok súlyát a végső, félévvégi jegyben, az adott kurzus vezetője (adott félévre) határozza meg! (lásd tantárgy tematikák)
- Irodalomjegyzék
- Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés Kötelező irodalom Bodor P. (2013) Szavak, képek, jelentés: Kvalitatív kutatási olvasókönyv. Budapest, L’Harmattan. Gelencsér K. (2003) Grounded theory. Szociológiai Szemle, (1.). 143–154. o. Kvale, S. (2005): Az interjú. Bevezetés a kvalitatív kutatás interjútechnikáiba. Budapest, Jószöveg Műhely. Szokolszky Á. (2004) Kutatómunka a pszichológiában. Osiris Kiadó, Budapest. Sztompka, P. (2011) Vizuális szociológia. A fényképezés mint kutatási módszer. Gondolat Kiadó – PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, Budapest-Pécs. (letölthető: http://www.commonline.hu/sites/default/files/COMMONLINE_DOCS/TAMOP_Kiadvanyok/Sztompka%20-%20Vizualis%20szociologia/Sztompka.html) Megfigyelés és terepvizsgálat Kötelező irodalom Bodor P. (2013) Szavak, képek, jelentés: Kvalitatív kutatási olvasókönyv. Budapest, L’Harmattan. Geertz, C. (2001): Sűrű leírás. Út a kultúra értelmező elméletéhez. In Az értelmezés hatalma. Osiris Kiadó, Budapest. 194-226. Letenyei L. (2004) Településkutatás I-II. Módszertani kézikönyv és szöveggyűjtemény. TeTT könyvek, Budapest. (letölthető: http://www.tettconsult.eu/new/aloldalak/tettbooks/telepkutatas.htm) Szokolszky Á. (2004) Kutatómunka a pszichológiában. Osiris Kiadó, Budapest. Sztompka, P. (2011) Vizuális szociológia. A fényképezés mint kutatási módszer. Gondolat Kiadó – PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, Budapest-Pécs. (letölthető: http://www.commonline.hu/sites/default/files/COMMONLINE_DOCS/TAMOP_Kiadvanyok/Sztompka%20-%20Vizualis%20szociologia/Sztompka.html)
- Ajánlott irodalom
- Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés Ajánlott irodalom Argelander, H. (2006) Az első pszichoterápiás interjú. SpringerMed, Budapest. Bell, P. (2001) Content analysis of visual images. In. van Leeuwen, T. és Jewitt, C. (eds.) Handbook of Visual Analysis. SAGE Publications Ltd., London. 10-34. o. Lee, T. W. (1999) Qualitative Methods in Organizational Research. SAGE Publications, London. Oktatási segédanyagok Szokolszky Á (2006) Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok. (letölthető: http://mek.oszk.hu/04800/04897/) Megfigyelés és terepvizsgálat Ajánlott irodalom Barley, N. (2006) Egy zöldfülű antropológus kalandjai. Feljegyzések a sárkunyhóból. Typotex Kiadó, Budapest Faragó K. (2005) A kockázatvállalás vizsgálata terepkísérletben. Magyar Pszichológiai Szemle. 60(3), 343-370. Kunt E. (1995) Fotóantropológia: fényképezés és kultúrakutatás. Árkádiusz, Miskolc-Budapest. Oktatási segédanyagok Szokolszky Á (2006) Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok. (letölthető: http://mek.oszk.hu/04800/04897/)
Kurzus szakjai
Név (kód) | Nyelv | Szint | Kötelező | Tanév | ... |
---|---|---|---|---|---|
Erasmus program keretében (PPK-ERASMUS-NXXX) | en | Kötelező | |||
pszichológia (PPK-PSZ-NBHU) | hu | 6 | Kötelező | 2/3 |