Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Pedagógiai és Pszichológiai Kar
- Szervezet
- PPK Pszichológiai Intézet
- Kód
- PSZB17-130:1
- Cím
- Megfigyelés és terepvizsgálat
- Tervezett félév
- Mindkét
- Meghirdetve
- 2024/25/2, 2025/26/1
- ECTS
- 3
- Nyelv
- hu
- Oktatás célja
- A tárgy képzési célja: A kurzus során áttekintjük a kvalitatív kutatások térnyerésének okait, megvizsgáljuk más tudományterületek kutatás-módszertani hatásait és jelenlegi helyét a pszichológiában. Gyakorlati szempontból elemezzük, mi számít kvalitatív adatnak, az adatok hogyan dolgozhatók fel, a kvalitatív kutatási eredmények hogyan illeszkednek a kvantitatív kutatásokhoz. A gyakorlatokon a hallgatók megismerkednek a kvalitatív kutatómunka lényeges módszereivel (interjú, fókuszcsoport, tartalomelemzés, megfigyelés, terepvizsgálat). Cél, hogy feladatokon keresztül – sajátélmény-szerűen – olyan kompetenciákat sajátítsanak el, amelyekkel képesek az egyes módszereket alkalmazni: felismerni, hogy egy adott kérdés megválaszolásához alkalmas lehet a módszer, meg tudják tervezni a vizsgálatot, el tudják végezni az adatgyűjtést és elemezni tudják az adatokat, értelmezni az eredményeket. Mindemellett ismerjék a módszerekhez kapcsolódó speciális etikai kérdéseket is. A tárgy két (választható) kurzus keretében érhető el a képzésben: Módszertan gyakorlat II. – Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés Módszertan gyakorlat II. – Megfigyelés és terepvizsgálat Tanulási eredmények, kompetenciák tudás: Ismeri a kvalitatív és kvantitatív megközelítés általános elveit, ezek különbségeit. Ismeri a módszerekhez kapcsolódó etikai szempontokat. Ismeri az alkalmazott módszerek kutatásmódszertani szempontjait, alkalmazási lehetőségeit és előkészítésének elvégzésének lépéseit. attitűd: Elkötelezett, hogy a kvalitatív kutatásokban betartsa a szakmai elveket. Fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és rugalmas megvalósítást. Nyitottság új ismeretek, szemléletmódok befogadására. Együttműködő a kurzus oktatójával és többi résztvevőjével. Komolyan veszi a titoktartást (ha a kurzus menetén /pl. tantermi gyakorlatok során/ érzékeny információk hangzanak el) képesség: Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes. Képes megtervezni és kivitelezni kvalitatív kutatómunkát. Képes az eredményeket etikusan és szakszerűen bemutatni.
- Tantárgy tartalma
- Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés Fő tartalmi, tematikai egységek A kvalitatív kutatások helye a pszichológiában: módszerek válsága és megújulási kísérletek történeti perspektívában; a jelen kihívásai: csalás, replikálhatóság Mi a kvalitatív kutatás tárgya? Az etnometodológia példája A minőség kérdése a kvantitatív és kvalitatív kutatásokban, a kvalitatív kutatási adat, mintavételi eljárások, az elemszám kérdése a kvalitatív kutatás során Az interjú, mint kvalitatív kutatási módszertan A fókuszcsoport-interjú, mint kvalitatív módszer A fókuszcsoport, mint folyamat áttekintése A szövegelemzés fajtái. A kvalitatív tartalomelemzés, mint módszer Kvalitatív adatok a szavakon túl: vizuális adatok, fotó, film és terepmegfigyelések Tartalomelemzés a gyakorlatban Kvalitatív kutatási eredmények közlése Megfigyelés és terepvizsgálat Fő tartalmi, tematikai egységek A kvalitatív kutatások helye a pszichológiában: módszerek válsága és megújulási kísérletek történeti perspektívában; a jelen kihívásai: csalás, replikálhatóság Mi a kvalitatív kutatás tárgya? Az etnometodológia példája A minőség kérdése a kvantitatív és kvalitatív kutatásokban, a kvalitatív kutatási adat, mintavételi eljárások, az elemszám kérdése a kvalitatív kutatás során Kvalitatív adatok a szavakon túl: vizuális adatok, fotó, film és terepmegfigyelések Megfigyelés a gyakorlatban. Alkalmazási területek, tervezés és végrehajtás. Fényképezés, filmfelvétel kutatás közben Tartalomelemzés képeken – filmfelvételeken. Sűrű leírás A terepvizsgálat meghatározása Terepkutatás tervezése Kvalitatív kutatási eredmények közlése Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek önálló szakirodalom-feldolgozás hallgatói kiselőadások - esettanulmányok jegyzőkönyv készítés önálló interjúkészítés/megfigyelés végzése szemináriumi dolgozat
- Számonkérés és értékelés
- Követelmények és az értékelés módja, szempontjai: követelmények A jegyszerzés feltétele az órákon való jelenlét és aktív részvétel (a HKR és TVSZ figyelembevételével) Feltétel a gyakorlatvezető által kiadott feladatok határidőre való elvégzése További feltétel a félévvégi ZH megírása. Elégtelen ZH (és pót ZH) esetén a kurzus nem teljesíthető! az értékelés módja: gyakorlati jegy az értékelés szempontjai: aktív részvétel zárthelyi dolgozatok legalább elégséges teljesítése feladatok határidőre való, pontos elkészítése FIGYELEM! Az egyes teljesítési feltételeket és azok súlyát a végső, félévvégi jegyben, az adott kurzus vezetője (adott félévre) határozza meg! (lásd tantárgy tematikák)
- Irodalomjegyzék
- Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés Kötelező irodalom Bodor P. (2013) Szavak, képek, jelentés: Kvalitatív kutatási olvasókönyv. Budapest, L’Harmattan. Gelencsér K. (2003) Grounded theory. Szociológiai Szemle, (1.). 143–154. o. Kvale, S. (2005): Az interjú. Bevezetés a kvalitatív kutatás interjútechnikáiba. Budapest, Jószöveg Műhely. Szokolszky Á. (2004) Kutatómunka a pszichológiában. Osiris Kiadó, Budapest. Sztompka, P. (2011) Vizuális szociológia. A fényképezés mint kutatási módszer. Gondolat Kiadó – PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, Budapest-Pécs. (letölthető: http://www.commonline.hu/sites/default/files/COMMONLINE_DOCS/TAMOP_Kiadvanyok/Sztompka%20-%20Vizualis%20szociologia/Sztompka.html) Megfigyelés és terepvizsgálat Kötelező irodalom Bodor P. (2013) Szavak, képek, jelentés: Kvalitatív kutatási olvasókönyv. Budapest, L’Harmattan. Geertz, C. (2001): Sűrű leírás. Út a kultúra értelmező elméletéhez. In Az értelmezés hatalma. Osiris Kiadó, Budapest. 194-226. Letenyei L. (2004) Településkutatás I-II. Módszertani kézikönyv és szöveggyűjtemény. TeTT könyvek, Budapest. (letölthető: http://www.tettconsult.eu/new/aloldalak/tettbooks/telepkutatas.htm) Szokolszky Á. (2004) Kutatómunka a pszichológiában. Osiris Kiadó, Budapest. Sztompka, P. (2011) Vizuális szociológia. A fényképezés mint kutatási módszer. Gondolat Kiadó – PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, Budapest-Pécs. (letölthető: http://www.commonline.hu/sites/default/files/COMMONLINE_DOCS/TAMOP_Kiadvanyok/Sztompka%20-%20Vizualis%20szociologia/Sztompka.html)
Kurzus szakjai
Név (kód) | Nyelv | Szint | Kötelező | Tanév | ... |
---|---|---|---|---|---|
Erasmus program keretében (PPK-ERASMUS-NXXX) | en | Kötelező | |||
pszichológia (PPK-PSZ-NBHU) | hu | 6 | Kötelező | 2/3 |