Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Tanító- és Óvóképző Kar
- Szervezet
- TÓK Idegen Nyelvi és Irodalmi Tanszék
- Kód
- SZABV19-01-02
- Cím
- Angol nyelvű irodalom
- Tervezett félév
- Őszi
- Meghirdetve
- 2024/25/1
- ECTS
- 4
- Nyelv
- en
- Leírás
- Az oktatás célja: A kurzus célja betekintést nyújtani az angol irodalom különböző kisebbségi csoportjaihoz tartozó szerzők irodalmi tevékenységébe, különös tekintettel a marginalizálódásból fakadó identitás kettősségére, a nyelvhasználatra és a kétnyelvűséggel, többnyelvűséggel kapcsolatos viselkedési jelenségekre, a többségi és kisebbségi csoportok közötti konfliktusokra, valamint az iskolák szerepére az irodalmi kánonok összeállításában és fenntartásában. A kurzus célja továbbá, hogy a hallgatók megismerkedjenek az angol nyelvű kultúrákkal, és azokat európai és nemzetközi kontextusba helyezze. A hallgatók felkészülnek az irodalmi szövegek (például elbeszélések, különféle versformák, színdarabok és életírási szövegek) elemzésére, értelmezésére és közvetítésére. A kurzus célja az angol nyelvű kultúrák értékeinek közvetítése multikulturális szemlélettel és kritikus gondolkodás fejlesztése. Ismeretek: - Különböző irodalomtanítási módszerek, eljárások, technikák, valamint különféle szövegtípusok és feladatok ismerete, amelyek a személyes és módszertani fejlődést szolgálják. - Az irodalom, a kultúra és a történelem szókincsének nyelvi alapjainak elsajátítása. - A kétnyelvűség és a kétnyelvű oktatás típusainak azonosítása. - Alapvető ismeretek közvetítése az angol nyelvű kultúrákról, mint tartalomalapú tudás. - A kortárs angol nyelv fonetikai-fonológiai, morfológiai, szintaktikai, szemantikai, pragmatikai és diskurzus szintű jellemzőinek és ezek összefüggéseinek ismerete. - Jelentős önállóság az irodalomtanítással és kisebbségi helyzetű diákokkal kapcsolatos szakmai kérdések megfogalmazásában, fejlesztésében és képviseletében. - Az irodalmi élet fő fórumainak (folyóiratok, kiadók, könyves események, könyvtárak, podcastok, YouTube-csatornák) ismerete és szerepük az irodalom kiadásában, támogatásában és közvetítésében. - A különböző nyelvi és kulturális háttérrel rendelkező tanulók eltérő igényeinek tudatossága és az oktatási módszerek ennek megfelelő adaptálása. - Megfelelő ismeretek a reflektív gondolkodás szerepéről a szakmai fejlődésben és a szakmai fejlődés lehetőségeiről. Készségek: - Az angol nyelvű kultúra iránti érdeklődés felkeltése és fenntartása. - Személyes történelmi perspektívák és ismeretek birtoklása, amelyeket be tud építeni a nyelvoktatásba. - A tudás hatékony alkalmazása az irodalomtanítási célok szerint a diákok kompetenciáinak fejlesztése érdekében. - A tantárgy-specifikus, módszertani, tanuláselméleti és tantervi ismeretek hatékony integrálása. - Kritikus gondolkodás alkalmazása különféle irodalmi szövegek és kulturális termékek elemzésére, független véleményformálás történelmi, társadalmi és irodalmi kérdések megvitatásában. - A tudás alkalmazása és hatékony kommunikálása a gyakorlatban a diákok számára. - Nyitottság a környezet visszajelzéseire az önismeret és a személyes fejlődés érdekében, reflektálás saját tevékenységének másokra gyakorolt hatására, és törekvés a szakmai kompetencia módosítására és folyamatos fejlesztésére. Hozzáállás: - Elfogadó gondolkodás jellemzi, amelyet tudatosan közvetít a pedagógiai munkája során, elkötelezett mind az interkulturális, mind a nemzeti értékek iránt. - Tisztelet az erkölcsi normák iránt. - A tanulók sajátosságainak figyelembe vétele. - Cél a tudásalapú, megfontolt gondolkodás képességének fejlesztése önmagában és a diákokban. - Fontosnak tartja a tanulók tudásának, készségeinek és képességeinek folyamatos fejlesztését. Önállóság, felelősség: - Az elsajátított ismeretek önálló használatának képessége, a szakterminológia magabiztos alkalmazása. - Az angol nyelv, irodalom és kultúra tudatos képviselete és terjesztése, felelősséget vállalva érte. - Törekvés a folyamatos nyelvi és szakmai fejlődésre, saját tevékenységeinek értékelésével. Oktatási tartalom: - Az irodalom és kultúra különböző területeinek áttekintése: Szövegek, vizuális és filmes anyagok tanulmányozása révén a hallgatók betekintést nyernek az angol nyelvű művek történelmi és társadalmi hátterébe, megismerkednek a jelentős személyiségekkel, irányzatokkal és jellegzetes kulturális szokásokkal és hagyományokkal. A multikulturális szemléletet közvetítő módszertani elemek beépülnek az oktatásba, bővítve a kritikai pedagógia eszköztárát. Értékelési és minősítési rendszer: - A helyzetfüggő kommunikációban való jártasságot az órán való aktív részvétel igazolja; a magas színvonalú monologikus beszédkészséget prezentáció során értékelik; a vizsga/dolgozat megírása fejlett írásbeli kifejezőkészséget bizonyít. Kötelező olvasmány: 1. Achebe, C. Things Fall Apart. Penguin Books. 2. Angelou, M. (1969). I Know Why the Caged Bird Sings. Random House. 3. Cisneros, S. (1992). Woman Hollering Creek and Other Stories. Vintage Books. 4. Erdrich, L. (1984). Love Medicine. Harper Collins. 5. Kempe, M. (1985). The Book of Margery Kempe. Penguin Books. 6. Kimmerer, R. W. (2013). Braiding Sweetgrass. Penguin Books. 7. Rodriguez, A. (1992). The Boy Without a Flag: Tales of South Bronx. Milkweed Edition. 8. Tan, A. (1986). The Joy Luck Club. Vintage Books. Ajánlott olvasmány: 1. Damrosch, D. (szerk.) (2011). The Longman Anthology of British Literature: The Romantics and Their Contemporaries. Harlow: Longman. 2. G. Epres, E. (szerk.) (2004). Angol irodalmi szöveggyűjtemény. Budapest: ELTE-TÓK. 3. Greenblatt, S. (szerk) (2012). The Norton Anthology of English Literature, vol. 1, 2, 3. New York, W.W. Norton and Company. 4. Kincheloe, J. L. (szerk.) (2011). Key Works in Critical Pedagogy. London: Sense Publishers.
- Oktatás célja
- A kurzus célja az angol nyelvű irodalom különböző kisebbségi csoportjaihoz tartozó szerzőinek szépirodalmi tevékenységén keresztül betekintést nyerni a marginalizáció léthelyzetéből adódó kettős identitással, a két-, illetve többnyelvűséghez kötődő nyelvhasználati és viselkedésbeli jelenségeivel, a többségi-kisebbségi közötti konfliktushelyzetekkel, és az iskola szerepével az irodalmi kánon összeállításában és fennmaradásában. A kurzus célja az angol nyelvű kultúráknak a megismerése, elhelyezése az európai és nemzetközi környezetben. A hallgatók felkészítése az irodalmi szövegek (elbeszélések, különböző verstípusok, színdarabok, és a life writinghez tartozó szövegtípusok) elemzésére, feldolgozására, ezek tartalmának közvetítésére. Az angol nyelvű kultúrák értékeinek multikulturális beágyazottságú átadása. A kritikai szemléletmód kialakítása.
- Tantárgy tartalma
- Áttekintés az irodalom és a kultúra különböző területeiről: A hallgatók szövegek és képi-, valamint film-anyagok tanulmányozása során bepillantást nyernek az angol nyelvű művek történelmi és társadalmi háttérébe, megismerkednek fő alakjaival; irányzataival; jellemző kulturális szokásaival és hagyományaival. Az oktatás során multikulturális szemléletet közvetítő módszertani elemekkel bővítik kritikapedagógiai eszköztárukat.
- Számonkérés és értékelés
- A szituatív kommunikációs helyzetekben való megfelelő jártasságot a kurzus óráin való aktív részvétellel teljesíti a hallgató; a színvonalas monologikus beszédkészség értékelése referátum megtartásával történik; a zárthelyi dolgozat/házi dolgozat megírásakor fejlett írásbeli kifejezőkészségéről tesz bizonyságot.
- Irodalomjegyzék
- Kötelező irodalom: Achebe, C. Things fall apart. Penguin Books. Angelou, M. (1969). I know why the caged bird sings. Random House. Cisneros, S. (1992). Woman hollering creek and other stories. Vintage Books. Erdrich, L. (1984). Love medicine. Harper Collins. Kempe, M. (1985). The book of Margery Kempe. Penguin Books. Kimmerer, R. W. (2013). Braiding sweetgrass. Penguin Books. Rodriguez, A. (1992). The boy without a flag: Tales of South Bronx. Milkweed Edition. Tan, A. (1986). The joy luck club. Vintage Books.
Kurzus szakjai
Név (kód) | Nyelv | Szint | Kötelező | Tanév | ... |
---|---|---|---|---|---|
Erasmus program keretében (TÓK-ERASMUS-NXXX) | hu |